[discussie] Kinderen van drie jaar moeten naar school.

'Om de kloof te overbruggen tussen ‘een kansarme onderlaag en een bovenlaag met alle mogelijkheden’ wil Diederik Samsom dat kinderen al op 3-jarige leeftijd naar school gaan.

De grootste mogelijkheden daarvoor liggen ‘vóór de huidige start van het onderwijs. Niet-cognitieve vaardigheden worden vooral op zeer jonge leeftijd aangeleerd’, schrijft de PvdA-leider.

'Als we het in de toekomst aandurven om het schoolgaan al op 3-jarige leeftijd te beginnen, geven we een nieuwe impuls aan het onderwijs als verheffingsmachine", meent Samsom, die het ‘verschil in financiële, maar vooral ook maatschappelijke waardering tussen hoog- en laaggeschoolde arbeid’ ziet groeien. ’

Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/samsom-kind-met-3-jaar-naar-school

Hoe denken jullie hier over? Is het goed voor de ontwikkeling om peuters naar de basisschool te sturen? Of ben je juist van mening dat dit totale onzin is?

Nee gewoon lekker laten zoals het is. Vind dat echt te jong, waarschijnlijk lopen de meeste peuters toch alleen maar te huilen omdat papa en mama weg zijn.

Nee, ik vind het niet kunnen om kinderen van 3 jaar naar school te laten gaan, daarvoor bestaat al iets genaamd de peuterspeelzaal. Ik hoor vaak om mij heen dat als je die kinderen van 3 jaar naar school laat gaan, dat ze dan helemaal uitgeput weer thuiskomen (vijf dagen in de week). En buiten dat, laat kinderen nog zo lang mogelijk kind blijven.

Btw, wie neemt Samsom nog serieus?

Waarom niet meteen na de geboorte al naar school laten gaan?

Dit inderdaad. En vanaf je 5e al een verplichte rekentoets natuurlijk.

De enige vaardigheid die kinderen zo jong ‘moeten’ ontwikkelen is samen spelen, maar dat kan ook geleerd worden op de peuterspeelzaal en anders in de kleuterklassen. Ik zie niet in waarom peuters al iets zouden moeten.

de beste tijd van mijn leven was totdat ik naar groep 1 ging, en toen was ik nog niet eens 4. Ik heb er slechte ervaringen mee, I mean het is niet alsof je meer leert in een extra jaar kleuteren waarin je niks uitvoert en inderdaad voornamelijk naar je papa en mama wil.

Nee.

3 jaar is veels te vroeg. Laat het kind gewoon kind zijn.

Alsjeblieft niet, dan ben ik meer luiers aan het verschonen dan les aan het geven. Vind het al belachelijk dat sommige 4-jarigen niet zindelijk zijn.

^ 4 jarigen die niet zindelijk zijn?! Oh my…
Maar nee, ik vind 4 jaar vroeg zat. Laat ze nog lekker spelen. Met dat ene jaar eerder naar school gaan zul je later op je 18e vast geen profijt van hebben.

In België kan je vanaf de leeftijd van 2 jaar en half naar de kleuterklas dacht ik. Ik vind dat echt belachelijk. Volgens mij zijn dat ouders die gewoon geen tijd hebben voor een kind en dan is school een goedkope oplossing. (Ik hoop dat ik hier niemand mee tegen de schenen stamp, maar dit is toch echt het enige ‘voordeel’ als ouder?) Mijn kind gaat gewoon naar het 3de kleuterklasje, en niet vroeger. Ik denk dat je dan 5 bent.

Maar dit is blijkbaar om peuters echt te laten… Leren?! Of wat? :’) Ik hoop dat dat een grapje is.

In BE ga je vanaf 2,5 jaar naar school, waarin je peuterspeelzaalspelletjes doet maar ook spelenderwijs kennis maakt met school. Ik heb er de laatste 2 jaar van mijn basisschool geholpen en de kinderen vinden het altijd geweldig. Er zit een vast ritme in, ze zijn meestal binnen een paar weken zindelijk en maken veel meer contact met andere kinderen dan een ochtend per week peuterspeelzaal. Tenminste daar moest ik het mee doen in Nederland. Ik heb er niet echt mening over, maar volgens mij is er niks mis mee. En feit is dat de schoolprestaties veel hoger zijn in België, volgens onderzoekscentra. Ik wil hier niemand mee kwetsen, maar we moeten steeds dit soort artikels lezen om ons gemotiveerd te houden voor school haha

Maar ja dit zegt ook nog niet heel veel. In Zweden zijn kinderen pas vanaf 7 jaar leerplichtig en het onderwijs en prestaties daar zijn een van het beste ter wereld.

