Discussie: gedwongen seksuele handelingen voor de cam is ook eigen schuld.

Even een kleine verheldering wat er precies met de stelling wordt bedoeld:
Op het nieuws is nu veel te doen over meiden die zijn misbruikt voor de webcam. De vreemde mannen met wie de meisjes praten dwingen hun tot seksuele handelingen die ze voor de webcam moeten doen. De stelling luidt dat het de keus was van de meisjes, en het ook hun eigen schuld is.

Mijn mening:
Het is heel naar als zoiets gebeurd, maar ik vind het inderdaad hun eigen keus. Er staat niemand met een pistool tegen je hoofd op het moment dat jij seksuele handelingen verricht voor de webcam, je bent alleen in je kamer, niemand die fysiek geweld gaat gebruiken. Die mensen kunnen heel intimiderend overkomen, maar het is en blijft je eigen keus om:

1. Contact te zoeken/houden met vreemde mensen op het internet
  2. Je webcam aan te doen als ze dat van je vragen
  3. Seksuele handelingen verricht als ze dat van je vragen

Wat vinden jullie?

Ik vind dat de schuld dan bij jezelf ligt.

Het is ergens wel je eigen domme keuze dan, maar mss dat bij sommige mensen niet veel te verwijten valt. Kleine kinderen die uit goedheid alles doen wat gevraagd wordt, mensen met een verstandelijke beperking die niet snappen dat zoiets fout is,…
Als iemand ‘normaal’ het gewoon doet voor aandacht of zoiets, ja dan moet diegene niet gaan melken dat ze gebruikt is want daar heeft ze in mijn ogen toch echt zelf voor gekozen :’) oh en als je gechanteerd wordt is het alsnog dom, maar als het om een grote chantage gaat kan het wel begrijpelijk zijn dat je zoiets doet zonder er veel bij na te denken.

Ik vind het niet alleen eigen schuld. Het is ook een taak van de omgeving (ouders/verzorgers en school) om voorlichting te geven (over internet etc.) Ouders moeten zich adequaat gedragen tegen over hun kinderen, qua regels bijvoorbeeld. Niet de ene keer iets door de vingers zien en de andere keer keihard straffen. Dat werkt niet. Je moet je duidelijk opstellen tegenover je kind. Ook vind ik dat je als ouder/verzorger interesse moet tonen in wat je kind doet. Pubers zien de gevolgen vaak nog niet goed in omdat dat deel van de hersenen nog niet voldoende ontwikkelt is. Daardoor kunnen ze naïef gedrag vertonen en in de problemen komen. Pubers zijn emotioneel nog niet volledig ontwikkelt en door groepsdruk kunnen ook problematische situaties als deze ontstaan.

Mee eens!

Nee, je noemt zo’n kind schuldig. Maar kan iemand mij uitleggen hoe je iemand kunt dwingen over de cam? Heb dat nooit goed begrepen… die mannen weten bijna nooit iets persoonlijks over die meisjes, en ontmoeten ze toch in een chatroom? Hoe kun je dan iemand echt dwingen? Angst aanpraten lijkt mij dan, die meisjes bang maken met onzin lullen… maar vind het toch altijd wat apart klinken.

Ik vind de term ‘gedwongen seksuele handelingen’ in zo’n gevallen al raar klinken. Hoe kan iemand je dwingen? Als iemand je met fysiek geweld tot iets dwingt, kan je niet anders, maar iets voor de cam doen omdat iemand het zegt, is je eigen keuze. Tuurlijk, als dit bij een minderjarige is (en de persoon die dit vraagt is volwassen) moeten er serieuze consequenties aan vasthangen, maar als 2 volwassenen dit doen niet. Ik denk dat je dan eerder van spijt kunt spreken dan van misbruik. Net zoals sommige mensen spijt hebben van seks met iemand zonder dat ze daarom verkracht zijn. Maar daar heeft de andere persoon geen schuld aan.

Vanaf dat je dingen gaat verspreiden van anderen, is het een ander verhaal natuurlijk. Maar puur de ‘daad’ vind ik niet gedwongen.

In het geval van Amanda Todd vind ik dat de dader, die Amanda heeft gechanteerd, wel degelijk de schuld heeft dat zij zelfmoord heeft gepleegd.
Ja, het was dom van Amanda dat ze haar borsten liet zien voor de camera. Maar hoe dom het ook was, Amanda pleegde zelfmoord omdat de foto’s op het internet waren. Het is de schuld van de dader dat de foto’s op het internet kwamen, dus ik vind het ook de schuld van de dader dat Amanda zelfmoord heeft gepleegd.

Verder wil ik nog zeggen dat ik het echt vreselijk vind wat er met Amanda is gebeurt. Al haar ‘vrienden’ verlieten haar, en iedereen verloor respect voor haar. Godallemachtig, wat moest zij zich vreselijk alleen hebben gevoeld in die maanden voor haar dood… :sob::muscle:

op het moment dat je er voor kiest om je shirt uit te trekken ipv je laptop dicht te slaan is het je eigen schuld ja. Die persoon zit niet tegenover je ofzo, als je serieus denkt dat hij/zij je wat kan maken zou je niet op het internet moeten zitten.

