[Discussie] Experimenten met patiënten verbieden?

Hallo mensen ^^

Ik ben benieuwd wat jullie mening over deze stelling is. (Ik ga het gewoon proberen een discussie te starten, misschien werkt het voor geen meter, maargoed.)

http://weblogs.nrc.nl/web…-met-patienten-verbieden/

Vindt jij dat alleen behandelingen toegestaan mogen worden waarvan bewezen is dat ze niet schadelijk zijn? Of is de ontwikkeling in de medische wetenschap belangrijker en moeten we aanvaarden dat er soms ernstige, niet voorspelbare complicaties optreden?

die mensen krijgen betaald toch?

Niet altijd denk ik. Maar ik vind dat dat wel moet kunnen. Ik bedoel maar, hoe kan men anders bewijzen dat ze al dan niet schadelijk zijn?

Nee, ze krijgen niet betaald zover ik weet. Maar bedenk je even dat die mensen vaak die tests zien als laatste hoop, dus ze meestal gewoon maar meedoen zonder echt te kijken naar de effecten…

Ze moeten er als het goed is voor tekenen dat het eigenrisico is.

ik vind dat het een goed idee is. Je kan ook raar reageren op al bestaande medicijnen. Ik vind het heel normaal dat mensen dat moeten testen, het is toch ook voor mensen.Hoe wil je het anders te weten komen?

mensen krijgen niet betaald, mogen zich op elk moment terugtrekken en doen vrijwillig mee. Ook mogen artsen hen niet benadelen als ze weigeren mee te doen.
Ik ben dus voor dit soort onderzoeken, mits er wel voldoende informatie is gegeven.

Je kan zelf kiezen of je proefpersoon wilt zijn.
Mijn opa had daarvoor gekozen, hij had al 16 jaar kanker en ineens ging het heel veel slechter, nu is hij dan dood, maar dat komt niet [alleen] door die medicijnen. Anders was hij namelijk ook dood gegaan. Het was echter wel zo dat hij nog [langer] had kunnen leven als hij die medicijnen in een kleinere hoeveelheid had gekregen. Doordat ze daar achter kwamen kunnen ze er bij een andere patient weer rekening mee houden, daarom ben ik er dus voor :grinning:

ik ben het met pinkLieve eens.
Als ze genoeg informatie krijgen, en weten wat hen te wachten staat, is het hun risico.

Als je dat stukje op de NRC hebt gelezen, kun je zien dat er niet goed genoeg geinformeerd is. Hoe staan jullie daar tegenover dan?

ik vind dat de patiënten dan meer informatie moeten vragen
en als de patiënt ‘niet meer helder kan denken’ (zoals hij dat zegt) en de dokters weten dan, dan vind ik dat de dokters zelf de patiënten of familieleden moeten overleggen/informeren.

je kiest er zelf voor, dus ik vind dat het mag.

vind ik ook

Ik vind dat het wel mag. Maar er zijn twee manieren waarop dit uitgevoerd wordt.
Zo worden sommige behandelingen toegepast waarvan de bijwerkingen en lange termijn effecten niet zeker zijn bij mensen waarbij het de “laatste hoop” is. Dus die het anders niet zouden overleven, en deze mensen geven toestemming voor deze behandeling.
Daarnaast zijn onderzoeken naar medicijnen e.d. waarbij mensen betaald krijgen. Of ik dat helemaal ethisch verantwoord vind is weer iets heel anders. Ik bedoel je mag ook je lever niet afstaan tegen betaling. Inprincipe is het een beetje hetzelfde. Dan zijn er bijv. armere mensen die dit doen om eten te kunnen kopen of iets dergelijks (ze kiezen er dan wel zelf voor, maar worden als het ware door hun situatie gedwongen).
Dus in het eerste geval vind ik het zeker mogen, en komt dan ook geen beloning bij kijken (behalve dan het evt. overleven van een ziekte of iets dergelijks). In het tweede geval vind ik het eigenlijk niet echt kunnen. Met name omdat mensen soms door hun situatie gedwongen worden tot acties die ze anders misschien niet gedaan hadden.

Dus dat maakt het acceptabel ofwat?
Je hebt mensen die alles moeten doen om rond te komen. Dit is easy money en nog net niet zo easy als in de prostitutie gaan.

Radicaal tegen. De wetenschap evolueert zo ook wel.

Edit: voor terminaal zieke patiënten is het iets anders… die gaan anders ook wel dood, dus waarom niet…

ze moeten het zelf weten jatoch!

Als hun het zelf willen en genoeeg geinformeerd zijn is het toch wel OK?

Het probleem is dat de ‘‘experts’’ natuurlijk niet bijvertellen dat je eraan kan overlijden. Anders had niemand meegedaan…

Als de patiënt er zelf achter staat, volledig geïnformeerd is en het zwart-op-wit staat dat hij/zij dit toelaat, waarom niet?

Met genoeg geinformeerd bedoel ik dan wel volledig geinformeerd dus er wordt bijvertelt dat je eraan kan overlijden.