Maar er is geen bewijs dat de hogere schoolprestaties te maken hebben met vroeger naar school gaan. Of wel? Ik ben van België en ben pas in het eerste leerjaar naar school beginnen gaan (Zijnde 6 jaar dus, vanaf dan is het hier verplicht) en ik had de hoogste resultaten van mijn klas tot en met het 6de middelbaar. Ik ben natuurlijk een enkel geval en niemand zegt dat dit voor iedereen zo is, maar als je slim bent, ben je ook slim als je vanaf het eerste leerjaar begint met school. In de kleuterklas leer je je naam schrijven, de dagen van de week, knippen enz. Maar dat heb ik geleerd van mijn ouders.

Dus nog even een correctie: In België kàn je naar school gaan vanaf 2,5 jaar naar school gaan, maar verplicht is het pas vanaf je 6 jaar.

Ja klopt, als ze plassen dan blijven de luiers niet nat meer tegenwoordig dus dan merken ze het niet. Of het waar is weet ik inderdaad niet, maar dat hoorde ik weleens.
Maar even, een kind van 4 jaar en niet zindelijk… dan heb je als ouder ook niet echt je best gedaan om je kind op de pot te zetten.
Maargoed, terug naar het onderwerp, haha!

Kinderen al vroeg sociale vaardigheden aanleren: top. Maar naar school moeten… moeten moeten moeten, ze zijn 3 jaar! Ik heb een zusje van 7 en heb me verbaasd over hoeveel er al van haar verwacht wordt. Waar ik in groep 3 de letters leerde (en oke omdat ik slim was kende ik de meeste al), wordt je nu als een achtersstandskind gezien als je nog niet woordjes kan lezen in groep 3. Er wordt al zoveel van zo’n kind verwacht, en nu ook nog eens éérder! Nee, ik vind het prima zoals het nu is.

Heeft ook nog wel eens met de opvoeding te maken. Ik weet via mijn moeder dat er zat ouders zijn die het te moeilijk vinden (en inconsequent zijn) hun kind gewoon te leren dat ze naar een wc moeten. Niet normaal, op wat uitzonderingen na zijn de meeste kinderen prima in staat om in de kleuterklas gewoon zelf naar de wc te gaan neem ik aan.

Wat betreft die school. Ik vind 3 jaar ook echt te jong. Nu zou het voor sommige kinderen wel goed zijn omdat zij al met een achterstand op school komen (ook meestal door de opvoeding, ik denk dan vooral aan taalachterstand in Friesland bijvoorbeeld, lang niet altijd overigens, maar toch in veel gebieden ook wel). Wat dat betreft zou ik ook erg voor zijn als bepaalde ouders gewoon hulp/cursussen zouden moeten volgen om hun kind op te voeden, helemaal in taalarme gebieden, lijkt me nuttiger dan eerder naar school sturen. Als ik mijn moeder (kleuterjuf) hoor, wat die kinderen wel niet uitvreten en hoe ouders daarop reageren, snap ik niet waarom die ooit kinderen genomen hebben. Ik kan daar echt boos van worden, van die nalatende ouders, neem dan gewoon geen kinderen als je er niet op wil letten of vindt dat school er voor is om een kind zindelijk te maken (ja, dat is letterlijk gezegd).
Maargoed; nee voor op je derde naar school. Toch zou het goed zijn een oplossing te vinden voor dit soort ouders, om kinderen niet met een achterstand te laten beginnen. Maar ik vind het lastig hoe je dit zou moeten aanpakken.

Was laatst op een basisschool, daar liep een 5 jarige met speen in de mond en niet zindelijk. Echt triest.
Mijn zusje is nu 2,5 en behalve 's nachts draagt ze geen luiers meer. Tenzij ze lang buiten is zonder toilet, in de auto ofzo. Dan heeft ze er voor de zekerheid wel een aan. Maar ouders die zeggen, het is te vroeg voor een kind om dat te leren praten onzin. Ze zijn zelf gewoon te lui om er energie aan te besteden.

Ontopic: Nee, vier jaar is al vroeg genoeg en daarnaast gaan kinderen voor hun 4e vaak al naar de crèche of de peuterspeelzaal.