Ik vroeg me af hoe je leven eruit zal zien als gehandicapte in Nederland, omdat ik vandaag op school een docu zag over hoe slecht gehandicapten worden behandeld in ontwikkelingslanden.
Wat denken jullie ?
Ik vroeg me af hoe je leven eruit zal zien als gehandicapte in Nederland, omdat ik vandaag op school een docu zag over hoe slecht gehandicapten worden behandeld in ontwikkelingslanden.
Wat denken jullie ?
Lichamelijk of verstandelijk? En ik weet niet, volgens mij ongeveer hetzelfde alleen werkte ik dan niet.
Nou hoe je gehandicapt bent maakt denk ik niet echt uit, denk je dat je goede zorg krijgt hier in Nederland ?
Voor mijn gevoel zeker wel! Je krijgt 24/7 alle aandacht op je. Ik weet dit omdat ik zelf een opleiding volg waarbij je werkt met gehandicapten.
Maar er word in iedergeval alles voor je gezorgd en gedaan.
Mijn neef is zwaar gehandicapt, maar ik ga niet alles hier in een topic neerzetten. Als je het echt wilt weten, dan wil ik je wel noten.
Voor de rest, het gaat het prima met hem en ja, hij heeft goede zorg gehad. Hij heeft zelfs een rijbewijs en een auto en vast werk. En dat terwijl de dokters hem maar één uur te leven gaven.
Maar het ligt er ook wel aan of je nou licht, matig of ernstig gehandicapt bent, want daar verschilt het nogal in hoeveel zorg je nodig zou hebben.
Ja precies. Met dit soort dingen mag je dankbaar zijn dat je in Nederland woont, waar ook mensen met een handicap zeker een kans hebben!
En of je vecht voor je eigen toekomst of bij de pakken neer gaat zitten.
Sowieso wel. Je kunt Nederland ook niet vergelijken met een ontwikkelingsland.
Oh dat is wel echt heel erg mooi!
Precies! Bijvoorbeeld in sommige landen krijgen gehandicapten niet eens de kans om een rijbewijs te halen of een bijpassend werk te krijgen. In sommige landen gaan ze er niet alles uithalen wat er in de gehandicapte persoon inzit, en dat is het belangrijke.
Ik denk dat ik goed behandeld zou worden. In Nederland is er over het algemeen respect voor gehandicapten en ik zou een uitkering krijgen. Of ik zelfstandig zou wonen weet ik niet, dat hangt heel erg af van mijn handicap.
Inderdaad! In armere landen worden gehandicapte mensen als een schande gezien, en ze krijgen geen kansen om zich te ontwikkelen.
Alsof je gelukkig word van een uitkering. Je zou liever werken dan de hele dag thuis zitten hoor :’)
dit sowieso. als je gaat wachten tot iemand eens dingen voor je gaat regelen dan kun je wachten tot je een ons weegt. ik ben heel dankbaar dat ik hier ben geboren en opgegroeid, dat zeker, maar het is echt niet of het je hier aan komt waaien als je een handicap hebt (maargoed dat is nooit). bijna alles moet je toch echt zelf doen
Uiteraard word je niet gelukkig van een uitkering, maar het is nog erger om afhankelijk te zijn van het inkomen van je ouders of andere familieleden
gehandicapt betekend niet per se dat je helemaal niet kunt werken he?
Ik denk dat er een erg groot verschil is tussen gehandicapten in Nederland en gehandicapten in een ontwikkelingsland, want in Nederland hebben we wel de geld en middelen voor zorg en speciaal onderwijs terwijl in ontwikkelingslanden dat niet is. Ik denk dus dat je leven als gehandicapte in Nederland helemaal niet heel anders is dan ‘normale’ mensen in Nederland…
Je snapt mijn zin niet. Ik bedoel, als je gehandicapt bent en je kunt nergens heen, dat is het ergste. Het liefst ben je dan echt wel aan het werk (want dan ben je bezig). Of het geld nou van de overheid komt of van je ouders, het feit blijft dat jij de hele dag thuis zit. (hangt dus af van de handicap).
Hangt van de handicap af… Welke mate. De situatie. Alles. Dus nogal moeilijk n antwoord te geven, want er is niet 1 situatie, handicap, met elkaar te vergelijken. Dus ook niet hoe dat leven eruit zou zien.