Als je kijkt naar Amanda Todd, het is echt superzielig enzo maar ze maakte zelf de keus om haar borsten te showen. Als ze dat niet had gedaan had ze ook geen zelfmoord gepleegd waarschijnlijk.

!

‘Gedwongen seksuele handelingen’ klinkt raar maar klopt ergens ook wel. Ze zeggen dan dat je je ‘moet’ uitkleden, of wat voor vieze dingen ze dan ook vragen. Ze kunnen je chanteren met iets, dan kunnen ze je wel dwingen. Al begrijp ik het ook niet helemaal. Ik bedoel, ze hebben het altijd over ‘gedwongen.’ Maar is het moment dat het plaatsvind niet ergens ook je eigen keuze?
Voorbeeld; als een vreemde mij vraagt om dingen te doen voor de webcam zou ik dat NOOIT doen.
Ik vind ik een paar dingen al niet kloppen. Ten eerste; ik zou niet met een vreemde praten, dat is al stom. Ten tweede; voor zo iemand zet je je webcam toch niet aan? Niemand die je wat aandoet als je het weigert.

Ook kunnen ouders en school er beter over informeren. Mijn ouders waarschuwde mij altijd over zulke dingen. Ik wist toen ik 12 was dat ik niet met vreemden moest praten en al helemaal mijn webcam niet voor zulke mensen aan moest doen.
En tegenwoordig zitten de kinderen steeds vroeger en steeds meer op internet, dus het gevaar om met zulke mensen in contact te komen is ook groter natuurlijk.

Dit dus.

Ja en nee.
Als er sprake is van machtsmisbruik dan niet. Zo’n ouder persoon kan makkelijk een jong meisje bespelen.
Maar je kan inderdaad ook de laptop dichtklappen en denken ‘bekijk het maar’

Natuurlijk is het niet je eigen schuld. Allereerst moeten we begrijpen in wat voor situaties zulke meisjes zich bevinden. Voor alle duidelijkheid, ik heb niet over een vriendje en vriendinnetje die in hun geilheid hun kleren uitdoen.

De mannen zijn inderdaad niet fysiek aanwezig, maar dat betekent niet dat ze geen invloed kunnen uitoefenen. Ze hebben inderdaad geen pistool tegen hun hoofd, maar mensen kunnen andere mensen ook prima dingen laten doen zonder dat zij een pistool hebben. Volwassen mannen kunnen zeker jonge onzekere meisjes dingen laten doen. Zeker omdat ze heel ‘slim’ en langzaam te werk gaan. Eerst het vertrouwen winnen en uiteindelijk chanteren en soms zelfs dwingen om af te spreken met alle gevolgen van dien. Het begint heel onschuldig en wordt, zonder dat je het merkt, steeds erger. Het is niet echt zo alsof een wildvreemde opeens een berichtje stuurt met de vraag of ze naakt voor de cam wil gaan zitten en dat zij dan enthousiast d’r bh omhoog doet…

Ik vind het jammer dat mensen er zo simpel tegen aan kijken, want zo simpel is het namelijk niet.

dit maar ik wil wel zeggen dat je dan oook wel naïef/dom bezig bent als je dit daadwerkelijk doet.

Mmm lastig…
Iemand heeft misschien wel materiaal om je mee te chanteren maar dan zou je bij jezelf na moeten gaan dat als je seksuele handelingen voor de cam uitvoert, hij nog meer materiaal in handen zou krijgen, dus hoe je het ook went of keert het is gewoon superdom om voor de webcam seksuele handelingen te verrichten. Je moet gewoon in alle gevallen die cam uitlaten en wat ik mij altijd afvraag is waarom sommige meisjes (en jongens) zolang door blijven praten met een persoon waarvan je eigenlijk van te voren al redelijk duidelijke signalen krijgt dat die persoon geen goede intenties heeft. Dus ja eigenlijk wel je eigen schuld gedeeltelijk alleen is het belachelijk dat iemand naaktfoto’s van jou op internet plaatst.

Eigen schuld ja. Ik bedoel; je weet dat er zulke mannen op het internet zitten? Je gaat zelf je webcam aandoen, en als die mannen dan intimiderende praatjes houden, tja. En als je daar dan ook nog zelf intrapt, ja eigen schuld. Het is behoorlijk dom. Doe gewoon nooit je webcam aan voor onbekende mensen :wink: Je bent dan zelf op zoek naar zulke dingen op het internet, want die mensen hebben eerst helemaal niks mee om je te chanteren. Dat maken die meisjes er zelf van.

Als jij een jaar of 12/13 bent en bijvoorbeeld hartstikke onzeker, dan kan je zo erg door een ouder iemand, waar je op dat moment misschien wel gevoelens voor hebt ontwikkeld, psychologisch gemanipuleerd worden. Het is geen fysieke dwang, maar psychologisch. En dat kan op zo’n leeftijd echt wel veel doen. Dus nee, ik vind het echt absoluut niet je eigen schuld. Bovendien kan je op die leeftijd nog niet altijd de consequenties overzien.

Het is niet de schuld van het meisje, maar van de creepy volwassen man. Ik bedoel, zij is gewoon makkelijk te bewerken en hij maakt daar misbruik van. Ook als het gewoon een jongen is trouwens.