Discussie: Overgang school naar opleiding of verschil in opleidingen is te groot

Hey meiden!

De laatste tijd lees ik weer veel berichten op GS over dat studies tegenvallen. Ook hoor ik vaak dat meiden moeite hebben met de vrijheid op de studie en de hoeveelheid van het leerwerk.
Zelf doe ik een studie op de universiteit, en ik heb er ook echt mee geworsteld om mijn draai te vinden vorig jaar. Nu weet ik wel dat dit echt mijn plek is, ik vind de vakken heel leuk en de banen die ik kan kiezen ook.
Voor mij zou het makkelijker zijn geweest als er een overgangsjaar of cursus of zo werd aangeboden, zodat de overgang naar studie niet zo groot zou zijn geweest.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken!
Daarom lijkt het me leuk om te discussiëren over de stelling: ‘De overgang tussen middelbare school en vervolgopleiding is te groot.’

Liefs, Kerstkindje

Edit: Ik heb de stelling aangepast in ‘De overgang van middelbare school naar vervolgopleiding is te groot, maar ook de verschillen tussen opleidingsniveaus zijn te groot’, omdat het me ook opvalt dat het niveau tussen opleidingen enorm kan verschillen.

Ik heb MBO gedaan waar je makkelijker kan overswitchen heb ik het idee. Op de middelbaar kun je echt niet voor een opleiding kiezen wat de rest van je leven bepaald. Tijdens mijn MBO wist ik wat ik wilde gaan doen.

Bedoel je switchen van middelbaar naar mbo?
En idd, op het middelbaar wordt er echt verantwoordelijkheid op je gelegd wat betreft studiekeuze en baan voor de rest van je leven. Dat is voor sommigen echt te snel ja.

Ik vind het sowieso al raar dat je eigenlijk in de derde klas al moet beslissen welke richting je ongeveer op wilt, ik ken heel veel mensen die uiteindelijk het verkeerde profiel hadden gekozen en toen pech hadden. Kom op, in de 3e klas ben je 13/14, dan weten heel veel mensen nog helemaal niet wat ze willen.

ik vond de overgang juist heel erg fijn, juist omdat je nu zoveel vrijheid kreeg. ik doe nu een universitaire opleiding en eigenlijk valt het me reuze mee. al moet ik zeggen dat ik een enorme zelfdicipline heb en ook op de middelbare al altijd mijn huiswerk maakte. ik persoonlijk vind de overgang dus heel erg meevallen (misschien heeft welke school je deed en gaat doen er ook veel mee te maken?)

Nee van MBO naar MBO :stuck_out_tongue: volgens mij is dat een stuk makkelijker en goedkoper om te stoppen/veranderen van opleiding dan op HBO.

Dit en ik vind dat ze kinderen echt te vroeg laten kiezen, ik moet al kiezen wanneer ik 15 ben (ik ben nu ook 15, maar ik ben net geen 16 als ik moet kiezen), wat als ik de verkeerde keuze maak?

Ligt heel erg aan de persoon denk ik. Als je op de middelbare niks doet is het wel een klap als je opeens moet gaan studeren. Maar als je zoals ik wel gewoon je best deed op de middelbare is de overstap helemaaaaal niet groot, vind ik. Ik ben nu begonnen met het eerste jaar maar hoef nog nergens moeite voor te doen, terwijl de helft van de klas zeurt dat het veel te veel is.

Dat ook echt ja. Ik had N&G gekozen, omdat ik dan het meeste zou kunnen. Nou het was echt 1 drama, scheikunde en natuurkunde. Heb het allebei met een 5,5 afgesloten gelukkig.

Ik denk ook dat het per persoon verschilt. Mijn discipline is bijvoorbeeld niet goed. Dus iets van een vrijwillige cursus op de vervolgstudie om te wennen aan studeren zou al een optie zijn. Degenen die moeite hebben, kunnen dat dan volgen en degenen bij wie studeren makkelijk te doen is, volgen hem niet.

