Een poosje terug is het onderwerp ‘mannen in de kinderopvang’ veel in het nieuws geweest. Dit was ook naar aanleiding van de misbruikzaak van Robert M.
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Waarom zijn jullie voor of tegen mannen in de kinderopvang?
Mannen bij een BSO kan voor voornamelijk jongens, maar ook voor de meisjes ontzettend leuk zijn. (Met name als ze ervoor een sportopleiding hebben gedaan). Ze zijn heel anders dan vrouwen, gaan meestal iets ‘harder’ met kinderen om (niet meteen betuttelend lang doorknuffelen als een kind eventjes valt) en dat vinden de kinderen vaak heel interessant. Een man straalt vaak ook een bepaald soort autoriteit uit waar de kinderen weer goed op reageren. Maar vaak blijven ze niet heel lang en hebben ze elders ambities. Wat wel jammer is want een balans tussen vrouwen en mannen zou voor de kinderen erg goed zijn.
Mannen bij peuters en baby’s vind ik dan weer niets. En daar kunnen mensen het niet mee eens zijn, allemaal prima. Maar ik vind het niet natuurlijk als een man heel graag met baby’s wil werken.
Ook vind ik dat mannen vanuit organisaties zelf niet altijd eerlijk behandeld worden tegenover vrouwen. Een vrouw kan hetzelfde werk doen, maar een man wordt er vaak voor de hemel in geprezen. Enkel omdat het een man is en ze in de kinderopvang schaars zijn.
Ik zou niet weten waarom mannen niet in een kinderopvang zouden mogen werken enkel omdat zo’n klootzak in het nieuws komt die zijn handjes niet thuis heeft kunnen houden.
Moeten we dan ook maar alle mannelijke huisartsen, kinderartsen, gynaecologen etc maar afschaffen? Komt voor mij op hetzelfde neer want deze mensen werken tenslotte ook met (kleine) kinderen.
Ik vind dat er wel wat meer mannen mogen verschijnen in de kinderopvang en in het onderwijs.
Mannen en vrouwen gaan beide heel anders om met kinderen en voor kinderen is het heel goed om van beide een voorbeeld te hebben.
Reactie op Valar Morghulis: Waarom is het volgens jouw onnatuurlijk als een man met baby’s wil werken?
^ Ook dat ja. Ik werk in een overheersende mannenwereld. Is dat dan ook onnatuurlijk?
Waarom het onnatuurlijker is om met baby’s te werken dan met schoolkinderen of tieners? Dat is toch vrij logisch? Het zijn twee totaal verschillende dingen. Met baby’s ben je erg verzorgend bezig. Met schoolkinderen en tieners ben je voornamelijk actief bezig. Op een BSO ben je vooral bezig met het doen van actieve activiteiten met kinderen
Ik heb jarenlang in de kinderopvang gewerkt. Daar zie je al hoe anders mannen omgaan met de kinderen.
Als er een kind valt, roept een man snel ‘kom opstaan. Het gaat wel’ en een vrouw rent er sneller naartoe om mee te knuffelen. En een balans daar tussen is hartstikke goed. Maar je ziet daardoor wel dat het instinctief minder in een man zit dan in een vrouw. Dat verzorgende.
Het is niet voor niets dat een baby voornamelijk bij de moeder zit.
En nee ik heb niets tegen op mannen in een vrouwen beroep of andersom. Want ik zit sinds kort nu ook in een mannenberoep. Werken met baby’s vind ik toch anders.
Niet citeren.
^ Iedere man met wie ik gewerkt heb in de kinderopvang. En dat zijn er heel wat geweest, vonden vooral het actieve leuk met de kinderen. En allemaal trokken ze ook meer naar de 6+ kinderen toe dan de 4+ Kinderen.
Zij wilden alleen ook nooit invallen bij de baby’s. En natuurlijk hebben mannen ook wat verzorgends in zich. Veel mannen worden toch ook vader? Maar het is niet te vergelijken met hoe de (meeste) vrouwen zijn van aard.
Misschien is onnatuurlijk ook een verkeerde woordkeuze. Niet veel voorkomend.
Ik zal het zo zeggen, als mijn baby op een kinderdagverblijf zou zitten zou ik me niet helemaal prettig voelen bij het een idee van een man op de babygroep. En dat is gewoon een gevoel
(Niet citeren weer)
^ Ik snap je hoor, om eerlijk te zijn zou ik me daar ook oncomfortabel bij voelen, maar ik vind dat je ook moet kunnen inzien dat dat niet echt rationeel is.
