[Discussie] Percentage vrouwen in directies

Laatst heeft mijn vader een nieuwe directrice gekregen. Hij werkt in de ICT waar over het algemeen veel minder vrouwen werkzaam zijn dan mannen. Dus zou het ‘logischer’ zijn als er meer mannen in de directie zouden zitten dan vrouwen.

Daarom is de stelling:

‘Het percentage vrouwen in directies moet overeenkomen met het percentage dat werkzaam is in die sector.’

Wat vinden jullie hiervan?

Ik ben benieuwd naar jullie mening en waarom jullie dit vinden :slightly_smiling_face:

Oneens. Je moet in de directie komen omdat je goed genoeg bent voor zo’n functie. Niet om wat er in je broek hangt.

Waarom zou dat logischer zijn? Uiteindelijk wordt iemand gekozen omdat diegene bekwaam is voor de job toch? Dan maakt het imo niet uit of het een vrouw of een man is, als diegene het werk maar goed doet.

Het moet niet gaan om het geslacht of afkomst van diegene, maar om de kwaliteiten en kennis.

Oneens omdat je inderdaad omwille van je competenties gekozen moet worden, maar ik vind dit al een betere maatstaaf dan een vast percentage voor iedereen. Nu heb je bijvoorbeeld ook dat je een vast percentage allochtonen, mensen met een beperking,… enz. moet inzetten als bedrijf, maar dit zou toch per tak bekeken moeten worden? Nogmaals, ik ben het sowieso niet eens met mensen zo in groepjes te plaatsen, maar als je het dan toch doet, kijk dan ook naar de verschillende takken waar mensen werkzaam zijn.

Hartstikke oneens, slaat nergens op. Als een vrouw beschikt over de eisen die worden gesteld komt ze ook gewoon in aanmerking tot die functie, net als een man.

Zolang het idee in Nederland blijft bestaan dat vrouwen voor de kinderen moeten zorgen en dat het slecht is om ze naar de kinderopvang te brengen (waar ook geen subsidie voor is), zal het niet gebeuren dat het Glazen Plafond doorbroken wordt. Directie is nu eenmaal niet te doen in part-time functie en ik snap het ook wel dat ze, hoewel het niet mag, liever geen vrouwen aannemen die misschien nog wel eens zwanger zouden worden en er dus vroegtijdig weer mee kappen.

Besef je je dat vrouwen daar over het algemeen zelf aan bijdragen? Vrouwen werken vaker parttime, vrouwen maken over het algemeen minder uren als ze wel fulltime werken, gaan ze bijvoorbeeld om klokslag 5 uur naar huis terwijl mannen vaker overwerken. Niet alleen om de kinderen op te halen o.i.d. maar ook omdat vrouwen werk en privé meer scheiden en meer behoefte hebben aan privé dingen. En tja, dan is het niet zo gek dat je geen topfunctie krijgt want daar moet je toch wel 70 uur in de week voor aan de bak.
Ik zeg niet dat de dingen die jij zegt niet waar zijn hoor want het zou natuurlijk beter zijn als meer mannen voor de kinderen zouden zorgen of opvang subsidie krijgt. Echter kiezen die vrouwen hun man zelf uit (ze kunnen ook voor een man kiezen die daar wel voor open staat en die zijn er genoeg) en kiezen ze zelf voor kinderen.

Leuk feitje: Als de ‘trend’ zich zo blijft ontwikkelen als het nu doet, dan zijn er in 2030 net zoveel mannen als vrouwen die een topfunctie hebben.