Discussie over strafbaarheid

[i]Hi girls,

Jullie denken vast bij de titel; What the *** doet dit bij Seks&zo, dat zal ik is gaan uitleggen.

Ik zie vaak dat meiden (met name meiden in de puberteit) twijfelen over het feit dat hun vriend (of andersom) ouder is en het zogehete ‘meerdejarigsleeftijd’ van 18+ heeft bereikt en dat ze daarmee seks willen hebben terwijl ze zelf minderjarig zijn.

Ik vraag me toch af waar die twijfels vandaan komen. Ik ben zelf 18 en mijn vriend is 9 maanden jonger dan mij (hij is 17), maar voor zover ik weet heb ik NOOIT twijfels gehad over zijn leeftijd en de mijne.

Hoe staan jullie hier tegenover?
Discussieër :slightly_smiling_face:[/i]

Leeftijd maakt geen verschil, als je van elkaar houdt…
oke cliché, maar het is volgens mij wel zo. Je hoeft niet meteen seks te hebben.
Het is ook een groot verschil als je iemand van 13 en 19 hebt, en bijvoorbeeld iemand van 16 en 19.

[i]Nouja, ik heb een stelling:

Wanneer vind jij het strafbaar als mensen tussen bepaalde leeftijdsgroepen seks hebben?[/i]

Oh juistem, ik weet het eigenlijk niet. Dat is best moeilijk te zeggen.

nee vind ik niet. liefde is liefde. tenzij het verkrachting is natuurlijk.

Ik vind ook niet dat het strafbaar is, als je het doet uit liefde en je stemt er allebei mee in: hoe kan het dan strafbaar zijn? Als het verkrachting is, natuurlijk dan is het strafbaar, want dan doe je het niet uit liefde en je stemt er niet allebei mee in.

Als het tegen hun zin in gebeurt.

zoals wndaaa zegt of als het gaat om pedofilie! Dat vind ik echt te ver gaan!

Ben het wel eens met wat hierboven staat, maar ik denk vooral dat als je als bijvoorbeeld 14 jarige met een 18 jarige gaat, dat het wel iets anders ligt. Je zit dan allebei in een compleet andere belevingswereld, en wat voor de een normaal is, is bij de ander misschien nog helemaal niet ter sprake gekomen.

Ik ben over 4 maanden 16 en mijn vriendje is 18. Ik vind het niet zo’n groot verschil moet ik zeggen, ik merk er ook niet veel van :’)

Onder 13 jaar vind ik seks echt veel te jong, dat moet strafbaar zijn. En verder is seks altijd strafbaar als het tegen je zin in gebeurt.

Interessanter is wat er gebeurd als een minderjarige vrijwillig seks heeft gehad met een meerderjarige, maar achteraf zegt dat het gedwongen was. In Amerika heb je dan een groot probleem, en in landen als Zweden ook. Maar hier in Nederland heb je vaak toch een bewijs nodig… Dat lijkt me een interessanter onderwerp om over te discussiëren.

Ja maar als de 14 jarige het uit eigen wil doet, dan vind ik het raar dat het alsnog strafbaar is.

Jongens hebben een wat latere ontwikkeling dan meiden, dus misschien ben jij al wel ouder voor je leeftijd, maar waarschijnlijk is je vriend in zijn hoofd nog 16 a 17. Jongens ontwikkelen gemiddeld 2 jaar later. Daarom vinden veel meiden jongens van hun eigen leeftijd vaak ook onaantrekkelijk, omdat ze nog wat ‘kinderachtiger’ zijn.

Ik betwijfel of jongens achter lopen. Theoretisch gezien wel. Maar als ik kijk naar mijn vriend. Hij is 17, ziet en doet volwassen en heb het idee dat hij in zijn ontwikkeling juist vooruit loopt ipv achteruit.

Seks met kinderen kan inderdaad ook niet. Maar van 0-12 jaar, als je een kind bent dus, heb je naar mijn mening niet vrijwillig seks met iemand. Sterker nog: De meeste weten dan niet eens wat seks is. Dus dat vond ik een beetje bij ‘onvrijwillig’ inbegrepen, haha.

Me too, ik val op jongere jongens. Heb nog nooit dat idee gekregen, maarja.
Misschien ben ik zelf nóg kinderachtiger dan een kinderachtige jongen ofzo. :’)

Dit is echt een moeilijke vraag…

Maar dat vind ik sowieso met meineed plegen. Je verpest degene die onterecht beschuldigd wordt zijn hele leven ermee, ik vind dat meineed echt heel hard gestraft moet worden. Maarja, om aan te tonen dat er meineed gepleegd is heb je wel weer bewijs nodig dat het zo is.

Ik vind het wel moeilijke stelling
Ik denk dat als je 18 of ouder bent het zelf met weten
en er was laatst een meisje op GS die 15 was doen ze het deed met iemand van 26
dat vind ik wel raar
maar volgens mij is er wel een wet dat als je jonger dan 16 bent het doet met iemand die 16+ is dat dat dan automatisch als verkrachting is en dan is die 16+ strafbaar ofso

Verkrachting betekend ‘het ongewenst binnentreden van het lichaam via orale- of anale seks (of gewoon, seks seks… via de vagina).’ Bij mijn ex was ik 15, en hij 18. We hadden wel wat seksuele activiteiten… Dan vraag ik me af of dit ook strafbaar is… Terwijl dit gewoon vrijwillig is, dus best wel raar xD