[discussie] Feminisme

Hallo meiden!

Het is al een aantal jaar geleden dat ik dit topic heb gemaakt, en omdat ik nu aardig wat weet over feminisme heb ik besloten de beginpost aan te passen.

Ik vroeg me af of hier meiden zijn die feminist zijn? Ik ben zeker een feminist, en ik ken genoeg meiden die dit ook zijn. De afgelopen jaren of misschien is het altijd al zo geweest, is het woord feminist een slecht woord geworden. Mensen denken dat feministen mannen haten, ze willen onderdrukken en dat vrouwen aan de macht komen. Niks is minder waar, feministen willen gelijkheid tussen mannen en vrouwen in hoeverre mogelijk. Feminisme gaat over eigen keuzes kunnen en mogen maken.
Goed filmpje om te kijken: Emma Watson UN speech - YouTube

Cheers!

Komt de vrouw tot aan de gang, is de ketting veel te lang.
Haha nee ik denk er niet over na eigenlijk, we zijn nu eenmaal het zwakke geslacht.

haha juist als je dat zegt komt dat feministische naar boven want vind zeker niet dat wij het zwakke geslacht zijn. Maar dat is dan ook meteen jou mening:)

Sommige meisjes willen wel degelijk in de keuken staan en voor de kinderen zorgen. Het is maar net wat je prefereert.

Zelf wil ik voor mezelf kunnen zorgen, zelf geld verdienen en niet afhankelijk zijn. Maar ik weet dat er meiden in mijn klas zijn en nog veel meer die wel gewoon huisvrouw willen zijn.

Fysiek zijn we veel zwakker, valt niet te ontkennen. En op emotioneel vlak zijn we ook een beetje zwakker. Maar ik ben blij dat ik vrouw ben hoor :grinning:

ja klopt ik wil ook echt iets doen met mijn leven en een gezin lijkt me prachtig maar daar ga ik niet alles voor op geven. Haha dat vind ik eigenlijk ook wel maar een man moet niet meteen verwachten dat een vrouw het doet. Een jongen uit mijn klas zegt ook dingen als ‘Ik ben de baas in de relatie’ en dat zou je mij dus ook echt niet moeten zeggen want dan zeg ik bye bye:p

O gosh, nooit over nagedacht. Maar toen ik jouw verhaal las, bleek ik ineens feminist te zijn haha.

Uh, hoezo dat? o:

Vrouwen zijn van nature een beetje emotioneler toch

Misschien, maar emotioneel zijn is niet minderwaardig aan ‘niet-emotioneel zijn’ of zoiets. Dus ik denk niet dat het betekent dat we in dat opzicht zwakker zijn

Maar is dat iets negatiefs? Mannen zijn soms juist heel erg dat het ze allemaal niets kan schelen dat vind ik negatiever dan dat je een keer iets emotioneler bent.

Wist eigenlijk niet eens dat mensen nog huisvrouw wilden zijn. Waarom da fack ga je dan nog naar school?

However ben niet zo feministisch.

Mijn mama is nu huisvrouw, nadat ze gestopt is met werken. Aangezien m’n broer en ik geen kinderen meer zijn, heeft ze dus aan ons ook weinig zorg. Toch is haar leven verreweg van saai. Ze gaat een of twee keer per week vrijwilligerswerk doen, ze heeft nog andere vriendinnen die huisvrouw zijn, ze past af en toe eens op m’n neefje overdag,… Ze is nu veel gelukkiger dan toen ze nog ging werken.

En ikzelf zou het ook niet erg vinden om een bijvoorbeeld half-time te gaan werken om zo meer voor m’n kinderen en man te kunnen zorgen. Ik vind niet dat enkel je baan telt om te kunnen zeggen dat je het gemaakt hebt in je leven. Ik vind het belangrijker dat m’n kinderen gelukkig opgroeien, en het is moeilijk om dat allemaal te kunnen combineren soms.

Voor mij is het feministische waar jij het over hebt niet echt iets ‘feministisch’ maar gewoon vanzelfsprekend. Naar mijn idee is het als vrouw normaal om zelf geld te verdienen e.d.

Eh, ja, ik zie mezelf nog een huisvrouw zijn, en toch vind ik het ook belangrijk dat ik later een mooi diploma heb :’)

1. Ik zou mezelf dom voelen mocht ik niet studeren, ik vind dit ook een verrijking voor mezelf.
  2. Je kan ook nog steeds deels gaan werken, en dan ook huisvrouw zijn.
  3. Wat als het ooit misgaat? Scheiding, of je man gaat dood, dan sta je daar, met niks om op terug te vallen.

En nog zoveel andere redenen. Beetje kortzichtig, jouw mening :’)

Niet zo serieus doen met al die argumenten joh, bedoelde meer van dat ik t zonde vind om huisvrouw te worden. Zit je lekker een paar jaar te studeren en dan ga je er niks mee doen en kies je er voor afhankelijk te zijn.

Dat heb ik ook heel sterk, maar ik ben niet per se feministisch. Meer voor gelijkheid, met hier en daar een logische uitzondering.

Wat betreft huishouden en kinders moet meneertje ook maar een deel van zijn tijd inleveren. Ik vind dat je dat samen hoort te doen. Ik wil gewoon lekker werken later, ik zou er niet aan moeten denken om alleen de huisvrouw te moeten gaan spelen.

Waarom ben ik dan in hemelsnaam in een opleiding? Nee, ik wil lekker zelf centjes verdienen, MIJN eigen huisje. Natuurlijk kunnen er wel meubels van ONS in. :slightly_smiling_face:

Feminisme staat ook voor meer gelijke rechten, niet voor meer rechten voor de vrouw dan voor de man, of zo. En ja, in die zin ben ik zeker feministisch. Ik vind dat een vrouw net zo goed als een man moet kunnen doen wat haar gelukkig maakt - als dat nou thuis zitten met de kinderen is, moet elke vrouw zelf weten. Je bent niet meteen niet-feministisch als je liever thuis zit met de kids dan dat je werkt… Huisvrouw zijn maakt jou niet per definitie ondergeschikt aan de man. Dat is alleen dat beeld, die rolverdeling, die we overal denken te herkennen. Huisvrouw zijn is niet het opgeven van je rechten als vrouw, of zo. :stuck_out_tongue:

Mja… ja. Ik ben echt heel erg tegen dat vrouwen het zwakkere geslacht zijn die de rest van hun leven het huisvrouwtje moeten spelen, kinderen moeten verzorgen en om 6 uur het eten op tafel moeten hebben staan voor manlief die dan thuis komt van zijn werk.
Ik wil níet afhankelijk zijn van een man, ik wil mijn eigen leven en ik ben bereid successen te boeken. Vrouwen zijn niet minderwaardig, zéker niet. Maar om mezelf nou ‘extreem’ feministisch te noemen? Ik ben gewoon een onafhankelijke vrouw. :'D