[Discussie] Privacy

Laatst leest ik heel veel topics omtrent privacy een paar voorbeelden:

‘Ik denk dat mijn vriendje vreemdgaat ik ga zijn facebook bekijken, hij heeft me namelijk zijn wachtwoord gegeven dus dan is het geen probleem?’

‘Mijn moeder is van plan vreemd te gaan, heb dit gezien in d’r e-mail, moet ik haar confronteren, ze heeft wel 3 jaar een relatie met haar vriend?’

‘Ik heb in mijn vriendjes telefoon gekeken, en hij is vreemd te gaan, wat moet ik nou doen?’

Dit zijn allemaal problemen waar er toch vaak twee verschillende meningen over zijn de ene verteld wel degelijk ergens recht te hebben om iets te bekijken en de ander zegt van niet.

Wat vinden jullie? Bij welke stelling vinden jullie het meer terecht? Wat is volgens jullie nu echt privacy schending? Hebben jullie dit wel eens gedaan? En wat vind je als anderen dit doen?

Hou de discussie netjes, beargumenteer je mening, laat anderen in hun waarden en ga elkaar niet persoonlijk aanvallen.

Ik vind dat je niet ongevraagd in iemand anders zijn mobiel, facebook, email moet rondsnuffelen. Heb je een wachtwoord om iets te checken, doe dan ook alleen wat je moet checken en blijf van de rest af.

Ja het is dan vervelend als je achter die dingen komt, maar zelf ben je ook niet helemaal goed bezig geweest. Blijkbaar zit het dan niet goed tussen jullie. Als je dan op iemand boos wordt om iets wat diegene heeft gedaan, heeft diegene net zoveel reden om boos te worden omdat jij dingen hebt zitten lezen wat je niet had moeten doen.

Ik vind wel dat als je aan iemand je wachtwoord geeft je vervolgens niet moet gaan janken als diegene je berichten leest. Ik doe het ook wel is ja, bij mijn vriend dan. En vroeger wisten al mijn vriendinnen mijn wachtwoord en zat ik er niks mee in maar nu hou ik het wel meer prive. Niet dat ik het zo’n ramp zou vinden als mijn vriendinnen mijn berichten zouden lezen, maar ik hoor soms dat de moeder van sommigen berichtjes lezen en dan zou ik wel kwaad zijn ja want daar staan dingen in die zij niet hoeft te weten :’)

Dubbel. Als je vrijwel zeker weet dat je partner vreemdgaat maar het gewoon niet toe wil geven dan tja, je hebt het recht om het te weten. Maar dat is ook de enige situatie waarin ik het acceptabel vind.

als hij erbij was dan vind ik het wel oke. Maar ja wij zitten niet in zo’n situatie dus weten we eigenlijk niet hoe we het zouden aanpakken

Ik ben zelf heel erg voor mijn privacy, niemand weet iets van mij wat ik zelf niet wil delen. Dit respecteer ik dan ook bij anderen, ik ga niet in iemands accounts inbreken om het zo maar te zeggen…

tjaa, ik vind het half om half, want als het echt iets is wat erg is waar je da achter kan komen, maar om nou zomaar in iemands privacy te gaan rommelen is best wel erg. :rage:

Ligt aan in hoeverre het betrekking op jou heeft. ‘Ik denk dat mijn vriendje vreemd gaat dus ik kijk in zijn mobiel’ dan zou ik het zeker overwegen. ‘Ik denk dat de vriend van mijn moeder vreemd gaat dus ik kijk in zijn mobiel’ dan kan het niet.

Ik vind dat je van niets of niemand zomaar een telefoontje, account of wat dan ook mag checken. Ik vind wel dat wanneer jouw eigen vriendje erg raar doet, etc. dat het dan wel aantrekkelijk is om te doen natuurlijk.

als het om je vriendje gaat die vreemd gaat, ja dan kan ik het begrijpen dat je in z’n emails/telefoon kijkt… want dan gaat het jou ook aan (je hebt immers een relatie met hem). maar dan moet er opzich wel een groot vermoeden zijn vind ik eigenlijk.
maar bij je moeder kan ik dat totaal niet begrijpen. ja ok het is je moeder… maar dat betekent niet dat jij iets te maken hebt met haar liefdesleven (vooral niet als je ouder bent dan 18)…

Ik weet het niet. Ik twijfel er een beetje over.
Kijk aan de ene kant, tuurlijk heeft iedereen recht op privacy, maar ik vind dat je geen recht op privacy hebt als je dingen doet die niet door de beugel kunnen(zowel voor vreemdgaan, als voor criminele dingen).
Maar ja, hoe kom je erachter of iemand dingen doet die niet kunnen? Volgens mij alleen door te kijken.
Kijk als mijn moeder mijn berichten zou lezen zou ik dat niet leuk vinden, omdat zij een andere ‘status’ heeft als een vriendin ofzo, maar als een vriendin mijn berichten zou lezen zou iuk daar minder moeite mee hebben. waarschijnlijk omdat zij in dezelfde levensfase zit ofzo ik weet het niet.
Mijn vriend mag mijn berichten best lezen, ik verberg niks.
Maar goed, kijk als je niks te verbergen hebt, dan hoef je er ook niet boo som te worden. maar ja, het is en blijft een soort controle omdat je iets niet vertrouwd.
Dus aan de andere kant is het echt een heel negatief iets. Zeker als je je vriend niet vertrouwd.

Kijk als mn moeder vreemd zou gaan, zou ik alleen haar daarop aanspreken. En niet mn vader/vriend van mn moeder.
Maar goed, als mn moeder zegt of ik even haar mail wil checken dan zeg ik echt niet van: nee ik respecteer je privacy. zo nieuwsgierig ben ik dan ook weer wel.

Eens, maar dan vind ik alsnog dat je toestemming moet vragen en het niet stiekem moet doen.
Wil partner geen toestemming geven, geeft dat nog meer reden om te twijfelen en een goed gesprek, maar als je het zomaar zonder toestemming doet, vind ik dat je partner reden heeft om te zeggen dat je zijn/haar privacy hebt geschonden.