[Discussie] Nederlandse rechters moeten hogere straffen opleggen.

De laatste tijd valt het me op dat men steeds vaker en steeds harder klaagt over de straffen die in Nederland door rechters worden uitgedeeld.
De straffen zouden te laag zijn, de rechters te soft en het rechtssysteem krom.
De politiek speelt hier makkelijk op in door te roepen dat er harder moet worden gestraft, geen woorden maar daden.

Naar aanleiding hiervan ben ik me een aantal dingen gaan afvragen.
Zijn mensen werkelijk van mening dat de rechters te soft zijn?
Moeten we harder straffen? En zo ja, hoe hard dan?
Maar ook, waar baseren mensen het eigenlijk op dat de straffen te laag zijn? Heb je bijvoorbeeld ooit zelf een strafzaak bezocht of een uitspraak van een rechter gelezen?

Ik ben dus heel benieuwd naar jullie mening, wat vinden jullie?

Dat ligt geheel aan het delict wat gepleegd is. Moord mag van mij altijd levenslang krijgen though.

In alle gevallen?

Ach, dat hangt idd heel erg van de situatie af. Ik denk dat een rechter zich veel dieper bezig houdt met een zaak dan het publiek en kan juist goed een geschikte straf geven. Echter moet dit wel binnen de wetten van Nederland. Als er geen hogere staffen ‘bestaan’ voor een bepaald delict dan kan een rechter die ook niet geven en de rechter heeft niets te zeggen over het schrijven van wetten, daar moet je bij de eerste/tweede kamer voor zijn.

Pedofielen mogen van mij zeker levenslang krijgen. Als je kijkt naar hervalcijfers enz. zie je gewoon dat zij niet om te vormen zijn in mensen die in de maatschappij thuishoren. Idem voor verkrachters.

Moordenaars hangt af van wat ze gedaan hebben. Ofja, ik bedoel dat er verschil is tussen iemand vermoorden voor 10 euro of iemand vermoorden in een opwelling. Laatste geval moet uiteraard ook hard gestraft worden, maar daarom niet levenslang.

Sowieso vind ik de straffen in België voor te janken. Je zit bijna langer als je teveel drugs op zak hebt dan voor een verkrachting. En voor vele gevallen krijg je zelfs enkel een enkelband omdat de gevangenissen vol zitten.

Dit ja. Daarnaast vind ik het raar om te zeggen dat rechters te soft zijn, aangezien rechters alleen de wet uitleggen. Alleen de Eerste/Tweede Kamer kan iets doen aan de hoogte van straffen.

Ik ben trouwens ook benieuwd of de mensen die het hardst roepen dat de straffen hoger moeten worden ook bereid zijn om wat meer van hun inkomen in te leveren.

Bijvoorbeeld die man die 3 mensen doodreed kreeg geloof ik 200 uur werkstraf. Veel mensen wilde dat hij levenslang zou moeten krijgen, maar het was geen moord. Wel vind ik dat hij opnieuw examen zou moeten doen ofzo.

Van mij hoeft moord trouwens niet altijd levenslang. Er zijn gevallen zoals Kiranjit Ahluwa die uiteindelijk haar man vermoord heeft (met voorbedachte rade) nadat hij haar 10 jaar ernstige maten mishandeld heeft zoals heet ijzer op haar gezicht, dreigen, gemarteld, verkrachting binnen het huwelijk.
Huiselijk geweld was er dagelijks, nog even en ze zou misschien dood kunnen zijn. Ze was zelfs weggelopen van huis, maar uiteindelijk had hij haar weer gevonden en begon het opnieuw. Hij was een sadist, maar dat ze hem heeft vermoord praat het nooit goed. Alleen snap ik het ergens wel van haar dat ze geen weg van ontsnappen zag en er genoeg van had. Naar de politie ging ze ook, maar was er geen bewijs om hem aan te houden.

En ik vind zeker niet dat die vrouw levenslang of 12 jaar in de bak moet. 3 of 5 jaar is wel voldoende ook voor de trauma’s die ze meegemaakt heeft.

Dit topic bestaat trouwens al.
http://forum.girlscene.nl/forum/nieuws-en-actualiteiten/nederlandse-straffen-zijn-te-licht-289177.550.html

En 5 jaar rijontzegging, dan kan hij geen mensen meet dood rijden.

Mensen roepen heel hard als het om dit soort dingen gaat, maar bijna allemaal is het gebaseerd op de uitzonderingen die in de krant verschijnen of weer n artikel met halve waarheid. Zo jammer.

Ik ben altijd benieuwd naar hoeveel van de mensen die zo hard schreeuwen dat alles zwaarder moet enzo, zelf ooit idd een rechtzaak meegemaakt hebben, het hele rechtssysteem écht kennen en ooit het leven in een gevangenis hebben meegemaakt…

Inderdaad, vooral als je dan Facebook reacties leest denk ik echt, denk heel even na voordat je iets typt (en controleer spelfouten anders kom je sowieso dommer over).