En tegenwoordig moeten er 2 mensen op een groep staan, dus zul je een man en een vrouw op de groep hebben.
Ik vind het jammer dat mensen zo anders doen naar mannen nu in de kinderopvang door een paar viezerikken. Er moet gewoon nog iets strenger gecontroleerd worden naar mijn mening en niet alleen op de mannen. Vrouwen kunnen dat ook doen, het gebeurd alleen minder of komt minder naar buiten.
Inderdaad. Dit is gewoon seksisme.
Idd, zoveel mensen die schreeuwen over gelijke rechten maar alleen in het voordeel van vrouwen :’)
Valar, ik snap dan niet waarom je dan niet gewoon zegt dat je liever niet hebt dat mensen in het algemeen met baby’s werken die dat verzorgende minder in zich hebben. Het is nu net of mannen dat allemaal niet hebben en alle vrouwen wel terwijl ik zeker ben dat er mannen zijn die meer affiniteit met baby’s hebben dan ik. En toch zou je liever hebben dat ik met baby’s werk?
Je maakt het nu een man-vrouw ding terwijl ik het veel meer een affiniteit-hebben-met ding vind.
Ik zou het voor de kinderen leuk vinden als ze meer mannen op de kinderopvang/scholen zouden zien en ik denk ook dat het goed zou zijn voor ze. Van mij mag het sowieso bij alles met kinderen wat minder op goed vertrouwen. Ik denk zelf dat geestelijk of lichamelijk geweld veel voorkomt en dat kan zo subtiel zijn (kleinerende opmerkingen, werknemers die overbelast zijn en ongepast reageren door de stress, een iets te harde aanpak etc) en daar heeft je geslacht echt geen ruk mee te maken.
Puur egoistisch gezien mogen ze van mij soms ook wel wegblijven haha, maar dat komt doordat de meeste mannen in de zorg/sociale beroepen veel eerder worden aangenomen met stages en banen dan vrouwen, puur omdat ze man zijn. Zie dat ook terug in m’n opleiding, als man heb je dan gewoon meer geluk. Maar goed, dat is een zijweggetje dat los staat van dit topic :’).
Dat vind ik eerlijk gezegd ook belachelijk. Ik werk nu in een 'mannen’beroep en heb als vrouw zijnde voorkeur gekregen over misschien mannen die wel beter zijn en meer ervaring hebben dan ik.
In mijn werk in de kinderopvang werden er dan weer mannen heel erg voorgetrokken en werden er vrouwen (die eigenlijk beter waren/harder werkten) hun contract niet van verlengd zodat er plaats kon worden gemaakt voor meer mannen. Geen van beiden vind ik eerlijk.
(Liever niet citeren)
Omdat dat mij nogal logisch lijkt. De discussie gaat hier toch puur over mannen in dit beroep? Vanuit die invalshoek bekijk ik het dus nu even.
En zoals ik al zei. Mannen zijn hartstikke nodig in werken met kinderen en daar ben ik absoluut voor.
Ik heb het puur over het verzorgend werken met baby’s in een kinderdagverblijf. Ik heb het niet over artsen, en bso medewerkers ed. En misschien is het niet rationeel. Maar dan is het maar mijn gevoel
Dit ook ja.
Als ik ooit een baby krijg dan maakt het mij echt niks uit of degene die er verantwoordelijk voor is op de crèche een man of een vrouw is. Echt niet.
Zolang ik diegene vertrouw en diegene goed is in zijn/haar werk. I do not care at all.
Ik ben van mening dat geslacht niet bepalend is voor het beroep dat iemand kan/mag uitoefenen. Dus ja, een man kan prima in de kinderopvang werken op het moment dat deze persoon van kinderen houdt, goed is in zijn werk en dit werk wilt doen.
Ik vind dat mannen net zoveel recht hebben als vrouwen om in een opvang te werken.
Er zijn ook genoeg vrouwen die een steekje los hebben daarboven en er toch ook werken. (Zoals toen die 2 vrouwen die de kinderen buiten hadden opgesloten zodat hun lekker ff op hun mobieltjes konden chillen)
Dus ik vind niet dat mannen het recht niet hebben om in een opvang te werken door een lul die ertussen zat.
^
Ik ben het eens met hierboven. Als we geen mannen meer willen in deze sector zijn we namelijk echt aan het discrimineren. Je hebt idd ook genoeg gestoorde vrouwen.