Discussie: Het is de celebs hun eigen schuld dat ze naaktfoto's hebben gemaakt

Iedereen zal wel op de hoogte zijn van de hacker die tientallen foto’s van verschillende beroemdheden online heeft gezet.
zoniet: http://www.girlscene.nl/p/14278/omg_naaktfotos_van_o.a._jennifer_lawrence_uitgelekt
Girlscene heeft er een artikel over geschreven.

Toen ik de comments op deze artikel las schrok ik wel. Bijna iedereen geeft de beroemdheden de schuld dat ze naaktfoto’s hebben gemaakt en dat het daarom hun eigen schuld is.
Zijn jullie het hier mee eens?

ikzelf ben het er niet mee eens dat het hun eigen schuld is. Die naaktfoto’s hebben ze zelf niet online gezet om even aandacht te trekken zoals bij andere beroemdheden wel eens het geval is. Maar ze hebben die naaktfoto’s in privacy gemaakt voor hun (ex)dierbare. Het was nooit de bedoeling het online te zetten. Maar die hacker heeft hun persoonlijke computers gehackt.

Ik had zelf ook gereageerd, en inderdaad als één van de weinige dat het totaal NIET hun schuld is. Ik heb zelf nooit naaktfoto’s gemaakt, maar snap de behoefte wel, vooral als je het zo druk hebt en je partner niet vaak ziet. De hacker heeft een enorme inbreuk gedaan op hun privacy en het is de schuld van de hacker, niet van de sterren.

Ja het is inderdaad hun eigen schuld dat ze de foto’s gemaakt hebben maar niet dat ze op internet staan. Ik vind dat je dat iemand niet kwalijk kan nemen, wel zou ik als je een beroemdheid bent wel extra goed oppassen met dat soort dingen… Dus een beetje dom is het wel

Ik begrijp niet wat er zo speciaal is aan naaktfotos in het algemeen. Is seksualiteit dan nog altijd zo’n taboe? Moet je dat verbergen? Mag dat niet naaktfotos?

Mijn gedachten in een dop:

Mjah ik vind het heel dubbel. Ik vind persoonlijk dat als je naaktfoto’s maakt je rekening moet houden met dat ze uitkomen. Ofwel dat de persoon waarna je ze stuurt laat ze uitkomen, of je wordt een keer gehackt. Dat laatste lijkt me minder waarschijnlijk voor de gewone burger, maar als je een beroemdheid bent vind ik dat je daar wel beter rekening mee moet houden. Lijkt me niet meer dan logisch dat gevoelige bestanden op je computer beter bewaakt worden dan een default folder map.

Maar ik vind ook dat ze slachtoffer zijn van een hack. Dit is een inbreuk op hun privicy, iemand heeft de wet overtreden en hun spullen gestolen. Dit zijn hun persoonlijke bestanden die op hun computer zaten waar iemand vanaf een afstand heeft ingebroken.

@Em: ik ben het met je eens. Maar het gaat hier wel om actrices die nog niet echt vrijwillig zichzelf hadden laten zien. Als Carice van Houten was gehackt en naaktfoto’s werden verspreid dan was het probleem veel minder groot geweest. Haar body hebben we allemaal al meerdere malen gezien en zij vind het ook niet erg. Wat ik wel erg vind is dat dit gewoon persoonlijke foto’s zijn. Dit zijn foto’s bedoeld voor hun minnaars of echtgenoten, en niet voor een commercieel doeleinde. Het is heel prive. Dat is toch wel anders een schaarsgeklede foto van een magazine die op internet rondgat.

precies mijn gedachtes maar dan uitgesproken en beter verwoord

Als naaktfoto’s van Carice zouden uitkomen, zou dat imo nog steeds erg zijn, aangezien ze geen toestemming heeft gegeven aan ons om 't te zien. Zoals jij zegt, er is verschil tussen dit en schaarsgeklede foto’s uit een magazine.

Een beetje net als mensen die zich afvragen waarom meiden nou zo moeilijk doen over dat anderen ze in hun ondergoed zien, want het is hetzelfde als een bikini. Als ik met een bikini op het strand loop, geef ik mensen bij wijze van toestemming om mij zo te zien. Als ik me aan het omkleden ben en iemand loopt naar binnen, dan geef ik geen toestemming. Daarom is het erg. Zo ook met deze foto’s.

