[Discussie] Moet het ov gratis worden?

Ik heb gezocht, maar kon geen topic vinden met dit onderwerp.

Wat vinden jullie, moet het openbaar vervoer goedkoper worden zodat er minder file’s/uitlaatgassen vrijkomen? (Als wel de regel in wordt gesteld dat er meer treinen gaan reizen.)

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Sowieso goedkoper en beter, maar denk dat die 2 dingen samen niet eens gaan lukken. Maar het is belachelijk hoe duur het is. Als ik goedkoper/sneller ben met de auto dan ga ik met de auto. En dat is altijd.

Ik heb net gekeken en het kost altijd het dubbele. Sorry dan kies ik liever de auto.

Goedkoper, absoluut. Gratis, nee. Als heel Nederland ineens met het ov gaat, dan heb je daar weer problemen mee. Je verschuift het probleem van de snelweg naar de spoorwegen.

Nee, want dat geld moet toch ergens vandaan komen, dus gaat daar meer van ons belastinggeld naartoe wat beter aan andere dingen kan worden besteedt. Ik vind het OV in Nederland niet eens zo duur, ik bedoel; alles kost nu eenmaal geld.

Goedkoper, graaaaaag. Of in ieder geval betere prijs-kwaliteit verhouding. Laatst een ritje naar Den Haag van een uur heen/uur terug, kostte me totaal 23 euro terwijl ik niet heb kunnen zitten. 23 euro voor pure pijn aan je voeten is dan toch wel wat veel.

Gratis gaat niet werken.

Gratis gaat never nooit lukken. Hoe moet dat allemaal betaald worden dan? Goedkoper wel, want nu is het niet meer interessant om de trein te pakken ipv de auto en zeker niet in de spits. Ze hebben alleen zo’n abbonnement voor buiten de spits om, maar als jij werkt van 9 tot 5 heb je daar niks aan.

Gratis lukt nooit. Niets is gratis, het kostenplaatje blijft even groot en dan gaan ze dat geld gewoon van je belastingen halen.

Even een vraagje trouwens: Maar krijg je in nederland niet gratis OV als je werkt? In België is dat MEESTAL wel het geval. Als je met de auto komt, krijg je een kilometervergoeding, maar die dekt niet alle kosten. Als je met het openbaar vervoer komt, krijg je een gratis abbonement van je werk.

Ik krijg al mijn reiskosten vergoed met de auto, met OV volgens mij maar een bepaald deel. Ik doe er met het OV 2,5 uur over, met de auto 20 minuten.

Wauw, slechte verbinding dan wel! Ik ben altijd veel sneller met het OV dan met de auto, omdat je dan ook nooit in de file staat. Als ik met de auto naar school ga ben ik 40 minuten kwijt en met het OV 20.

Haha ja echt heel erg. Is dus gewoon niet te doen voor mij. Ik kan begrijpen dat als je in de stad woont wel even de metro/tram/bus pakt die om de 5/10 minuten komt maar bij mij werkt dat niet.

Het ligt eraan wat er in je cao staat. Bij mij krijg je vergoeding als je meer dan 10km van het werk af woont. En dan krijg je een standaardvergoeding per kilometer. Maar het verschilt echt per bedrijf, wat er vergoedt wordt.

Gratis ov is denk ik (weet ik wel zeker …) onhaalbaar.
Ik ben laatst in Maleisië geweest en in Kuala Lumpur hebben ze een bepaalde bus die 3 routes rijdt en die is gratis. Daarnaast hebben ze ook gewoon betaalde bussen en andere ov mogelijkheden. Ik denk dat als NL ooit iets van het OV gratis of een stuk goedkoper wil aanbieden, ze eerst veel dingen op moeten lossen.

Soms is het zelfs al goedkoper om met de trein te gaan in plaats van de auto. Dus voor mij hoeft het niet persé goedkoper.

Goedkoper zou zeer welkom zijn, voor een retourtje naar Nijmegen (dit is voor mij zon 15 a 20 minuutjes) betaal ik al 15 euro zoveel. Vind het echt te duur worden.

Ik vind NS wel achterlijk duur, zeker als je naar onze zuider buren kijkt.

Gratis gaat never nooit lukken

NS mag wel goedkoper worden hoor!!! Het is zo belachelijk duur.
Gratis gaat indd nooit lukken het geld moet ergens vandaan komen en als het gratis was dan gaat iedereen weer met het openbaar vervoer en dan krijg je daar weer problemen van zoals ik kan niet zitten, het is veels te druk blabla

Dit. Voor mij is het meestal een stuk goedkoper om met de auto te gaan :")

wauw, 23 euro?

nou hier in belgië is de prijs opgeschoten naar 1.4 euro voor 1 uur.
:stuck_out_tongue: hier beginnen we al te klagen omdat het ‘duur’ is xD

Ik was pas 50 euro kwijt en ik heb denk ik 3,5/4 uur in de trein gezeten ;’)

Ik weet niet met welk openbaar vervoer jij reist maar ik ben ook een Belg en gebruik elke dag het openbaar vervoer. Wel, het is echt duurder dan dat.