Discussie: moeten de schooluren veranderen?

Dag iedereen,

Vinden jullie dat de schooluren moeten veranderen? Dat school bijvoorbeeld later begint, zodat leerlingen kunnen uitslapen en niet meer zo vermoeid zullen zijn, waardoor ze zich beter kunnen concentreren en zo betere resultaten behalen? Men heeft hier onderzoek naar gedaan en cijfers tonen aan dat leerlingen na 10u beter presteren.*
Wat vinden jullie?

*bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150909_01857651

Nee. Ik vind het onzin. Als je niet op kan staan ga je maar vroeger je nest in.

Nou, het is niet perse onzin. Er zijn wat onderzoeken die erop wijzen dat tieners een ander slaap en waak ritme hebben, en dat het afstemmen van schooltijden op dit ritme zou zorgen voor betere prestaties (voorbeelden van deze echte wetenschappelijke studies; Dexter, D., Bijwadia, J., Schilling, D., & Applebaugh, G. (2003). Sleep, sleepiness and school start times: a preliminary study; Wahistrom, K. (2002). Changing times: Findings from the first longitudinal study of later high school start times)
Wel is het zo dat tegenwoordig er ook andere dingen sterk meespelen in het gebrek aan slaap. Niet perse een ander slaap/waak ritme, maar ook het gebruik van apparaten die de slaap verstoren 's nachts of op de late avond.

bedoel je apparaten zoals mobiel, laptop…?

Jazeker.

Naast het feit dat veel tieners het principe van een uit knop of stil knop niet kennen 's nachts en daardoor verstoord worden in hun slaap, is het ook zo dat het scherm en de verlichting die van de apparaten afkomt ook de slaapcyclus verstoren op hormonaal niveau.

Nou ik weet van mezelf dat ik het wel fijn zou vinden om om 10 uur te beginnen ipv bijvoorbeeld half 9 al. Dat uurtje of anderhalf uur maakt voor mij persoonlijk wel veel verschil. Dus iets later beginnen is een goede denk ik, maar dan wel een uurtje later en niet pas in de middag.

Iets later kan denk ik wel, maar ik merk dat ik in de middag juist ook weer vermoeider wordt door de lange dag. 's Ochtends later beginnen betekend ook later eindigen, en daar moet ik nu even niet aan denken. Vooral omdat je dan 's avonds minder tijd voor jezelf hebt.

Ik moet zelf om 5 uur opstaan om optijd op school te zijn en ik ga ook vroeg naar bed dit neemt niet weg dat ik alsnog verschrikkelijk moe ben als ik op school ben dus als school om 10 uur zou beginnen zou ik dat heel prettig vinden. Maar ik denk dat veel mensen dit kunnen voorkomen door op kamers te gaan:’)

Ik vind persoonlijk de tijden prima zo. Als je later begint, ben je later uit en heb je in de avond minder tijd voor jezelf. Ik moet zelf drie kwartier fietsen heen/terug, dus dan zou ik pas tegen avondeten thuis komen, en daar moet ik niet aan denken. En wat hier al wordt gezegd, veel mensen zitten nog vaak op hun mobiel/laptop 's avonds laat. Dit verstoort inderdaad je slaapritme. Dus dat vind ik geen excuus om later te beginnen, ‘omdat je moe bent’. Dan heb je dat voor een deel toch echt aan jezelf te danken.

Ik vind dit echt onzin. Nee, ik werd er ook niet blij van als ik om half 9 een examen had en extra vroeg weg moest. Maar als je straks 40 uur per week werkt kun je ook niet gaan piepen dat je oh zo moe bent in de ochtend, dan moet je gewoon maar vroeger naar bed.
Kan oppervlakkig klinken en al die onderzoekjes zijn allemaal leuk en aardig, maar je hebt zelf de verantwoordelijkheid over je leefstijl.

dit inderdaad.

Maar het is trouwens wel weer zo dat je dan zo weinig tijd hebt voor andere dingen, als de school eerder begint en tot later door moet, en je nog huiswerk moet maken heb je ook helemaal geen tijd meer om te werken of andere dingen te doen.

Bij mij op school is er een keer een profielwerkstuk gemaakt over dit onderwerp. Ze gingen dus testen in welk uur leerlingen het beste scoren. Na allerlei onderzoeken kwam eruit dat leerlingen het beste scoren tijdens het zesde uur. Ik denk dan dat het dus geen onzin is om later te beginnen, maar het nadeel daaraan is dan wel dat je ook later naar school moet. Ikzelf vind dat dan weer niet fijn.

als school later eindigt is dat toch niet zo erg? of vinden jullie van wel?

Zou het wel leuk vinden als de school later begint, wij moeten al op school zijn om 8.10.
9 uur zou een fijn uur zijn denk ik.

Als school later eindigt krijg je ook het probleem dat docenten later klaar zijn. Docenten die misschien kinderen op de opvang hebben. Als de docenten later klaar zijn moeten de kinderen ook langer op de opvang blijven waardoor de openingstijden van de opvang ook moeten wijzigen. Tijden van sportclubs moeten wijzigen etc.
Het is niet alleen maar even wat schooltijden wijzigen…

in principe verschuift ook alles met wintertijd opeens 1 uurtje en dat zorgt ook niet voor major problemen as far as I know.

ontopic
Ik presteer zelf beter in de ochtend en word juist heel erg moe rond 2-3 uur dus voor mij zou het niet voordelig zijn. Ook zit ik nu bijna elke dag van 8:45-17:45 op de uni zou er niet aan moeten denken dat ze het tot kwart voor 7 doen dan kan ik als ik zelf moet koken echt pas oom 8 uur half 9 eten :frowning_face:

In de wintertijd verschuift de tijd van de klok ja. Dus overal gaat de klok een uur terug. Dat is heel wat anders.
Als de schooltijden veranderen zijn docenten b.v. om 7 uur pas klaar(na toetsen nakijken, lessen voorbereiden etc) en kunnen dan pas naar huis. De opvang gaat om 6 uur vaak al dicht.

Het wijzigen van de zomer/wintertijd heeft niets te maken met het wijzigen van schooluren. Dat is enkel een uur minder of meer slaap voor 1 nacht.

In het artikel wordt ook gesproken over 18jarigen. Die zitten vaak al op vervolgonderwijs.