Discussie: Ouders die fysiek straffen

Heey iedereen

Sorry als er al zo’n topic bestaat maar ik zag er nergens een dus ik wou er zelf een starten.

Laatst in mijn vriendengroep startte iemand een discussie en ik vroeg me af wat jullie mening hierover was.

Een jongen in mijn groep zei: ‘‘Ja als ik te laat kom krijg ik klappen van mijn pa.’’ waarop een meisje reageerde met: ‘‘omg slaat jouw vader je?! Echt kindermishandeling!’’
Waar dus een discussie ontstond.

Wat vinden jullie hiervan en wanneer gaat zoiets in jullie ogen te ver?

Stelling:
Mogen ouders hun kinderen fysiek straffen of is dat mishandeling?

Nee. Het is als straf niet effectief en het werkt de hechting met het kind tegen, wat nadelig is voor het kind. Hoewel ik moet zeggen dat een pedagogische tik geven meteen kindermishandeling ook wel ver vind gaan, beetje afhankelijk van hoe hard/vaak het was en waarom. Heb het zelf als kind wel eens een enkele keer een tik gehad (hoewel niet vaker dan twee of drie keer) en ik voel me niet mishandeld of zo.

Ik vind het niet kunnen. Stevig beetpakken omdat een kind niet luistert vind ik genoeg maar meer niet. Denk ook niet dat je er veel verder mee komt met geweld.

Volgens de Nederlandse wet is het verboden, punt.
Vroeger heb ik zelf ook wel eens een klap gehad, maar ik zou dit zelf niet doen. Slaan is onmacht en dat voelt een kind.

Ik kan je zeggen dat het alleen maar averechts werkt.
Ik kom uit een gezin van 3 kinderen. Twee kregen er klappen en 1 niet.
Raad nou maar eens welk kind het eerlijkst is en welke kinderen bang zijn en vaak iets niet vertellen uit angst dat er weer klappen vallen?

Praat met je kind, luister naar je kind, leer je kind wat gevolgen zijn. Je kan best straffen (huisarest, niet naar een feestje mogen, geen zakgeld krijgen etc) maar slaan is NOOIT de oplossing.

Het ligt er ook aan hoe vaak, waarom en waarvoor.
Als ik als kind met mijn handen aan het gloeiendhete fornuis wil zitten, heb ik liever een verschrikte tik op mijn handen van mijn moeder (of in dit geval, iets te agressief worden weggetrokken) dan dat ze passief gaat roepen dat ik daar weg moet. Daarna wel uitleggen waarom je zoiets doet en dat het gevaarlijk is etc. Ik vind mishandeling een te dramatisch woord voor de opvoedende tik. Nee, het is niet per se goed en het zou voorkomen moeten worden, maar een traumatische ervaring voor het kind? Ik geloof er niks van. Zolang het maar een heel hoge uitzondering is en geen routine.

Ik heb overigens ook wel eens wat klappen gehad, maar de keren dat dat is voorgekomen, zijn op één hand te tellen. De band tussen mij en mijn moeder is hierdoor niet verslechterd ofzo. Kinderen zijn kostbaar, maar niet van porselein (al betwijfel ik dat ook wel eens, als ik sommige moeders zo overbezorgd bezig zie :’) maar dat staat hier los van).

Ik werd als kind ook wel eens fysiek gestraft. (edit: niet gewoon een tik maar echt harde klappen) Ik voelde me alleen maar heel bang en geïntimideerd, niet terecht gestraft. Ik vind het niet kunnen, zeker niet als het inderdaad bewezen is dat het niet effectief is.

Ik heb inderdaad wel eens een tik gehad, maar ik voel me hier niet door mishandeld ofzo. Wat Pudu zegt, ik denk dat een tikje beter is dan het verbaal waarschuwen.
Maar echt een pak slaag aan je kind geven, dat vind ik niet kunnen. Het werkt inderdaad alleen maar averechts.

Ik vind een corrigerende tik wel gewoon kunnen, alhoewel dat wel ligt aan de manier waarop en de reden ervoor. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je je kind enorm hard in het gezicht slaat of op zo’n manier bestraft dat het kind zichtbaar pijn heeft. Een ‘billenkoek’ (wat ik dus met corrigerende tik bedoel) vind ik echt wel kunnen mits het kind daar alleen erg van schrikt en er geen pijn aan overhoudt. Mijn ouders deden dat overigens ook weleens (in situaties waarin ik echt niet luisterde en opstandig was), en ik schrok er alleen erg van. Ik heb geen afkeer van mijn ouders gekregen hoor :")

Maar ‘klappen krijgen van m’n pa’ klinkt wel wat ernstiger, dus daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Ik heb ook wel eens een draai om mijn oren gehad, of een schop onder mijn kont. Maar dan had ik ook echt wel wat gedaan. Ik ben er niet minder van geworden, zie dit ook niet als mishandeling. Maar echt slaan/schoppen, nee, natuurlijk niet. Wel vind ik dat veel kinderen van tegenwoordig te soft worden opgevoed; ouders uitschelden, docent uitschelden, niet luisteren, etc. Ik hoefde dat echt niet te doen vroeger, daar waren geen klappen voor nodig.

^ Maar bedoel je met billenkoek een tik die gelijkwaardig is aan de lichte tik op de vingers zoals wanneer een kind een kaars probeert vast te pakken?
Want bij mij waren mijn billen ook echt blauw of er zaten gewoon hele wonden op omdat bij mij thuis billenkoek een heel ander betekenis had.

