Discussie: digitale media maakt mijn vriendschappen onpersoonlijker

Door apps als Facebook, What’s app en Twitter zie ik mijn vrienden veel minder maar spreek ik ze meer via berichtjes
  • Nee, ik spreek nog regelmatig af met mijn vrienden!
  • Ik merk wel dat ik met mijn vrienden afspreek, maar meer met ze spreek via apps
  • Ik zie mijn vrienden bijna nooit in ‘real life’, ik spreek ze vooral via apps
  • Anders: leg uit in een post!

0 stemmers

http://aicpa.typepad.com/.a/6a0133f5884316970b016762bca899970b-pi

Ik wil hier een discussie starten over het gebruik van digitale media. Ik ben erg nieuwsgierig hoe jullie over het volgende onderwerp denken omdat dit best een herkenbaar fenomeen is en ik denk dat de meningen hierover verschillen!

Nieuwe media verandert veel in ons gedrag, onder andere ons communicatiegedrag. Onze ouders communiceerden vroeger heel anders met hun vrienden dan wij dat nu doen en die nieuwste generatie, die niet anders kent, zal dit waarschijnlijk ook op een totaal andere manier doen vergeleken met de huidige jongeren generatie. Dit kan gezien worden als een probleem, want mensen gaan steeds meer relaties aan met computers en steeds minder met mensen. Ik denk zelf dat dit het gedrag van mensen (en dus de maatschappij) verandert en dat dit niet per se positief is. Een What’s Appje sturen is veel onpersoonlijker dan iemand even bellen, maar om de een of andere reden lijkt men toch daarvoor te kiezen. Ik word vrijwel nooit meer gebeld, alleen voor formele zaken. Als ik besef hoe weinig ik met echte mensen werk dan schrik ik daarvan. Eigenlijk ben ik voornamelijk bezig met een soort digitale versie van mijn vrienden. Alleen op school en op werk, en af en toe in het weekend spreek ik iemand anders dan mijn vriend en dat zijn eigenlijk ‘gedwongen situaties waarin je niet onder face-to-face contact kunt uitkomen. Niet dat ik deze situaties meteen als onprettig ervaar, ik merk alleen dat ik mijn persoonlijke vrienden en familie vrijwel nooit zie met uitzondering van collega’s en klasgenoten.

Terwijl ik wel het gevoel heb dat ik mensen spreek, ik hou mijn contacten bij met vrienden en familie door middel van Facebook, Skype en What’s App. Punt is alleen dat dit geen ‘echte’ mensen zijn, tenminste… ik praat in principe met een computer. Net zoals ik nu dit hier op Girlscene intik, ik praat niet echt met jullie ik praat eigenlijk met een computer. Ik ken jullie niet, ik heb geen idee wie jullie zijn en als jullie een bericht plaatsen dan is het onmogelijk voor mij om te achterhalen of jullie wel achter jullie bericht staan of wat jullie erbij voelen. Het persoonlijk contact raakt verloren… En dit is alleen Girlscene, in principe doen we hetzelfde met onze berichtjes op Facebook. Hebben we wel echt ‘contact’ met anderen of is het meer een soort gedragsnorm dat we af en toe vragen hoe het met de ander gaat?

Ik vroeg mij af hoe jullie hierover denken. Vinden jullie dat digitale media als Facebook en What’s App echt ons gedrag veranderen en vinden jullie dat positief/negatief? Waarom zit je nu bijvoorbeeld op Girlscene en ga je bijvoorbeeld niet met je ‘real life’ vrienden afspreken en praten over lifestyle en mode? En als je dan digitale media gebruikt voor het onderhouden van je relaties, waarom bel je je vrienden niet maar kies je voor zoiets als een schriftelijk berichtje? Zit er een soort gemak of gevoel van macht als je afstand neemt van een face-to-face afspraak? Ik weet bijvoorbeeld van mijn vriend dat hij simpelweg geen zin heeft om zijn zwager te bellen en te vragen hoe het met hem gaat, hij gaat liever what’s appen want dan kan hij tegelijker ook iets anders doen.

