Discussie over het neergestorte vliegtuig in Oekraïne

De neergestorte Boeing is natuurlijk in de eerste plaats een verschrikkelijke tragedie. :frowning_face:

Daarnaast is het echter ook een erg gevoelig onderwerp op geopolitiek vlak. Oost-Oekraïne is al een oorlogszone, wanneer daar dan een vliegtuig vol Europese en Amerikaanse passagiers neerstort, heeft dat ongetwijfeld effecten op het conflict.

Om het bestaande topic dat eerder op de menselijke tragedie focust niet te vervuilen met politiek gespin, dan ook dit nieuwe topic, waar theorieën over wie het vliegtuig heeft neergehaald en de implicaties daarvan thuishoren.

Er zijn 3 mogelijke theorieën:

1. Wat er gebeurd is staat los van het conflict in Oekraïne. Er is bijvoorbeeld een ongeluk gebeurd, of het vliegtuig is gekaapt door Moslimextremisten of iets dergelijks.

Dit scenario lijkt eerder onwaarschijnlijk omdat het incident net boven dat smalle strookje oorlogsgebied heeft plaatsgevonden…

1. De Russische rebellen hebben het vliegtuig neergehaald. Zij hebben daar het wapentuig voor.

De vraag is natuurlijk: wat wint Rusland daarbij? Het Westen in de oorlog betrekken, lijkt wel het laatste wat hen goed uit zou komen. Maar met irreguliere rebellen heb je natuurlijk altijd de mogelijkheid dat iemand iets stoms doet, de held wil uithangen of trigger-happy is natuurlijk…

1. Oekraïne heeft het vliegtuig neergehaald. Ook zij hebben het nodige wapentuig.

Hier komt natuurlijk ook meteen de vraag: waarom?

3.1 Gezien Oekraïne de steun van het Westen heeft, lijkt het absurd dat ze een Westers vliegtuig zouden neerhalen. Maar ook hier zit je natuurlijk met de radicaal-nationalistische milities die een “wildcard” kunnen zijn.

3.2 Een andere theorie zou kunnen zijn dat het om een valse-vlag-operatie vanuit de Westerse kant zou gaan, om een interventie te legitimeren. Maar het Westen lijkt absoluut niet de bedoeling te hebben zich actief in het conflict te mengen, dus ook dit lijkt een beetje vreemd.

3.3 Een derde optie in dit scenario is dat het om een luguber misverstand zou kunnen gaan. Blijkbaar volgde de Boeing ongeveer hetzelfde traject als… het vliegtuig van Poetin. En dat Oekraïne zijn vlieger neer zou willen halen, is natuurlijk een perfect logisch scenario…

http://images0.tcdn.nl/incoming/article22867500.ece/BINARY/q/1.JPG

Mij lijkt op dit moment scenario 3.3 het meest aannemelijke, maar op de ware toedracht zullen we waarschijnlijk nog even moeten wachten - als we die al te horen krijgen…

mij lijkt scenario 3.3 ook het meest aannemelijke. de vliegtuigen lijken inderdaad ook erg op elkaar.

Waarom zou Putin daarboven vliegen?

Van scenario 3.3 had ik nog niet gehoord, maar dat klinkt wel het meest logisch. Dat zou wel echt verschrikkelijk zijn…

Nee. Dit is puur politiek. We moeten degene in dat topic, die misschien mensen verloren zijn of mensen kennen, hiermee met rust laten.

Volgens mij hadden Pro-Russische in de Krim al meer vliegtuigen neergeschoten voor wapens en goederen en was dit een misverstand, maar dat weet ik niet zeker.

Inderdaad bizar, maar blijkbaar zijn er wel bronnen die in die richting wijzen…
http://www.telegraaf.nl/buitenland/22867552/Poetin_mogelijk_doelwit_ramp.html

Waarom niet?
Hij schijnt op de terugweg te zijn geweest van het WK en een daaraan vastgeplakte vakantie.

Waarom zou hij zijn leven riskeren door over een gevaarlijk gebied te vliegen als hij ook, zoals andere vliegtuigen, er omheen kan vliegen? Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik vind het vreemd.

waarom hier over speculeren, niks is nog zeker.

Oh no
daar gaan we met de complottheorieën

Ik denk dat het een dergelijke neerhaal is geweest, maar een foute inschatting.
Er worden daar vaker vliegtuigjes neergehaald/beschoten.

Ik denk dat dit een fout is, maar dat deze fout wel drastische gevolgen gaat hebben voor Oekraine en/of Rusland.
Ik denk dat het al gaat beginnen met het onderzoek van de resten(boxen end.)

Dat verhaal van Poetin is blijkbaar compleet uit de duim gezogen. Poetin gaat echt niet boven dat oorlogsgebied vliegen…

Er zijn zoveel verhalen al rond gegaan die nergens op slaan, beide landen proberen elkaar de schuld te geven, vind het beetje raar om hier een topic over te starten terwijl er nog niks zeker is… (zoals ‘no it’s okay’ al zei)

Omdat je op die manier nieuwe en alternatieve informatie samen kan brengen, zoals dat dat verhaal van Poetin niet klopt bijvoorbeeld. Heb je daar trouwens een bron van? :wink:

Twee russen vast

De veiligheidsdienst SBU en grenswachten hebben bij de grens met Rusland in het oosten van Oekraïne twee Russen vastgezet. Het gaat volgens de dienst om waarnemers van het Russische leger. Dat heeft het hoofd Valentin Nalivajtsjenko van de SBU gezegd tegenover het Oekraïense persbureau Interfax.

Speculeren mag altijd toch? Beetje de feiten en mogelijkheden bespreken, kijken wat waar is en wat niet.

De twee mannen droegen Russische paspoorten en identificatiekaarten van het Russische leger. Daarop zou staan dat het verkenners zijn. Ze probeerden te reizen naar Rusland. De mannen worden door de veiligheidsdienst ondervraagd.

daar kunnen wij niks over zeggen