Het lastige is dat iedereen onder de corrigerende tik iets anders verstaat.
Bij mij thuis was de corrigerende tik met de vlakke hand tegen mijn hoofd en zo heftig dat ik soms een paar tellen buiten bewustzijn was.
Bij een vriendinnetje was een corrigerende tik, een tik met de vingers tegen een oor om te laten schrikken.

Ik ben het er mee eens dat iedereen iets anders verstaat met ‘corrigerende tik’, maar ik mag wel hopen dat iedereen wel doorheeft dat hoe erg het bij jou was, niet kan. Ik zou het in ieder geval heel erg vinden als hier nu iemand is die het wel zo bedoelde, zoals jij het hebt meegemaakt. Ik ga er dan ook vanuit dat iedereen die het hier over een corrigerende tik heeft, inclusief ikzelf, het niet in deze mate bedoelt.

Dit ja. Ik heb zelf vroeger zowel tikjes als pak slagen gehad en tikjes waren oké, terwijl pak slagen inderdaad alleen maar averechts werkten.

Ik heb het niet zo zeer over de meiden hier hoor :slightly_smiling_face:
Ik denk dat “onze generatie” het wel lijkt te snappen maar mensen die op o.a. facebook en nieuwssites deze discussie voeren vinden het vaak heel normaal om hun kinderen op deze manier te behandelen.
Ik vind het gewoon pijnlijk dat er jonge kinderen in die siutatie opgroeien en dat bekenden/buren etc dit gewoon heel normaal vinden en vaak de verdiendeloon van kinderen “dan hadden ze hun ouders maar niet moeten tegenspreken” “dan moeten ze maar doen wat er gezegd wordt”. Je bent als ouder opvoeder. Je moet kinderen sturen en niet een kopie van jezelf proberen te maken.
Als ouders dit niet lukt gaan ze uit onmacht steeds verder de lijn trekken wat een corrigerende tik is.
Ik zou graag willen zien waar ouders de lijn trekken.
Mijn ouders zijn ooit door een docent aangesproken omdat ik heel erg in paniek was na een onvoldoende ivm met die situatie thuis en hij vermoedens had.
Mijn ouders waren laaiend na die ouderavond.
Ik ben blij om te zien dat er waarschijnlijk wat ga veranderen nu wij als jeugd inzien dat “ik ben er niet slechter van geworden” geen excuus is om die mate van corrigeren door te laten gaan in volgende generaties.
Er moet iets veranderen want nog steeds worden er kinderen thuis mishandeld en hun ouders vinden dat ze gelijk hebben.

Fysiek straffen vind ik niet kunnen. De grens met mishandeling is zo dun dat deze te snel overschreden kan worden.

@Carmenneke Ja, wat bij jou gebeurde vind ik echt niet kunnen. De keren dat ik billenkoek kreeg was echt op één hand te tellen en vooral vooral het schrik effect. Ik vond het op dat moment wel pijn doen, maar ik hield er geen blauwe plekken aan over. Ook dat vind ik niet effectief of wenselijk overigens, maar dat is te doen. Als je er echt wonden aan overhoud of het regelmatig gebeurd vind ik dat wel mishandeling. Dat kan gewoon niet. En je ziet inderdaad ook aan je eigen reactie dat het niet goed is voor de ontwikkeling van het kind.

Ik schrik er ook wel van als je zegt dat er blijkbaar zoveel mensen zijn die denken dat dat wél normaal is, want die heb ik in mijn omgeving niet en ook nooit gehad geloof ik.

Als een kind niet normaal kan doen en praten werkt niet mag hij van mij prima gemept worden. Moet je eens zien hoe snel ze het dan ineens wél kunnen. En ja ik ben vroeger ook gemept/geschopt/geknepen/op de grond gegooid en nee ik heb er geen trauma’s aan over gehouden en ben prima uit de verf gekomen (al zeg ik het zelf :grinning_face_with_smiling_eyes: ).

Pijn doen zonder reden vind ik daarentegen dan weer wel een no no, maar ik hoop dat dat voor zich spreekt.

Mijn broers, zussen en ik hebben vroeger vaak klappen gekregen maar dan hadden we ook echt iets gedaan. Zelf deed het mij niet zoveel en ik was niet bang voor mijn ouders geworden daardoor maar zelf zou ik het niet zo willen aanpakken met mijn kinderen. Enigste keer dat ik echt bang was geworden is toen ik klappen met een riem gekregen had en dat vind ik dus echt te ver gaan en niet kunnen.

Ik vind klappen in het algemeen ook niet kunnen maar als je er echt een potje van maakt (bv je ouders helemaal verrot schelden, hun slaan/schoppen) en dat soort erge dingen snap ik dat sommige ouders uit onmacht hun kind soms een klap verkopen.

Nogmaals: Ik keur het niet goed maar ik kan me af en toe wel inleven in sommige ouders.

Ik vind dat fysiek geweldig nooit te verantwoorden valt in de opvoeding.

Als je als ouder optreedt met genoeg zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en assertiviteit heb je die ‘corrigerende tik’ ook niet nodig.
Bij mij het gezin is er nooit iets van fysieke shit gebruikt, misschien enkel mij aan mijn arm op de plaats houden als ik moest luisteren. Maar ik ben ervan overtuigd dat een kind prima valt op te voeden als je assertief bent.

Ik kijk namelijk ook met pijn naar een moeder die in het gangpad van de Albert Heijn een jong kind probeert te sussen omdat deze geen snoep krijgt, en dan zegt op zo’n lijdende toon van: “Oh Bertje, ja, wat errug dat je geen snoepje mag, maar dat hoort nu eenmaal niet”. Maar het is niet zo zwart-wit dat als ik niet een kind sla, ik maar direct een slappe zak ben.