Ik zag afgelopen week een programma op televisie (Weet zo 1,2,3 niet welk programma) waar op een gegeven moment ter sprake kwam dat als iemand zwakbegaafd is, of een lager IQ heeft dan dat, geen kinderen mocht krijgen.
Natuurlijk ben ik heel erg benieuwd naar jullie meningen!
Dus:
Als iemand een IQ lager dan 79 heeft, mag diegene geen kinderen krijgen.
Ik ben ook tegen, omdat mensen met een laag IQ inderdaad niet per definitie slechte ouders zijn.
Wel ben ik overtuigd dat sommige mensen geen kinderen zouden moeten krijgen, maar ik vind het heel moeilijk om te zeggen wie dan wel en niet en hoe je dat tegen zou moeten gaan. Maar eigenlijk zou een screening wel goed zijn vind ik, al kan je mensen natuurlijk vrijwel nooit verbieden kinderen te krijgen, het zou in sommige gevallen wel het beste zijn. Zowel voor de potentiële ouders, als voor het kind.
Absoluut tegen, gaat in tegen alle mensenrechten. Zelfbeschikking etc.
Ja het is niet ideaal, maar het betekent niet dat diegene geen goede ouder kan zijn voor zijn of haar kind. Er moet goede begeleiding zijn wanneer nodig. Maar verbieden vind ik absoluut niet kunnen.
Aan de ene kant ben ik tegen, ik vind dat je dit zelf moet kunnen bepalen.
Alleen ik ken ook iemand met een pleegkind. Dat kind woont daar omdat haar moeder zo laag begaafd was en niet door had dat ze zwanger was ze dat kind wilde vermoorden. Dus ik snap wel dat mensen voor zijn, alleen ik ben tegen
Je kan het ook nooit goed uitvoeren. Je kan moeilijk iedereen die zwanger is een IQ test laten doen en dan dwingen om abortus te laten plegen als de uitslag te laag is.
Ik denk dat als iemand zwakbegaafd is, dit ook al wel eerder naar boven is gekomen. Het is heus niet zo dat niemand ooit iets heeft gemerkt aan die persoon, haar hele leven lang, tot het moment dat ze zwanger is en ze er door middel van een IQ test achter komen dat ze zwakbegaafd is. Dat valt echt al wel eerder op, waardoor je preventief maatregelen zou kunnen nemen (mocht je dat willen).
Wat betreft mijn eigen mening: ik ben denk ik wel voor, al vind ik het een heel lastige kwestie. Ik vind namelijk ook niet dat je mensen zomaar gedwongen kunt steriliseren. Maar ik vraag me gewoon af, wanneer je echt zwakbegaafd bent (zonder daar even een bepaald IQ aan te hangen), en je al nauwelijks voor jezelf kunt zorgen, hoe kun je dan ooit voor een kind zorgen? Een kindje is in de eerste jaren van zijn/haar leven gewoon echt volledig toegewezen op de zorg van de ouders, die kan nog niet voor zichzelf zorgen. Hoe wil je dat gaan doen als de ouders geestelijk gewoon niet in staat zijn om goed voor een kind te zorgen? Ik zeg niet dat de ouders niet heel lief kunnen zijn voor het kind, of dat ze het kind niet met de beste bedoelingen groot brengen. Maar op alleen liefde kan een kindje ook niet leven, en ook als je de beste bedoelingen hebt, kunnen dingen heel erg mis gaan. Dan denk ik wel dat het uit bescherming van het kind beter zou zijn als zulke ouders geen kinderen zouden krijgen, al denk ik wel dat dit heel moeilijk te realiseren is.
Tegen, want het gaat inderdaad tegen alle rechten van de mens in.
Maar toch denk ik dat het wel beter zou zijn als zij zich niet voortplanten. Een zwakbegaafde/zwakzinnige kan al nauwelijks voor zichzelf zorgen, laat staan dat ze verantwoordelijk kunnen zijn voor baby/kind. Ik zou het advies geven om het niet te doen, maar uiteindelijk moeten ze zelf de mogelijkheid hebben om die keuze voor zichzelf te maken.
Ik ben het hier wel mee eens, maar toch ben ik wel van mening dat het beter is om dit niet aan te moedigen onder zwakbegaafden. Alleen als ze dit zelf willen kun je het natuurlijk niet tegenhouden.
Ik heb zelf ooit een filmpje of documentaire gezien over een jongen met twee zwakbegaafden ouders. Het was best wel sneu om te zien, want hij was zijn ouders gewoon voorbij gegaan in ontwikkeling. Hij gaaf ook aan dat hij vanaf een bepaalde leeftijd geen steun meer kon zoeken bij zijn ouders, omdat zij zich niet konden inleven in zijn problemen. Het lijkt me echt heel moeilijk om als puber te moeten leven in een situatie waar je geen emotionele steun kan krijgen van de mensen die het dichts bij je staan.
Daarnaast heb ik ook wat interviews en artikelen erover gelezen, en vaak geven ze aan dat als je als kind voorbij je ouders ‘groeit’ dat er dan een heleboel frictie ontstaat. Zo las ik vaak dat de kinderen dan opeens een deel van het huishouden moesten overnemen, of de financiën op orde moesten stellen. Ook heb ik ooit een verhaal gelezen van een vrouw die ook fysiek verwaarloosd werd, om dat haar ouders compleet vast zaten in een wereld van problemen maar zelfs met de hulp van instanties er niet uit konden komen. Volgens mij had zij zelfs een boek hierover geschreven.
