Discussie: digitale media maakt mijn vriendschappen onpersoonlijker

Ik zie mijn vriendinnen op school en andere vriendinnen zie ik ook standaard iedere week dus ik zie ze zeker niet minder nee

Persoonlijk vind ik van niet,ik spreek juist sneller met vrienden af door ze snel even een berichtje te sturen via mijn telefoon / computer.En ook heb ik veel meer persoonlijke ( diepgaande ) gesprekken via mijn telefoon / computer.Ik vind dat juist hartstikke leuk dat je de mogelijkheid hebt om zo met iemand te communiceren,wel jammer dat sommige mensen het nodig vinden om dat 24 / 7 te doen en vast te zitten geplakt aan hun telefoon maar zelf heb ik dat eigenlijk niet zo.

/

Dit inderdaad. met Whatsapp kan ik rustig denken met wat ik wil typen. ook doe ik wel vaak aan Skype gesprekken. Dat is toch ook social media? Dan zie en spreek ik mijn vrienden ook gewoon :slightly_smiling_face:

Verder vind ik whatsapp e.d. juist fijn. als ik dat niet had gehad zouden mijn vriendschappen met o.a. mensen van vakantie veel minder zijn, en misschien zouden die allang verdwenen zijn.

Oneens, omdat het voor mij persoonlijk meer dingen mogelijk maakt. Door mijn studie woon ik niet meer thuis, en dat is twee uur reizen. Je gaat dus niet zo gauw heen en weer. Vrienden en familie heb ik dus ook achtergelaten. Dankzij whatsapp (ja, ik heb een familiegroeps-app!) kan ik toch intensief contact houden met familie en vrienden.
Bellen doe ik soms nog wel, vooral als ik wil dat er direct contact is. Anders is het niet belangrijk. Maar ‘gewoon leuk’ bellen met elkaar doe ik niet meer. Sowieso nooit van gehouden eigenlijk.

Verder heb ik gelukkig wel regelmatig van die ‘vaste’ momenten dat ik mensen zie. Ik zie mijn familie met zowat elke verjaardag, dus dat is zo 10x per jaar. Ik heb ook een aantal vrienden op school, dus dat scheelt ook een boel.

En sowieso vind ik deze manier van communicatie ook fijn af en toe omdat ik sociaal wat minder sterk ben. Je kan rustig nadenken over wat je wil zeggen, niemand die verkeerde signalen opvangt van je gezicht of houding die je niet bedoelt… (vind je het wel leuk hier? ben je boos? gaat het wel?)

Mja, zolang er een goede balans blijft tussen de contacten vind ik het prima.

Ach, ik kan me ook heel erg in jullie reacties vinden. Ik bel zelf bijvoorbeeld niet omdat ik zelf nooit echt hel geleerd te bellen. Toen ik in groep 8 zat had je al SMS en MSN en eigenlijk heb ik mijn vrienden altijd gesmst en niet gebeld. Bellen reserveer ik meer voor formele zaken of ik bel mijn vriend als jij niet reageert op zijn What’s app.

Echter vind ik dit wel minder persoonlijk. Een what’s app heeft gewoon niet zoveel waarde als goed telefoongesprek en een goed telefoongesprek heeft niet dezelfde waarde als een persoonlijke afspraak.

Ik bel sowieso echt nooit, ook niet toen ik nog geen smartphone had, maar eentje waarmee je alleen kon sms’en en bellen. Maar dat was ook op de middelbare school tijd, toen zag ik m’n vrienden sowieso elke dag en dan heb ik niet echt behoefte om met iemand ook nog via digitale media te praten.

Tegenwoordig spreek ik niet iedereen even vaak en dan is even bijkletsen via digitale media wel zo gemakkelijk. Vaak spreken we alsnog af elkaar in het echt te zien, maar soms ook niet en voor mij voelt bijkletsen via digitale media bijna net zo ‘echt’ als IRL. Hangt wel af van de persoon met wie ik praat, moet ik zeggen. Vriendinnen die ik beter ken, snap ik ook beter via typen (want daar komen sarcasme en andere dingen natuurlijk minder goed over).

In het algemeen vind ik dus niet dat digitale media mijn vriendschappen onpersoonlijker maakt. Ik spreek mensen alsnog vaak (via die media of IRL) en ik heb niet een gemis. Als ik wel vind dat ik iemand te weinig IRL spreek, zorg ik dat ik diegene snel weer spreek, maar ik heb daar lang niet altijd ook behoefte aan. Het enige hoe ik zou denken dat digitale media mijn vriendschappen onpersoonlijker maken, is als ik met iemand (of meerdere iemanden) afspreek en iedereen zit alleen maar constant op z’n mobiel.

Ik vind van niet. Mijn vriendengroep uit het middelbaar is een beetje uit elkaar gevallen, omdat wij elk in een andere stad zijn gaan studeren. Door onze facebookgroep houden wij elkaar door de week op de hoogte en bereiken iedereen te gelijk. Is ook handig om af te spreken. :slightly_smiling_face:

Ik zie dat veel mensen reageren dat digitale media goed is met een praktische waarde. Maar als je zou kunnen, zou je dan liever niet gewoon een dagje afspreken en bijpraten?

