[Discussie] Hoe ver kan vrijheid van meningsuiting gaan?

Een heel gewaagd onderwerp om over te discussiëren na alle gebeurtenissen rond Charlie Hebdo, maar toch ben ik erg benieuwd naar meningen.

Wanneer gaat het te ver? Mag je vrij mensen beledigen, onder het mom van ‘vrijheid van meningsuiting’? Waar liggen de grenzen?

Ik vind dat vrijheid van meningsuiting alleen toegestaan mag worden wanneer je reageert op iets of iemand. Niet vanuit jezelf zonder aanleiding maar dingen gaan roepen, of in de tijdschriften zetten. Tenminste niet wanneer het iemand persoonlijk of een religie beledigt.

Ik vind het zelf heel lastig. Aan de ene kant moeten mensen maar gewoon dealen met wat geschreven wordt, maar aan de andere kant is het natuurlijk gewoon onzin om voor de grap te gaan spotten…

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen vrijheid van meningsuiting en iemand compleet de grond in trappen.

Af en toe een grap of een opmerking moet zeker kunnen. Als iemand dat doet hoef je niet gelijk helemaal loos te gaan. Alleen als iemand keer op keer hetzelfde blijft zeggen onder het mom ‘‘vrijheid van meningsuiting’’ nee dat is niet ok.

In een democratie moet de grootste mongool zijn mening kunnen zeggen op de meest afschuwelijke manier

Da’s mijn mening hè

^
Wat? (’:

Ik snap niet of je dit nou sarcastisch bedoeld of dat je dat echt vindt.

Ik vind zelf ook dat de spotprenten van charlie hebdo best beledigend waren, maar ik vind het verschrikkelijk wat er is gebeurd.

Ik vind eigenlijk dat er veel te veel gezegd mag worden atm, van mij mogen ze het inperken

Volgens mij is het zo dat vrijheid van meningsuiting in principe is dat je alles mag zeggen wat je wilt, maar dat dit door andere mensen wel aangevochten kan worden bij de rechter, waar je dan mensen kunt aanklagen wegens racisme, discriminatie, smaad etc. Hierdoor komt er dus automatisch een soort ‘controle’ op vrijheid van meningsuiting. Onder deze omstandigheden vind ik dus dat je alles mag zeggen wat je wilt en vindt. Als je hier namelijk restricties aan gaat leggen (zoals: je mag geen andere religie beledigen) dan is het geen echte vrijheid van meningsuiting meer en hoe bepaal je dan wat aan beledigend is en wat nog wel kan? Niet dus.

Het was gewoon even erg raar verwoord. Vandaar.

Ik vind wel dat mensen vandaag de dag inderdaad denken dat ze alles maar mogen zeggen.
Alleen de mensen die beledigd zijn hebben vaak ook gewoon de keuze om er boven te staan.
Ik zit bijvoorbeeld met Blubber in een appgroep en ik weet dat zij gelovig is. En soms maken we ook stomme grappen over het geloof en over god. Totaal niet op Blubber gericht en totaal niet bedoeld om haar te beledigen. Zij komt toch ook niet naar ons huis toe om ons even neer te schieten.

Hm dubbel. Ik vind zelf religies achterlijk en ik vind dat ik dat gewoon moet kunnen zeggen. Maar voor je eigen veiligheid kun je zulke dingen beter voor je houden. Bijv op girlscene zeg ik zoiets gewoon maar zoiets zou ik niet zo snel hardop in de trein zeggen. Puur omdat je niet weet wat voor gekken er in je buurt zijn. Dat ik iemand daarmee kwets maakt me eigenlijk vrij weinig uit maar de kans dat iemand een mes in mn nek steekt wordt denk ik met de dag groter.

Dit. En zeg je dit naar aanleiding van wat er gebeurd is in Parijs? Of iets anders? Ik ben het hier namelijk totaal niet mee eens, juist in een periode als nu moet je mensen niet stilhouden. Dat is wat er gebeurd in onderdrukkingsregimes, wil je dat we dat worden in deze wereld?

Ik zeg ook absoluut dat dit niet zo is. Alleen het is toch niet helemaal het probleem van de mensen bij Charlie Hebdo dat mensen beledigd zijn. Ja uiteindelijk is dat natuurlijk wel hun probleem geworden. Alleen ik vind dat je ook gewoon kan denken van ‘‘He jammer van ze.’’ en verder kan gaan met je leven. Er zijn ook wel eens dingen tegen mij gezegd waardoor ik beledigd werd. Daar kan je je toch gewoon over heen zetten. Daarom vind ik dat je eigenlijk gewoon veel dingen wel zou moeten kunnen zeggen.

Maar ‘inperken’ is eigenlijk al een stap richting onderdrukking, want wat volgens jou ingeperkt moet worden, is voor een ander weer heel belangrijk. Niemand kan voor een ander uitmaken wat wel en niet besproken mag worden.

Ik vind vrijheid van meningsuiting in alle gevallen goed, totdat het onnodig aanzet tot geweld en/of angst. Eigenlijk vind ik dat Wilders nu al daarmee bezig is, door de wereld in te delen in maar twee groepen en die groepen tegen elkaar op te zetten. Zodra je mensen op ideeën brengt om op een gewelddadige/haatzaaiende manier te handelen, gaat het te ver. Alleen is die grens niet heel duidelijk :’)

Als je echt mensen gaat beledigen op uiterlijk en zo’n dingen, en dan gaat zeggen dat het vrije meningsuiting is gaat het te ver. Je kan er een grap over maken, ik heb een grote neus en als mensen daar iets spottend over zeggen kan ik daar ook mee lachen. Maar ga er niet te ver in.

Maar in dit geval over de cartoons van een God vind ik dat er niets verkeerd is gedaan. Het gaat nog altijd over iets waar mensen in willen geloven, en als je daar niets over mag zeggen denk ik dat het wel erg gesteld is met de mensen die dan zo reageren.

Er zijn bijvoorbeeld mensen die zeggen dat ze het erg vinden wat er bij Charlie Hebdo gebeurd is, maar ook vinden dat je niet mag zeggen dat Charlie Hebdo te ver ging. Dat is eigenlijk ontzettend hypocriet.

Dit ja. Ik heb een vrij brede wipneus. En mensen gaan er wel eens met hun vinger overheen en roepen dan heel blij ‘‘skischansje’’. Ja prima. Alleen als ze non-stop over mijn neus zouden praten zou ik ook wel beledigd zijn.

Er is al eerder gezegd deze week ‘‘Als je moet gaan moorden omdat iemand iets over je god zegt. Hoe sterk is je god dan?’’

Ja tuurlijk. Alleen om nou iemand te gaan vermoorden is toch belachelijk.
Dat ze hier mee lezers minder kregen of wat dan ook. Dat zou een logische reactie zijn. Wat er nu gebeurd is niet.