Discussie: Mogen afvaltopics Girlscene blijven?

Hee allemaal,
sinds er op Girlscene het Food & Sport topic is zijn er daarbij behorende verschillende ‘‘gezonde’’ afvaltopics geopend. Hierin kunnen meiden, met steun van elkaar, proberen kilo’s kwijt te raken op een gezonde manier. Op het eerste gezicht een goed idee, en in de meeste topics verloopt dit gewicht verliezen ook daadwerkelijk gezond.
Alleen zie ik, en ook anderen op Girlscene de laatste tijd steeds meer topics waarin deelnemers wel opvallend weinig eten. Er wordt vaker commentaar op gegeven door anderen omdat het in sommige gevallen wel erg extreem wordt.
Meisjes ogen onzeker, en ik vroeg mij af: Is het eigenlijk nog wel de bedoeling van zo’n ‘‘gezond’’ afvaltopic, om zo weinig te gaan eten.

Mijn vraag aan jullie:
Vinden jullie dat het op Girlscene nog steeds mag worden toegestaan afvaltopics te openen aangezien het ieders eigen verantwoordelijkheid is?
Of vinden jullie dat er ingegrepen mag worden als mensen te ver gaan?

Ik vind dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is.

Ik vind dat er nog steeds afvaltopics mogen zijn, maar net zoals in het andere topic al gezegd werd, dat er gewoon geen lijstjes onder de 1100/1200 kcal mogen staan.

Ik vind het wel goed dan de mensen hier op het forum elkaar helpen met afvallen zeg maar. maar het moet zeker niet extreem worden. dan vind ik dat er wel moet worden ingegrepen !

Ik vind inderdaad wel dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is. Maar tot in hoeverre kan dat worden toegelaten? Ik bedoel, als er mensen zijn die straks nog maar 700 kcal per dag eten? Mag dat dan nog steeds?

Ik weet niet in hoeverre je zoiets ‘kunt toelaten’. Het blijft een eigen keus op eigen verantwoordelijkheid. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit in zo’n topic heb gekeken, dus dat ik ook niet weet hoe het er daar aan toe gaat. Ik las hierboven ergens dat er word geprobeerd op een zo gezond mogelijke manier af te vallen. Dan neem ik ook aan dat je daarin door elkaar word gestimuleerd, en dat als er iemand is die maar zo weinig kcal per dag eet, daar door de ‘mede-afvallers’ (wist niet hoe ik dit anders moet noemen) wel word op gelet en advies over word gegeven.

En dat pas als er een klimaat ontstaat waarin meiden elkaar stimuleren zo min mogelijk kcal per dag te eten, er iets moet gebeuren. Maar ik geloof niet dat dit het geval is (:

Dubbel, sorry.

Ik vind het dat niet meer zou moeten mogen. Het is inderdaad ieders eigen verantwoordelijkheid, maar als je er in doorslaat heb je er zelf geen controle meer over. En oké, er lijkt geen competitie te zijn van: wie eet de minste. Maar het er is toch wel een soort van stimulatie om steeds minder te eten, zo wordt 1300 kcal al aan de hoge kant genoemd. Dat is 800 kcal onder het aanbevolen aantal kcal. Ik vind het onverantwoord om deze meiden zo door te laten, ik durf er geld op te zetten dat minstens 2 van hen een eetstoornis zijn aan het ontwikkelen, namen zal ik achterwege laten want die doen er niet toe. Maar ik weet niet hoe het met het bestuur van girlscene zit, maar ik zou zoiets niet op m’n geweten willen hebben.

hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.
ik heb zelf helaas nu ook eet eetstoornis en denk eerlijkgezegd ook dat het mede kwam door elke dag planningen te maken, lijstjes te posten enzovoort.

Precies, pro ana fora mogen ook niet. Je kunt wel zeggen: Het is ieders eigen verantwoordelijkheid. Maar deze meisjes zijn niet verantwoordelijk genoeg om deze te dragen.
Zelf heb ik ook een tijdje met een eetstoornis geworsteld. En dit is waar het mee begon, die lijstjes, kcal tellen. Het is niet realistisch meer. Ik vind dat als mensen te ver gaan er ingegrepen moet worden.

@Alternative Mee eens. Tot nu toe is elke keer bewezen dat ze vrijwel niet luisteren naar anderen en toch wel doen wat ze zelf denken dat goed is.
En elke keer eindigt het met meerdere meisjes die richting een eetstoornis gaan…

Maar door minder eten kan ook weer aankomen als je weer gewoon gaat eten

Precies, het is gewoon niet gezond. Ik vind wel dat de topics mogen blijven. Maar dat er strengere regels moeten komen. En dat er bij elk topic verplicht een persoon is die kijkt of deze ook worden nagevolgd.
We kunnen wel zeggen: Het is hun keuze. Maar dit kan tot ergere gevolgen lijden. Meisjes zijn vaak onzeker, en dit is de eerste stap. Daarna gaan ze er telkens verder in. En als dat gebeurt, kunnen wij helemaal niets meer doen.

ik denk dat topics juist moeten blijven. Veel meiden helpen elkaar als ze te weinig eten en op eigen houtje red je het niet want niemand kan er iets van zeggen.
Ik heb wel een paar topics gezien en daar eten meisjes echt veel te weinig. alleen maar avondeten en ontbijt bijvoorbeeld. Ik heb daar zo vaak iets van gezegd , en ze willen gewoon niet luisteren! Dat soort topics moeten van mij wel gesloten worden.
"Slank voor de zomer, wie doet er mee?? " < Die dus duidelijk (bijna allemaal) geen idee hebben van gezond en blijvend afvallen en alleen denken ALS JE WEINIG EET VAL JE AF. Dat is dus gewoon niet waar, en ik kan me er zo aan ergeren omdat je zo machteloos bent!

Dus:
Zolang het maar gezond blijft, en niet leidt tot een ES.

zo , heel verhaal.

Ja dat denk ik ook. En ik denk dat je als je gewoon goed sport en goed eet, steun ook hartstikke fijn is. Want dat is wat ik ook probeer, gewoon lekker in je vel zitten.
Maar zoals ik al zei inderdaad: Toezicht en strengere regels, en de topics waarin dit gebeurt sluiten. Of de mensen aanspreken die ongezond doen in zo’n topic.