Het is wel hun schuld dat ze die hebben gemaakt, maar wat er nu mee is gebeurd is zeker niet hun schuld.

Het was ook niet echt een commercieel doeleinde. Mijn punt was gewoon dat ik niet echt een groot probleem heb met naakt zijn. Als zij dat wel hebben begrijp ik dat wel, maar de focus wordt zo gelegd op het naakt zijn alsof het zo slecht is. Er wordt zo veel media aandacht aan gegeven, onbegrijpelijk vind ik dat.

Als ik het goed begrijp, zijn de foto’s niet allemaal echt. Ondanks dat blijft het een eigen risico om naakt foto’s te sturen naar je geliefde. Ik snap niet echt waarom ze dat opslaan op het internet. Ik vind het daarom dus wel hun eigen schuld.

Dit ja

Normaal gesproken zou ik het compleet eens zijn met de stelling. Alleen hebben ze in dit geval geen toestemming gegeven, en hebben ze het ook niet zelf rondgestuurd. Om hen het nu kwalijk te nemen dat ze de foto’s op hun computer hadden staan, vind ik hetzelfde als wanneer je een scriptie op je computer had staan, die daarna is gehackt en gestolen. En dat het je dan kwalijk wordt genomen dat je daardoor niet slaagt. Hoe kan dat je eigen schuld zijn?

Of wanneer je op straat beroofd wordt en het dan maar je eigen schuld was dat je geld in je portemonnee had zitten. Het is GESTOLEN, niet verstuurd of gegeven.

Tegenwoordig zijn celebs toch al halfnaakt overal te vinden (vooral muzikanten), dus ik vind er niks boeiends aan.

En voor de mensen die zeggen dat het hun schuld niet is… Moeten ze maar geen naaktfoto’s van zichzelf maken. Je weet tegenwoordig toch zeker wel dat die uit kunnen lekken, dat gebeurt zo vaak. Het is eerder een wonder als een foto NIET uitlekt.

Er zijn mensen die dat leuk vinden om hun zelf naakt te zien op hun gsm of weetikveelwat? Dat maakt ze toch niet schuldig? Het is niet dat ze iets strafbaar hebben gedaan hoor. We leven in de 21ste eeuw, media is belangrijk, uiterlijk is belangrijk, seks is belangrijk, relaties zijn belangrijk. En net die dingen zorgen ervoor dat mensen zo’n foto trekken.
Daarnaast zijn er ook heel wat mensen die het precies leuk vinden dat openbaar te maken. Dit doet me denken aan het meisje dat zelfmoord pleegde nadat ze geflasht had. Die had ook niet gedacht dat er een of andere maniak dat ging doorgeven.

Sorry hoor dat vind ik zo’n bullshit… Ze zijn in besloten kringen gemaakt en stonden beschermd op hun computer. Als je jouw redenatie doortrekt, kun je beter totaal geen gevoelige informatie op je computer hebben staan (wat in deze tijd eigenlijk onmogelijk is), alles kan uitlekken. Slaat nergens op. Ook beroemdheden hebben gewoon recht op privacy, dat is namelijk een grondrecht weet je wel.

Nee, het is niet hun eigen schuld. Het is inbraak op hun privacy, alleen omdat ze celebs zijn hebben ze niet minder recht op die privacy. Het blijven mensen, en niet een of ander eigendom van het publiek.

Maar desalniettemin, dat ze die foto’s op iCloud hebben gezet vind ik ook niet helemaal handig. Natuurlijk, niemand heeft het recht om ze te hacken, maar als celebrity ben je daar wel gevoelig voor. Zelf zou ik ook nóóit foto’s op iCloud of whatever zetten, omdat je weet dat je daar makkelijker gehackt wordt dan wanneer ze gewoon op je computer staan o.i.d.

Maar dat is alweer anders. Die had het niet in een prive kring gemaakt, of voor zichzelf. Dat heeft ze o.a. voor de webcam gedaan. Dan verspreid je het al zelf en vind ik het een heel ander verhaal.