[discussie] Ouders horen voor je te sparen als je kind bent

Naar aanleiding van een topic hoeveel spaargeld wij als GS-ers op onze spaarrekening hebben staan, open ik dit topic, gezien er een andere discussie ontstond.

Vinden wij het normaal om als ouder zijnde al vanaf de geboorte elke maand een (klein) bedrag op de spaarrekening van het kind te zetten? En vooral, waarom wel of niet?

Ik vind dat als je dat niet kunt, je geen kinderen moet nemen. En het kan inderdaad zijn dat je je baan verliest en je het potje moet aanspreken (want dat zal iemand vast gaan roepen), dat is anders dan bij de geboorte al niet kunnen sparen.

Maar ook zonder het spaargeld van je ouders moet iedereen zich kunnen redden door gewoon zelf vanaf je 16e/17e te beginnen met sparen.

Mee eens. Als je financiële positie al niet goed genoeg is zonder kinderen, neem alsjeblieft geen kinderen. Als er iets gebeurd zoals verlies van een baan, bespaar dan op een nieuw shirt. Het maakt niet uit hoeveel je spaart, áls je maar iets spaart voor je kind. Ga opzoek naar een nieuwe baan. Vraag een uitkering aan.

En dat laatste ook zeker mee eens. Dan kan je als ouder prima stoppen met het echte sparen voor je kind als het kind gewoon in staat is om een bijbaantje te zoeken.

Ja ik vind dat er wel bij horen eigenlijk. Mijn ouders hadden vroeger ook niet zoveel geld maar hebben wel elke maand iets opzij gezet voor mij. Want inderdaad, dat geld is bijvoorbeeld voor studie/rijbewijs. Het moet wel voor een serieus/groot doel zijn vind ik. En zodra een kind gaat werken en zelf kan sparen, dan is het voor de ouders ook wel gedaan vind ik.

Ik vind niet dat je ouders voor je horen te sparen als je gewoon zelf geld kunt verdienen. Dat is hun eigen keuze.

Een baby kan geen geld verdienen, dat kan je pas rond je 15de/16de.

^ Klopt, maar je hoeft niet in het begin al te sparen voor je kind en als je dat wel doet en je kind is rond die leeftijd prima in staat om te werken dan kun je imo stoppen met sparen voor je kind.

^ Dat is dus de vraag: waarom vind jij dat je niet hoeft te sparen vanaf de geboorte?

En dat laatste ben ik het met je eens. Als het kind oud genoeg is voor een bijbaantje, dan vind ik ook dat de ouders niet meer hoeven te sparen en het kind zelf geld kan verdienen.

Ik snap het als ouders sparen voor hun kind vanaf de geboorte maar als ouders dat niet doen snap ik dat aan de andere kant ook omdat hun kind eventueel later voor geld kan zorgen. Nogmaals ik snap het als ouders sparen vanaf de geboorte van hun kind maar ik vind het geen verplichting en snap het als ouders het niet doen.

Ja, ik vind het normaal dat ouders voor hun kinderen sparen. Maar ik vind dit enkel normaal in de vorm van sparen voor de toekomstige studie etc. Ik vind het niet normaal dat ouders moeten sparen voor een spaarrekening voor hun kind die ze dan vanaf hun 18e oid kunnen gebruiken. Dat heet gewoon luxe.
Maar als ouders niet kunnen sparen zodat ze de studie van hun kind kunnen betalen vind ik dat ook niet raar. Een kind word er echt niet minder van als je je eigen studie moet betalen.

a

Yes heel normaal, 100 euro pm is al 1200 pj en dan heeft je kind op zijn 18e al 21.600 euro. Zo moeilijk is dat niet.

Ik vind het best heftig dat heel veel mensen vinden dat het normaal is. En dat je geen kinderen moet nemen als ze niet kunnen sparen. Soms hebben mensen het niet zo breed. Ik heb het geluk dat ik zelf wel spaar en daardoor dus mijn studie, boeken, rijlessen, enz. zelf allemaal kan betalen, mijn ouders kunnen dat niet voor mij. Ook krijg ik geen kleedgeld, betaal ik ook allemaal zelf

^ Dat mensen dan geen kinderen moeten nemen als ze niet kunnen sparen vind ik ook echt een schandalige opmerking. Wij kregen thuis ook geen kleedgeld en zakgeld etc. en ik ben daar toch echt niet minder van geworden.
Mijn ouders hebben van alle 3 de kinderen de opleiding kunnen betalen doordat ze gespaard hadden en daarom vind ik dat wel iets normaals. Maar ik vind het ook niet meer dan normaal dat je dat gewoon zelf moet betalen.

Het is je eigen verantwoordelijkheid dat je geld op je spaarrekening hebt staan en je ouders hoeven daar niet voor te zorgen. Fijn als ze dat wel doen maar je moet toch later zelf aan geld kunnen komen zonder de hulp van je ouders.

maar dat kan je toch niet verwachten van iemand die 16 is