[discussie] Facebookmoord, waar gaat het heen?

Dag meiden,

Ik weet niet of er al een topic is hiervan. Maar ik wil graag een discussie openen met betrekking tot pesten. Dit na aanleiding van de Facebookmoord, dat zwaar in het nieuws is.

De jongen heeft het meisje vermoord onder druk van een vriendin van hem/haar. Eerst gingen er geruchten dat die vriendin de jongen €100,- zou geven, maar nu blijkt dat het slachtoffer over haar vriendin intieme berichten op internet zette.

Zie hier het artikel; http://www.nu.nl/binnenland/2888625/moord-15-jarig-meisje-dreiging-gepleegd.html

[b]De stelling: Facebook en al het andere social media, zou zaken als pesten flink moeten tegengaan.

Maar zijn wij nu ook wat voorzichtiger met wat we allemaal op het internet zetten?
[/b]

Oneens met de stelling. Simpelweg omdat dat niet tegen te gaan is.

facebook we zetten alle hebben en houden je hebt zelf in de hand.
en vooral het pesten op internet is gemakkelijk voor de pester/roddels
je kan zo iets verspreiden dat werkelijk niet waar is, en het zo gemaakt op het web
het niet aan te pakken,ook al is tegen te houden gaat moeilijk op het web zelf.
hitkrant stond verhaal over internetmoord
zij was 16/17 en hij deed zich voor als leuke jongen maar was pedofiel die haar werkelijk lokte
en haar moorden

Maar als het niet tegen te gaan is, hoe zou er in principe een plan van aanpak er uit KUNNEN zien, zodat het in de toekomst anders is?

Hier sluit ik me bij aan. Hoe erg je jezelf ook voor pesten inzet, het houdt nooit op. Het blijft bestaan. En social media gaan al helemaal niet hier tegenin omdat dit ontzettend veel moeite kost. Dit neemt niet weg dat het belachelijk is, natuurlijk.

Tsja. Het is triest, maar niet tegen te gaan.
Op facebook en twitter lees ik vaak ucs, heel jammer dat.
Heb ze allebei weggedaan, onzinnig gedoe, helemaal geen zin meer in.

Je hele post klopt niet.

Het is niet tegen te gaan, maar toch vraag je hoe een plan van aanpak eruit zou kunnen zien.

Nou niet he, want het is niet tegen te gaan. Als dat zou kunnen zou je ook geen “Stel dat…” hoeven schetsen.

Nee is niet tegen te gaan pesten , (net zoals andere moorden)

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het ontzettend idioot is.

Dat is trouwens niet de eerste facebookmoord. Paar jaar terug was dat en niemand weet wie het had gedaan… Echt creepy

Nare dingen worden ook irl gezegd, echt niet alleen via social media. En naaktfoto’s maken ze nog altijd zelf. Dat is je eigen schuld als die op het internet belanden.

Ik vind niet dat ze social media moeten uitroeien. Social media kunnen ook veel goede dingen brengen. Vriendschappen, relaties etc.

Er moet alleen meer gelet worden op zulke psychopaten. Ik vraag me dan ook af of de ouders niks aan het kind merken. Ouders bemoeien zich te weinig met kinderen.

Een beetje normaler reageren mag nog steeds hoor :wink:

OT; Hier hadden we het op school over, ook met deze situatie, we hadden die documentaire gezien. Zo sneu voor die vader. Maar ik denk dat het inderdaad niet is tegen te gaan, maar dat je het voor jezelf wel wat meer kunt voorkomen door geen ruzies te maken op prikbordberichten op facebook. Of in tweets op twitter en dergelijke. Gewoon normale dingen plaatsen!

Is het het probleem dat ouders zich meer moeten interesseren in kinderen of dat kinderen ruzie’s zouden moeten vertellen ?
Ik heb geen idee eigenlijk. Ouders en het kind zelf zouden zoiets nooit verwachten.

Nou, ik heb het meer over de ouders van die ‘huurmoordenaar’. Ik geloof nooit dat zij echt met hun kind bezig waren als ze dit niet wisten. Ik zou me niet meer veilig voelen met zo’n kind in huis. En naar het schijnt had het kind al vaker mensen vermoordt. Dat je je dan niet verdiept in je kinderen, dat is mij een raadsel.

We zijn niet allemaal perfect in discussies, niet waar? Je zou me beter kunnen helpen door feedback te geven. Maar goed; dat terzijde.

Ik vind dat ouders hun kinderen wat minder vrij op internet moet laten. Natuurlijk voorkom je t niet, maar de ouders weten min of meer wel wat ze uitspoken :slightly_smiling_face:

Pesten, plagen, of lastig vallen… het zal altijd blijven. Alleen de media wordt steeds anders. Maar de media (of het nu per post, sms of facebookbericht is) is niet verantwoordelijk.

Want als het niet via Facebook was, was het wel op een andere manier gebeurd.

Dit. Zij hadden anders die ruzie ook ‘in het echt’ kunnen hebben, en dan was het ook gebeurd. Alleen niet via Facebook, dus geen social media moord.

Maar het blijft vreselijk.

+1

Als die jongen verder nooit wat met moorden te maken heeft gehad is het niet raar van die ouders, als dat wel zo is klopt er iets niet aan die ouders. ik heb dat eigenlijk niet gehoord en heb wel die ‘documentaire’ erover gezien…