Precies. En er wordt echt zo’n druk op gelegd omdat de verkeerde keuze geld en tijd kost.

Wanneer wou je dan kiezen? Als je pas op je 20e kiest zit je nog zo lang op een middelbare, heb je met een beetje pech pas vet laat je studie afgemaakt, en misschien weet je het dan nog niet want dan ga je waarschijnlijk ook pas later nadenken over wat je wil.

20 is voor mij ook een beetje laat, maar ik vind 17/18 beter. Maar dat kan dus alleen als je havo of VWO hebt.

Maar er zit best wel een verschil tussen 15 en 17/18, vind ik.

Ik vind 15 ook te jong om al te kiezen. Ik vind dat er een soepelere regeling moet zijn als je studie toch niet de juiste keuze is. Ik vind dat je makkelijker zou moeten kunnen switchen naar iets anders. Dat haalt denk ik de druk eraf.

Hmm ik heb gekozen toen ik 16 was (havo) en ik vond het niet heel moeilijk. Je hebt alle vakken gehad, en sommige die je niks vond heb je al twee jaar laten vallen. Dan kan je aan de hand daarvan wel zien welke studies leuk zouden kunnen zijn en welke niet. Maar dan nog kan je idd wel een foute keus maken.

Ja ik ben 17 als ik een studiekeuze ga maken maar ik was 14 toen ik moest beslissen of ik economie en geschiedenis enzo wilde of natuurkunde etc… Dus dan is er niet heel veel verschil met vmbo/havo.

ik weet toevallig dat mijn studie/universiteit een uitzonderlijk hoog aantal contacturen heeft, in ieder geval in het eerste jaar, veel zijn niet verplicht (werkcolleges) maar wel heel erg nuttig, en ik heb mezelf metname in het eerste jaar voorgenomen om gewoon altijd te komen. voor het tentamen scheelt dat dan bijvoorbeeld al enorm. en ik denk dat dit per studie ook enorm wisselt, ik ken mensen die soms halve dagen vrij hebben en dan als ze tentamens krijgen in de knup komen

Ja klopt haha, alleen ik heb bijvoorbeeld economie laten vallen en daar heb ik nu echt spijt van, want toen leek het me niks en nu lijkt het me wel iets ergens.

Klopt, daar ben ik dus bang voor, maar hopelijk maak ik dan de goede keuze. :slightly_smiling_face:

Dit wordt wel een beetje offtopic denk ik haha.

Ja precies. Ik probeer ook altijd naar alles te gaan, maar ik heb dus zo’n studie waarbij ik vet veel vrij ben en maar 1 les op de overige dagen heb…

Ik vond de overstap niet groot. Ik vond het juist prettig dat ik me kon focussen op 1 onderwerp (onderwijs) en niet meer op meerdere vakken waar ik de helft niet van snapte. Ik ging van het vmbo-t naar het mbo, dus de overstap was alleen groot qua hoeveelheid werk. Maar na 1 periode had ik dat snel onder de knie.
De overstap van mbo naar hbo vind ik een ander verhaal. Daar viel vooral het niveau me tegen om de leerstof bij te houden. Maar goed, dat sluit niet aan bij dit topic.

Oh misschien moet ik m’n beginpost veranderen, want daar ben ik idd ook benieuwd naar. Ik hoor idd van meerdere mensen dat de overgang van mbo-hbo en hbo-uni groot is.

Ik vond de overgang van middelbare school naar MBO niet echt spannend. Ik had daarvoor vmbo kader gedaan waar je dus al heel erg praktijkgericht werkt. De overstap van MBO naar HBO was in het begin erg onzeker maar geen drama. Ik wist niet wat ik moest verwachten maar ben niet verzopen in mijn studie zegmaar. Als ik de eerste periode van toen vergelijk met nu viel het vorig jaar reuze mee en werd er vrij langzaam opgestart.