[Discussie] Dood door TSS, eigen schuld?

Toevallig las ik het bericht van een 16 jarig Belgisch meisje die (helaas) overleden is door TSS oftewel tamponziekte.
Dit is een nogal zeldzame infectie ontstaat als je, je tampon té lang inhoud waardoor bacteriën zich kunnen vermenigvuldigen. Als dit zo doorgaat kunnen de bacteriën de organen aantasten waardoor deze uitvallen, ongeveer 5% overlijdt aan deze ziekte.

Maar na het lezen van dat bericht ontstond er een (na mijn mening een walgelijke) discussie over dat het haar eigen schuld was (omdat het meisje +20 uur de tampon in had) of dat ze er niets aan kon doen.

Dus wat vinden jullie? Is het haar eigen schuld, zo ja, waarom? Of vind je niet dat het haar schuld is, waarom niet? En wat vinden jullie van degenen die het wel of juist niet haar schuld vinden? Pas jij nu beter op met tampons indoen? Hadden jullie al weet van deze infectie?

20 uur is wel heel erg lang, maar ‘eigen schuld’ vind ik wel ontzettend hard klinken.
Ze heeft echt enorme pech gehad, en zeker als maar 5 % aan die ziekte overlijdt had ze het nooit kunnen voorspellen. Dit soort dingen voorzie je niet als je dat doet. Daarbij: niemand weet of ze ergens was waar ze bv geen tampon had of misschien was ze het simpelweg vergeten. Ik vind het erg raar om hier over ‘eigen schuld’ te spreken, hoewel ik wel snáp hoe mensen er bij komen.

Oké, raar, onsamenhangned verhaal :")

Helemaal met je eens.

Het was alles behalve slim van dat mesje om haar tampon zo lang in te houden, maar dat deed ze vermoedelijk eerder uit onwetendheid lijkt mij. Ik snap het nut van de discussie of het haar eigen fout is totaal niet. Het is toch gewoon erg dat ze gestorven is. Er sterven dagelijks mensen door eigen toedoen en dat is eerder tragisch dan hun eigen schuld vind ik.

Tuurlijk kon ze zelf bedenken dat het te lang was maar het is niet haar schuld dat die bacterieen zich vermenigvuldigden. Ik vind het wat respectloos om te zeggen dat het haar eigen schuld is dat ze dood is. Zij zou liever geleefd blijven hebben

Als je als vrouw niet bijhoudt wanneer je wel of geen tampon draagt, dan is het je eigen schuld dat je het vergeet.
Ik denk dat je vatbaar bent voor deze bacterie of niet.
Vriendin van me had ook een ‘verloren’ tampon en ging er niet dood aan.
Kortom: ik vind het haar eigen fout dat ze hem is vergeten of te lang heeft laten zitten.

Hier mee eens!

Ik persoonlijk, vind dat je je totaal niet in anderen kan verplaatsen als je zegt dat het haar eigen schuld is, en dat ze er dan maar beter op had kunnen letten.
Het punt is namelijk dat iedereen wel eens wat vergeet. En nee, handig is het niet, tuurlijk niet, maar als iemand de wekker is vergeten te zetten, daardoor veel te snel naar school gaat fietsen en daardoor onder een auto komt… Dan zeg je toch ook niet dat het iemands eigen schuld was?

Ze heeft zelf haar tampon te lang laten zitten, dus indirect heeft ze zelf haar eigen dood veroorzaakt. Ik snap alleen niet waarom hier een topic over gemaakt moet worden. Ik vind dit niet echt een onderwerp om over te discussiëren.

Ik vind eigenlijk ook wel dat het haar eigen schuld is. Natuurlijk heeft ze ook heel veel pech gehad dat ze bij die 5% hoort, maar ja je moet een tampon gewoon ook tijd verschonen. Staat in de bijsluiter, is best wel algemeen bekend en ook vrij logisch.

Hoezo niet? Ik vind het juist interessant om te zien hoe mensen hierover denken.

Ohnee zo bedoelde ik eht niet hoor! Goed topic daar niet van. Ik vind eht gewoon heel grof van de mensen die die discussie begonnen zijn. Discussiëren over etische onderwerpen heeft nut. Discussiëren over of iemands dood zijn of haar eigen schuld is, is gewoon onrespectvol naar de persoon in kwestie toe.

Ik vind het niet per se ongepast, ik snap alleen niet wat hierover te discussiëren valt. Iets is je eigen schuld als het aan jouw schuld te wijten is. Als jij je tampon te lang inhoudt, dan is dat dus je eigen schuld. Dat de dood daarop volgt, ligt dan ook aan het feit dat jij nagelaten hebt je tampon uit te halen. Natuurlijk is het heel cru en zal ze dat nooit moedwillig gedaan hebben, maar feitelijk gezien is dat het verhaal.

20 uur? Jeetje mina.

Maar ik wist niet eens dat je daar ziek van kon worden en zelfs dood aan kon gaan, dus ik neem aan dat zij dat ook niet wist.

En door dit topic denk ik dat veel meiden hiervan bewust worden dat hij er echt op tijd uit moet. Dat is toch juist goed?

20 uur is wel veel. Maar het kan zijn dat ze het is vergeten? Ik vind het is je eigen schuld wel te hard klinken hiervoor. Maar als ze er geen zin in had om het er uit te halen ja…

Nouja, het is in zekere zin wel haar ‘eigen schuld’, aangezien zij degene was die verantwoordelijk was voor (de verwijdering van) de tampon. Maar dit geldt ook voor ‘eigen schuld’ bij bijv. mensen die hun auto in de prak rijden omdat ze een glaasje te veel ophebben. Dat het haar verantwoordelijkheid was, maakt het natuurlijk niet ineens minder tragisch of erg.

Wat volgens mij de voornaamste reden is dat ‘eigen schuld’ zo verkeerd valt, is de gedachte die impliciet achter ‘eigen schuld’ lijkt te liggen: dat ze het ‘verdiend’ had oid (wat, FYI, ik dus niet wil zeggen met deze reactie, en waar ik het ook niet mee eens ben).

Ik vind het vooral apart dat blijkt dat veel meiden niet weten dat er een tijdslimiet zit op het inhouden van een tampon en dan al helemaal de reden erachter niet weten.

Verder ben ik het vooral hiermee eens:

Ha, beter had ik het echt niet kunnen verwoorden.