discussie: facebook vrienden ?!

Zoals jullie allemaal wel weten is facebook voor jong en oud een populaire site/app.

Maar waar ligt de grens als het gaat om facebook-vrienden?

Mag een leraar vrienden worden met een leerling(e) en mag een baas vrienden worden met zijn/haar werknemers?

Verzwakt dit de autoriteit van de hogere man/vrouw?

Ik werk in het onderwijs en accepteer geen leerlingen op social media.
Eerst dacht ik van: hmm, het kan wel als ik weg ben op die school / de leerlingen geslaagd zijn… Maar uiteindelijk doe ik dat ook maar gewoon niet.

Leerkracht en leerling moet kunnen vind ik. Zelf heb ik een paar ex-leerkrachten op Facebook en uiteindelijk zijn dat ook maar mensen.

Ik ken leerkrachten die gewoon een speciaal account hebben waar ze zichzelf dan ook gewoon ‘meneer de Vries.’ of ‘Mevrouw van Oost.’ op noemen. Om zo contact te houden met leerlingen van de school. Degene die bij ons de kantine deed heeft zelf een eigen fb account met ‘kantinejuf (…).’ Dat vind ik eigenlijk best leuk dat sommige leraren dat doen. Met je verjaardag krijg je altijd een leuk berichtje of als je over/ geslaagd bent zijn ze ook altijd erg hartelijk.
Zelf zou ik niet bevriend willen zijn met echt het prive account van mijn docenten of leidinggevende.

Ik heb zelf geen facebook, maar ik had na mijn eindexamen wel een docent die naar me toe kwam of hij me mocht toe voegen op facebook.
Ik vind dat dat wel kan. Leiding gevende oid zou ik ook niet doen

Ik vind dat beide echt niet kunnen. Een vriendin van me werkt in een restaurant en heeft een aantal vaste gasten op facebook, dat vind ik ook te ver gaan. Facebookvrienden zijn natuurlijk lang niet allemaal echte vrienden en in sommige gevallen meer kennissen, maar alsnog denk ik er goed bij na wie ik wel en niet toevoeg.

zelf ben ik met een paar leraren vrienden op facebook en volg ik er een paar op twitter. maar vandaag kreeg ik dus een vriendschap verzoek van een leraar die ik in de 2e een halfjaar had. die accepteer ik dus ook niet maar in het algemeen zijn de leraren bij mij op school best oke zegmaar en is het niet raar om er vrienden mee te zijn. Sommige hebben zelfs bijna de hele school als hun vriend !

Dat vind ik dan weer niet kunnen. Zolang je nog gewoon daar op school zit en richting een volwassen leven gaat vind ik het echt not done

Waarom niet eigenlijk? (Ben benieuwd naar je mening daarover)

Omdat ik vind dat je relatie dan niet verder hoort te gaan dan binnen een klaslokaal. Een docent hoeft niet te weten wat jij in je weekend uitspookt (en daar onbedoeld vooroordelen uit te halen) en een leerling hoeft dat niet van een docent te weten

Leerling en Leerkracht vindt ik niet kunnen, tenzij je niet meer op school zit ik heb ook een paar oude leerkrachten op FB.

Leidinggevend vindt ik al helemaal niet kunnen.

Het valt me echt op dat iedereen ertegen is, maar ik vind dat best normaal. Misschien omdat ik een goede band heb met leerkrachten. Ik zeg er wel bij dat ze me niet voortrekken ofzo, maar ze zijn altijd een luisterend oor voor me & helpen me waar ze kunnen. Niet dat jullie verkeerde dingen denken :’)

Niet citeren aub :slightly_smiling_face:

Tja, ik ben sowieso heel kritisch naar wie ik accepteer als vriend op Facebook. Dit soort relaties vind ik meer thuis horen op Linkedin. Ik vind wel dat het kan als een docent een aparte docentenpagina aanmaakt op Facebook. Het blijft een medium dat volledig geïntegreerd is in de maatschappij dus op die manier vind ik het wel kunnen.
Leidinggevende en werknemer ligt een beetje aan de setting. Bij het ene bedrijf zal dit wel oke zijn en bij het andere niet. Ik heb bij een klein bedrijf gewerkt waar iedereen vrienden met elkaar was op Facebook (behalve ik though), maar het bedrijf waar ik straks ga werken is een massaal bedrijf waar ik dit dan weer niet professioneel vind.

