[discussie] ; Schooluniformen, wel of niet?

Schooluniformen, wat vind jij?
Zouden ze wel of niet ingevoerd moeten worden?
Waarom wel/waarom niet?

Ben gewoon nieuwsgierig naar jullie mening :slightly_smiling_face:

Nee. Ouderwets, stom, belachelijk. Ik vind dat kleding een groot deel is van je persoonlijke ontwikkeling, zeker op de middelbare school.

Ik denk dat ze misschien wel een deel van het gepest zouden stoppen, omdat iedereen hetzelfde draagt en er dus geen verschil te zien is tussen Wibra kleren en Abercrombie kleren. Wel ben ik het met Sparrow eens dat je kleren een deel van je identiteit kunnen zijn (denk aan gothics, hipsters maar ook de gewone ‘meelopers’ hebben altijd een deel van zichzelf in hun kleren). Daarom ben ik zelf voor geen schooluniformen, maar denk ik dat het niet slecht zou zijn qua pestgedrag om het wél in te voeren.

Ik vind uniformen wel iets hebben eigenlijk. Ik kom net uit Chili terug en daar heeft iedere school een ander uniform, vond het wel mooi, haha.

Lijkt mij ook wel handig, omdat je dan niet het gezeik krijgt over of je wel of geen merkkleding draagt. Iedereen is dan gewoon gelijk. Zou het een goed idee vinden om dat weer terug in te voeren.

Onnodig.

-

Ik vind het belangrijk dat jongeren de mogelijkheid krijgen om zich te uiten.
Sowieso vinden pesters anders wel een andere reden om iemand te pesten.
Het excuus ‘dat is iedereen gelijk’ is ook bullshit, want in sommige landen dragen de kinderen die het thuis financieel zwaarder hebben een tweedehands uniform en soms zie je dat er aan af. Maar ook sieraden, het vervoersmiddel waarmee je naar school komt etc kunnen alsnog een stempel drukken op je afkomst/financiële gesteldheid ouders.

En soms zie je dat mensen later juist zich dan over de top gaan kleden/gedragen omdat ze in hun jeugd zich niet hebben kunnen kleden/uiten zoals men wilde. Dat wil je ook niet hebben :wink:

Van mij hoeft het niet, maar wat strengere eisen aan wat wel en niet aan mag zou ik geen ramp vinden. Zeker als je je bedenkt dat later bij veel beroepen een uniform of bepaalde kledingvoorschriften alsnog bestaan. Dus waarom dan niet al vanaf de basisschool of de middelbare school eisen stellen aan de kleding of zelfs een schooluniform herinvoeren?

Ik studeer om analist te worden en in een laboratorium zijn nogal wat eisen te bedenken aan de kleding (lange broek, lang haar moet vast, geen nagellak, geen ringen, geen open schoenen (dus geen hakken, slippers en sandalen), (lab)bril verplicht, labjas verplicht, bij sommige stoffen moet je verplicht handschoenen dragen of zelfs in de zuurkast werken en nog een hele lijst aan andere veiligheidsmaatregelen.

Ja. Ik weet zeker dat mensen minder veroordeeld zouden worden en ik vind het gewoon mooi.

Ik ben tegen. Ook met uniformen worden mensen gepest. Aan een uniform is ook te zien hoeveel iemand te besteden heeft. Denk aan een verwassen uniform of een uniform wat in een goedkopere winkel gekocht is.
Ook hebben veel mensen lastige maten qua kleding. De een is lang en dun, de ander heeft weer overgewicht etc. Als je dan een uniform gaat invoeren kunnen deze mensen niet eens kleding vinden, omdat ze met normale kleding al moeite hebben om iets te vinden wat past.

Geen uniformen, anders wordt je uithangbord van de school en weet iedereen waar je zit. ook raak je een deel van je identiteit kwijt. Ik denk dat er niet veel aan pestgedrag verandert als er uniformen komen. Pesters vinden dan weer iets anders om anderen mee te pesten.

Ik zou het eerlijk gezegd wel lekker vinden om niet elke dag te hoeven nadenken wat ik aan zou trekken. Daarnaast vind ik dat sommige meisjes (en ook jongens trouwens) zich echt ongepast kleden voor school. Lees: trainings-/joggingbroeken, inkijk, etc. Eigenlijk vind ik dat spaghettibandjes ook niet kunnen op school maar daar zullen veel mensen me wel overdreven ouderwets in vinden.

Aan de andere kant zijn uniformen bijna altijd lelijk en komen er vaak regels bij die ik overdreven vind zoals niet te veel make-up, alleen natuurlijke haarkleuren, geen piercings, etc. (Zelf heb en wil ik dit allemaal niet maar ik zie niet in waarom het slecht zou zijn om het wel te hebben.)

Ik vind het wel onzin dat een uniform iedereen gelijk zou maken trouwens… want je ziet echt wel of iemand een splinternieuw uniform heeft of er een heeft dat haar zussen ook al hebben gedragen… Daarnaast vinden mensen dan wel weer andere dingen om mee te pesten. Op veel Engelse scholen waar ze uniformen dragen wordt ook nog steeds gepest.

Uniforms zijn er om geen onderscheid te kunnen maken tussen arm en rijk. In Nederland is dat verschil niet zo groot, waarom zouden er dan uniforms moeten komen?

Het idee erachter is goed. Je ziet zo niet wie ‘‘arm of rijk’’ is, er kan niet gepest worden om kleding en schoenen (en evt. tassen).

Maar het is gewoon jammer. Het is veel leuker om in je eigen stijl op school te komen, is ook beter voor je persoonlijke ontwikkeling.

Ik weet het dus niet goed.

ik vind het niet nodig. hier niet iig. het verschil tussen arm en rijk zie je amper nog aan kleding… zo kan iemand met minder geld veel werken voor merkkleding en vindt iemand met veel geld dat het helemaal niet waard ofzo. dat zegt dus zó weinig.
en dan nog, die uniformen zullen wel wat kosten… uniformen voor kinderen in de groei? alsof dat geen handen vol geld kost. dan zul je het verschil tussen arm en rijk juist zien omdat ouders gebonden zijn aan dat uniform. dan krijg je kinderen met uniformen die al door 2 broers zijn gedragen en half versleten zijn en daar tegenover kinderen met elk halfjaar een gloednieuw uniform…

Ja precies dit. Al heb ik een tijdje op een internationale school gezeten met uniformen en daar was het cool als je een ‘te klein’ uniform droeg omdat de rok dan korter was.