Discussie; respect voor ouderen

Ik heb met mijn ouders een discussie over respect hebben voor ouderen en ik ben benieuwd wat jullie mening is :slightly_smiling_face:

Mijn ouders vinden namelijk dat wij, jongeren, veel respect moeten hebben voor ouderen (vanaf een jaar of 55, 60). Ze vinden echter niet dat ouderen respect moeten hebben voor jongeren.

Wat vind jij; moeten we respect hebben voor mensen die een bepaalde leeftijdsgrens hebben bereikt, of moet je respect verdienen door middel van het doen van bepaalde daden?

Zelf wil ik best respect tonen voor ouderen, maar ik vind ook dat zij in zekere mate respect voor ons, jongeren, moeten hebben.

Iedereen moet respect voor elkaar hebben, ongeacht welke leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, kleding, huidskleur of favoriete eten.

Respect moet van beide kanten komen. Als iemand van 55 /60 me belachelijk behandeld dan moet hij/zij niet van mij verwachten dat ik diegene wel fatsoenlijk behandel.

Dit. Behalve natuurlijk als iemand het totaal verspeeld heeft.

Ik vind dat je respect voor elkaar moet hebben, dus jongeren voor ouderen, maar ook andersom. Waarom zouden zij ons niet te hoeven respecteren? Alleen omdat zij toevallig meer levenservaring hebben? Dat vind ik echt onzin.

Altijd in het openbaar vervoer, doe ik heel lief tegen de oudjes en tonen ze echt helemaal geen respect voor mij.

Omg je hoeft geen respect te tonen voor jongeren maar wel voor ouderen.
Bah…

respect moet van beide kanten komen.

Exactly.

Ik ga akkoord met Aurorae en Daddledoo.

Ik heb respect voor iedereen, maar ik verwacht dat ook terug.

Ik vind trouwens ook dat je respect moet hebben voor de natuur en dieren.

respect krijg je altijd bij mij terug, maar je moet het verdienen, en lang niet iedereen verdient mijn respect maakt niet uit hoe oud ze zijn.

Ik wil eerst respect en dan geef ik het. Heel verkeerd, dat weet ik.

Als ik geen respect voor iemand heb ligt dat aan zijn/haar gedrag, niet aan huidskleur, leeftijd weet ik veel.

Maar ik vind wel dat er meer respect voor ouderen mag zijn als je die walgelijke verhalen uit die verzorgingstehuizen hoort komen, of wanneer ik zie hoe zusters met mijn oma in het ziekenhuis zijn omgegaan.
Ouderen zijn al veel langer hier op aarde dan wij dus daar mag je echt wel respect voor hebben.

Al zijn er ook wel wat oudjes die arrogant zijn en daar hou ik niet van.

ik heb standaard respect voor iemand, maar als je dat niet verdient dan geef ik het je ook niet. Vooral als iemand wel respectloos tegen jou doet

Ik heb voor iedereen respect als zij mij respecteren alleen met praten praat ik meestal wel netter tegen ouderen zoals met u enzo.

Respect krijg je niet zomaar, dat moet je verdienen. Of eigenlijk: iedereen verdient respect tot je iets doet waardoor je geen respect meer verdient.

Maakt niet uit of je 5 of 55 bent…

Daar heb je zeker gelijk in. Een vriendin van mij is gestopt met haar stage in het bejaardentehuis omdat ze het gewoon niet aan kon zien. (Ze kon er ook niks aan doen, want ze luisteren daar niet naar stagaires.)
Als zo’n omaatje vervelend deed dan wasten ze haar gewoon 3 dagen niet…

Ook vind ik dat in westerse culturen er best lomp om wordt gegaan met bejaarden. We stoppen ze in het bejaardentehuis en gaan er dan misschien een keer in de maand op bezoek. Dan kunnen wij nog wat leren van bijv. Moslims of Hindoes die hun ouderen in huis nemen.

Echt mensonterend.

Respect voor ouderen moet zeg maar een bepaalde grens hebben…
Als een oudere vrouw die moeite heeft met staan en niet kan gaan zitten omdat bijvoorbeeld de bus vol zit, vind ik dat je best wel even op kunt staan.
Maar ouderen die gelijk al beginnen te zeuren als je ‘je’ in plaats van ‘u’ zegt, en dat dan gelijk respectloos is… vind ik een beetje overdreven.

Zolang mensen respect voor mij hebben heb ik dat ook voor hen, ongeacht hun leeftijd. Maar als ik gewoon met mijn hondje buiten sta te wachten op mijn moeder die boodschappen doet en er komt een oud vrouwtje naar me toe dat zegt: ‘Die rotpubers ook altijd met hun gehang! Heb je niks beters te doen?’ Sorry, dan kan ik ook weinig respect voor haar opbrengen.
Ja, dit is mij echt overkomen :3