Mee eens. Een vriendin van me whatsappte ook met een docent van haar. Dat vond ik zó onprofessioneel.

Leerling en docent vind ik op zich wel kunnen, maar eigenlijk alleen (ex)docenten van de middelbare school, omdat dat nog best wel ‘‘onschuldig’’ is zeg maar.
Ik heb ook een paar docenten van de middelbare school, een daarvan ben ik zelfs best bevriend mee en heb ook wel eens met hem afgesproken.

De docenten van mijn huidige opleiding zou ik inderdaad niet op mijn facebook willen hebben, en andersom ook niet. Veel van hen zijn/waren best wel jong en gingen ook gewoon heel veel uit etc en ze vinden het al erg genoeg dat ze studenten tegenkomen bij het uitgaan en bij concerten en festivals, laat staan hun hele leven op facebook. Dus nee dat vind ik niet zo oke.
Maar áls je vrienden bent, is het geen ramp vind ik, want zulke rare dingen zul je past niet op fb doen.
Van mijn afgelopen stage heb ik ook allemaal collega’s op fb, super leuk vind ik!
Maar mijn stagebegeleider niet, maar dat komt ook omdat hij daar gesloten in is.

Nah, collega’s en zelfs je baas als je het daar goed mee kunt vinden vind ik wel oke. Maar leerling/leraar vind ik eigenlijk niet echt kunnen, omdat je daar toch anders mee omgaat.

Ik heb 3 docenten momenteel op Facebook, zij hebben hiervoor een speciaal account aangemaakt (Docent Naam Achternaam). We hebben ook een speciale pagina op Facebook voor ons jaar, aangezien we uit 3/4 verschillende richtingen bestaan en het gewoon super handig is als de docent daar snel mededelingen kan plaatsen. Dit lees je gewoon veel sneller.
Ook hebben we een appgroep waar 1 docent in zit, dit is meer voor stage gerelateerde dingen.
Kortom, dit is puur voor schooldingen en niets persoonlijks.

Ik heb zelf ook geen collega’s (meer) op Facebook, ik had ze wel maar heb het toch verwijdert. Ik heb Facebook vooral voor familie en vrienden en meer niet. Ik heb laatst ook veel mensen verwijdert die ik niet goed genoeg kende. Voelt heerlijk.

Ik vind het echt te privé, mijn collega’s hoeven echt mijn privéfoto’s niet te zien dat ik bijvoorbeeld uiteten ben geweest ofzo. Dat deel ik graag met familie/vrienden maar niet met hun.

Collega’s heb ik op facebook, een paar leidinggevenden ook (sommigen weten misschien nog wel waar ik werk), het is een bedrijf waar er niet echt onderscheid wordt gemaakt, dus leidinggevenden kijken ook totaal niet neer op ‘lagere’. We zien elkaar als gelijke en daarom vind ik het ook niet raak om hen op facebook te hebben. Ik hang toch nooit dronken in de kroeg, dus zet er nooit rare foto’s of berichten op. Leerkrachten vind ik wat anders, dat moet je gescheiden houden vind ik. Of die moet een echte leerkrachtenpagina hebben speciaal voor schoolgerelateerde dingen, maar niet de persoonlijke pagina.

Ik verwijde ook weleens mensen die ik nooit meer spreek inderdaad. Ik heb een (inmiddels) oud-collega op facebook en haar had ik gewoon afgesloten van veel dingen. Ze kon maar een paar dingen zien puur omdat ik inderdaad geen behoefte voel om privédingen met collega’s te delen.