En hier wordt het in mijn ogen een gevaarlijke situatie. Want als je op zo’n jonge leeftijd er achter komt dat je slimmer bent dan je ouders, dan valt er gewoon een enorme steunpilaar weg. En ik denk dat dit heel erg kan zorgen voor psychische problemen onder kinderen. Want hoe kan je jezelf ontwikkelen als je eigenlijk eerst moet ‘overleven’?
Ik vind dit daarom een hele lastige situatie. Je kan het absoluut niet verbieden, maar er is volgens mij nog helemaal niet de juiste begeleiding die zich hiermee bezig houdt.
Ik weet niet wat een laag IQ precies in houdt, maar ik ik ben voor wanneer het gaat om zwakbegaafden, dus mensen die niet zelfstandig kunnen leven en een dusdanig laag IQ hebben dat ze niet normaal kunnen functioneren in de maatschappij. Als mensen zelf het denkvermogen van een kind hebben kunnen ze niet fatsoenlijk voor hun kinderen zorgen. Dan moet er hulp van buitenaf komen om hun kinderen op te voeden. Bovendien moet je ook denken aan het toekomstige kind, dat misschien volledig gezond met een gemiddeld IQ ter wereld kan komen maar de rest van zijn leven moet omgaan met zwakbegaafde ouders die zich zelf als kleuters gedragen. Ik vind dat bepaalde mensen zich niet voort moeten planten.
Eens, ik ken te veel verhalen over zwakbegaafden die gewoon niet of nauwelijks in staat zijn om kinderen op te voeden (en dan toch maar door blijven fokken, ook al zijn er al 3 eerdere kinderen uit huis geplaatst).
Als je zelf gewoon nul kennis hebt en niks van niks snapt, hoe kun je een kind dan ooit iets leren of meegeven? Als je een slim kind hebt wordt dat beperkt omdat het van huis uit waarschijnlijk niet of minimaal gestimuleerd wordt en heb je een wat minder begaafd kind heeft het ook geen grote kans om zich wel te ontwikkelen. Behalve met veel hulp van buitenaf natuurlijk.
Misschien ken ik nu toevallig alleen de extreem ‘slechte’ zwak begaafden en zijn er ook ‘betere’, maar die die ik ken hangen de hele dag thuis op de bank voor de tv te roken en zijn te dom om te werken. En ik vind niet dat je met zo’n leefstijl en houding in staat bent een kind goed op te voeden.
Zo kijk ik er ook tegenaan. Het zal natuurlijk nooit te realiseren zijn, maar als mensen zichzelf niet eens fatsoenlijk kunnen verzorgen hoe zouden ze dat dan wel bij een kindje kunnen?
100% tegen. Je kan mensen niet verbieden om een kind te krijgen vanwege een IQ. Ik vind dit barbaars. Oke, het is inderdaad niet altijd goed voor de ouders en het kind, maar dan moet er per individu naar gekeken worden. Je kan niet alle mensen met een IQ onder de in een schuitje stoppen omdat ze zogenaamd niet voor een kind kunnen zorgen. Misschien zijn ze hier juist wel heel goed in! Ik ben zelf uit huis geplaatst omdat mijn moeder niet goed voor mij kan zorgen, omdat ze lichtelijk verstandelijk gehandicapt is. Ik ben nu inderdaad mijn moeder al lang voorbij gegroeid, maar aangezien ik in een pleeggezin woon heb ik nog mijn pleegouders. Mijn moeder wilt er het liefst altijd voor me zijn maar dit kan ze niet. Als je als ‘zwakbegaafde’ een kind krijgt vind ik wel dat er hulp gegeven moet worden, anders leert het kind te weinig en heeft het te veel zorg op zich.
Ik ben van mening dat je als je geen kind op kunt voeden je ook geen kind zou moeten krijgen. Opvoeden met hulp van weet ik veel hoe veel instanties, pleeggezinnen en noem maar op vind ik niet vallen onder zelf op kunnen voeden en zo’n situatie lijkt me ook totaal niet goed voor een kind.
Het klinkt misschien heel hard zoals ik het nu zeg, maar ik vind niet dat de rest van de samenleving kinderen van mensen die zelf geen kind op kunnen voeden maar toch zo stom zijn om zelf kinderen te nemen op moet voeden. Als ouder moet je in mijn ogen de verantwoordelijkheid kunnen nemen over je kind, als je dit niet kunt moet je geen kind nemen.
Ik begrijp het argument ‘maar misschien zijn ze juist wel heel goed in kinderen opvoeden!’ (niet alleen van jou, werd eerder ook al genoemd) ook niet, in de meeste gevallen kunnen mensen met een laag IQ/zwakbegaafdheid niet eens voor zichzelf zorgen, hoe kunnen ze dan ins hemelsnaam wel een kind grootbrengen?
^@ valerie; Maar versta jij ‘uit huis worden geplaatst’ dan als hulp of daadwerkelijke ontneming van de zorg? Want ja, je kan mensen niet verbieden zwanger te worden. Maar je kunt wel, als je ziet dat een kind tekort komt bij een zwakbegaafde moeder, het kind daar wegnemen. Dat is toch hetzelfde als in jouw geval is geweest? Of heb ik je misschien verkeerd begrepen?