Want een andere zijde van FB vind ik bijvoorbeeld dat je alle boeiende dingen in je leven daar post. Heb je nieuw baan? Zet het op FB. Heb je nieuwe vriend? Zet het op FB. Ga je naar de dierentuin? Foto’tje erbij op FB.

Tijdens een echte afspraak heb je zowat niks te zeggen of je valt in herhaling.

Zouden jullie uberhaupt nog wel een persoonlijke afspraak willen. Of hebben jullie behoefte aan iets persoonlijks in de app, afgezien dan een platte tekst.

Nou, ik vind FB en whats-app handig. Sowieso om contact te houden met mensen die je anders misschien niet zo vaak meer ziet, omdat je het druk hebt of ver van elkaar woont. En het is handig om afspraken te maken, wat we ook absoluut doen in ons vriendengroepje omdat we nu ook geen gezamenlijke lessen enzo meater hebben, anders zie je elkaar niet meer en dat zouden we allemaal erg jammer vinden. We spreken dus zeker nog wel een keer in de maand of de 2 maanden af en dat spreken we via de whats-app af haha. Of gewoon tussendoor ff een berichtje hoe het is of voor/na een belangrjike afspraak ofzo.

Dus nee ik heb niet het idee dat mijn vriendschappen minder persoonlijk zijn geworden, het is juist wat makkelijker om af te spreken vind ik.

Bellen doe ik ook niet vaak, meestal bellen ze ongelegen, misschien zitten ze net in een toets, kost meer geld, scherm van mn telefoon wordt vies haha.
Ik whatsapp best veel, vaak geen tijd om af te spreken of ze wonen ver weg.
Bij whatsapp kun je ook met meerderen tegelijk praten in tegenstelling tot afspreken en bellen.
Ik zou wel graag eens per week willen afspreken met mn beste vriendin maar door school/werk/stage is dit vrij lastig

Ik heb amper tijd om af te spreken. De een werkt 's avonds, de ander in het weekend en de rest overdag. Er is dus echt amper tijd om als vriendengroep af te spreken bij mij. Dan is het juist verdomde handig om dingen in de app te vertellen ipv weken(of soms maanden) te moeten wachten om het in real life te kunnen vertellen. Bovendien hebben wij altijd wel wat om over te praten als we samen zijn.

Ik zie mijn vrienden wel op school maar spreek ook met ze via whatsapp.
Wel vind ik dat via de socialmedia dingen veel makkelijker gaan (dit bedoel ik op een negatieve manier). Mensen worden nu veel eerder verkering gevraagd via whatsapp. Je kunt je emoties op social media ook alleen maar uitdrukken met een emoticons.

Ik vraag niet zozeer of je er door omstandigheden niet aan toe komt, ik vraag me eerder af of je het zou willen? Want ik merk dat heel veel hier de indruk geven dat ze het eigenlijk niet zozeer zouden willen omdat ze zich vrijer voelen achter een medium. Dat je geen tijd e.d. hebt dat is heel goed in te denken, maar als je de factor tijd zou wegdenken zou je dan liever met iemand afspreken of een Skype chat doen ipv ‘texten’. Wat ik namelijk opmerkelijk vind is dat men tekst, een aantal woorden naar elkaar versturen, gelijk stelt aan ‘praten’, terwijl er toch heel veel persoonlijke waarnemingen wegvallen bij een tekstberichtje.

Waarom zou je bijvoorbeeld niet gaan Skypen? Dat zit nog het dichts in de buurt van een echte afspraak. Of val je dan weer op het argument ‘dan moet ik mijn aandacht erbij houden’. Waarom wil je je aandacht dan weglaten? Dat klink in mijn oren als iemand die niet oprecht 100% geinteresseerd is. EN dan wil ik niemand daar persoonlijk mee aanvallen, het is eerder een constatering die ik maak.

Met skypen is er in mijn geval ook geen tijd omdat niet iedereen tegelijkertijd er dan kan zijn vanwege werk. Bovendien hebben wij ook nog ons huishouden en ik heb niet eens de attributen om te skypen.
Met whatsapp kunnen wij in onze pauzes en tijdens het reizen met elkaar praten. Skypen kan op die momenten niet. En dat heeft niks met niet willen te maken, maar met gewoonweg niet kunnen.

^Ach, denk je dat echt? Want ik denk tbh dat het best mogelijk is om te bellen/skypen of af te spreken als er maar genoeg wil voor is. Mensen stellen nu simpelweg andere prioriteiten, als je elkaar toch kan What’s appen dan is irl afspreken eigenlijk al niet meer nodig. Meer zo’n instelling. Terwijl ik afspreken toch nog van meer waarde zou vinden dan dagelijks een what’s app. Zeg nou zelf, iemand die jou text dat-ie van je houdt zegt veel minder als wanneer iemand het echt tegen je zegt.

Als er maar genoeg wil voor is? Dat betekent dus dat we vrij moeten nemen van werk. Iets wat ook niet vaak kan aangezien wij allemaal in een team werken en een baan hebben waarbij we werkzaamheden niet uit kunnen stellen.
We spreken met elkaar af als er tijd voor is, maar als die tijd er niet is spreken we elkaar via whatsapp. Dat is nog altijd beter dan elkaar helemaal niet spreken.