[discussie] stem inruilen tegen geld/nieuwe telefoon

Hallo iedereen,

Ik ben heel benieuwd of jullie je recht om te stemmen voor 4 jaar op zouden geven als je dan een nieuwe telefoon of een bepaald bedrag zou krijgen? Zo ja, vanaf welk bedrag zou je dit doen? Zelf zou ik het heel lastig vinden om dit te beslissen, omdat een stem hebben best een groot priveledge is.

Wat zouden jullie doen?

Ja, direct. Ik haat het dat ik moet gaan stemmen, dus ik zou al blij zijn als ze me gewoon thuis laten blijven, daar moet ik niets voor terug. Al zou een beetje geld wel tof zijn. :’)

Ik zou 50 euro al leuk vinden

Graag. Ik zou best een paar euro kunnen gebruiken.

Ik zou echter niet voor geld de democratie oid willen afschaffen. Ik vind het heel goed dat het volk kan stemmen over bepaalde dingen. Maar ik heb niet echt het gevoel dat het zin heeft. Een paar dagen na de verkiezing blijkt toch dat alle beloftes overboord gegooid worden en om echt belangrijke beslissingen mag het volk toch niet stemmen.

Het ligt eraan, als ik de enige ben JA, maar als de helft van Nederland dat zal doen, dan NEE, aangezien ik bepaalde partijen niet in Nederland aan de macht wil zien.

^Goeie! Ik zie nu al voor me dat alle arme mensen voor het geld gaan terwijl de rijke mensen VVD blijven stemmen.

Als je me een ton geeft ja.

Eerlijk gezegd zou ik het wel doen voor iets heel duurs. Aan de andere kant zou ik me schuldig voelen tegenover al die landen die vechten om stemrecht terwijl ik het heb en het “ruil”.

Zijn ze van plan dit echt ooit uit te voeren?

Ik denk uit principe niet. Mijn overgrootmoeder, die persoonlijk heeft meegestreden voor vrouwenstemrecht, zou zich omdraaien in d’r graf :’)

Zover ik weet niet! We hadden het over het profiel werkstuk en toen vond een van mijn docenten dit een interessant onderwerp. Ik hoef gelukkig geen pws te doen (ik heb een vervangende opdracht), maar was wel heel erg benieuwd naar wat jullie zouden vinden.

Nee absoluut niet.

Ligt eraan hoeveel geld, want ik vind mijn kiesrecht wel heel belangrijk dus die geef ik niet snel op.

nee bedankt,

Ik weet niet waarom, maar het klinkt precies als een vorm van omkopen ofz.
:stuck_out_tongue: Dan vraag ik me ook af: van wie komt het geld?

Als ze eens op het biljet zetten ‘geen van alle’ als optie, zou het me meer intresseren om te gaan stemmen

-

Ik weet niet hoe ik het precies moet uitleggen, maar ik vind geld voor je stem eigenlijk niet kunnen. Want hoeveel moet je er dan voor krijgen. Wat is je recht om te kiezen waard. Eigenlijk heel veel namelijk, maar echt niet dat ze 1000 euro gaan geven. Daarnaast krijg je dan mensen die niet meer stemmen waarvan het juist heel belangrijk is dat ze stemmen. Anders krijg je waarschijnlijk een partij aan de macht die gunstig is voor de rijken, maar niet voor de armen.

Nee, nooit, ik vind het belangrijk om te stemmen.
Daarnaast denk ik dan dat het idee van een democratie weg is omdat alleen de rijken nog maar gaan stemmen en de arme mensen voor het geld gaan. Het punt van een democratie is juist dat iedereen boven de 18 met NL paspoort mag stemmen.

Nee, want dan kunnen mensen die aan de macht willen komen “hun positie kopen” en dat is echt krom. Ik behoud onze democratie liever zoals het is.

Ik was dus niet de enige hahaha

Ook al stem ik meestal niet, dit gaat tegen mijn principes in. Zeker omdat het voor meerdere jaren is.