Op school doe ik nu een project over dit onderwerp, ik wil dit topic echter echt voor de discussie gebruiken omdat ik nieuwsgierig ben over hoe anderen hierover denken en of ik een beetje op de goede weg zit. Als je me wel met school zou willen helpen, er zit een enquête in mijn handtekening! :stuck_out_tongue:

FF voor de duidelijkheid, ik beoordeel niemand op zijn mening. Uiteindelijk ben ik zelf ook een persoon die voornamelijk via What’s App of FB chat met mensen communiceer en elke avond mijn stamfora af ga.

Oneens. Het maakt het voor mij juist persoonlijker want je leert iemand zo veel beter kennen vind ik.

Hangt denk ik vooral van jouw persoonlijkheid af.

ik zie mijn vrienden op school en ook regelmatig buiten school, maar zeker bij vrienden die niet bij me op school zitten is het handig dat we ook via fb ofzo kunnen communiceren.

Het maakt voor mij de vriendschappen onpersoonlijker in het opzicht van dat ik bepaalde mensen alleen nog maar ‘spreek’ via social media. Echter ben ik het niet eens met de stelling, want deze mensen zou ik zonder social media helemaal niet meer spreken, er is dus ook geen sprake van vriendschap.

Mijn echte vrienden spreek ik bijna alleen maar persoonlijk. Ik praat wel eens met ze via whatsapp, maar dan voornamelijk over een aflevering van een serie die we alle twee net gekeken hebben of over wanneer en waar we gaan afspreken.

Ik zit tussen een introvert en ‘‘normaal’’ persoon in denk ik. Ik houd er van om met mensen af te spreken, maar ik kan er ook al dagen tegenop zien om met mensen af te spreken, gewoon omdat ik geen zin heb. Ik heb er niet altijd behoefte aan om elke avond met iemand af te spreken. Daarom zit ik nu lekker achter m’n laptop en o.a. achter girlscene.nl. Ik voel echter totaal geen drang om vrienden te maken via internet zoals dit forum.

Maar waarom spreken jullie dan af via FB/What’s app en niet door te belllen?

Ik heb geen vrienden. :’) Of ik moet mijn vriend meetellen. Ik vind vrienden teveel moeite, je moet er teveel tijd in investeren. Als ik geen internet had, verveelde ik me dood. Maar goed, ik ben absoluut geen sociaal persoon dus waarschijnlijk ligt het daar aan. Ik heb 1000 keer liever kennissen waar je iets mee kan doen als je dat wilt, maar waar het geen vereiste bij is, dan vrienden die je minstens 1 keer per week moet zien om de band te onderhouden. Dus ja, ik vind het heel fijn dat internet bestaat waardoor ik toch een praatje kan maken zonder teveel moeite te moeten doen.

(En zo was ik ook voordat ik een laptop had, dus het is niet zo dat internet me zo gemaakt heeft.)

Dit dus, hahaa!

Maar waarom dan? :stuck_out_tongue: Geen zin om te praten of net als mijn vriend dat je meerdere dingen tegelijk wilt doen en je bij het bellen je aandacht erbij moet houden ofzo? Of is het gewoon awkward

Ik heb echt juist het omgekeerde. Ik heb graag vrienden omdat je die niet constant hoeft te zien, maar als je ze dan ziet is het gezellig en kennissen heb ik niet graag omdat je die dan altijd dag moet gaan zeggen enzo, terwijl ik hun echt niks te zeggen heb. En dat vind ik dan weer teveel moeite.

Misschien ligt dat ook aan de vrienden die ik gehad heb. Ik had een vriendengroepje van 6 meisjes, en daar kreeg je echt op je kop als je 1 keer niet kon komen, of tijdens de pauze eens bij iemand anders ging staan bijvoorbeeld. Zelfs als je ziek was, en je kwam niet naar school, was het half ruzie. Als ik vrienden zou vinden waar het geen verplichting is, zou ik het wél fijn vinden. Maar ik heb een trauma aan vrienden door mijn ervaring ermee vrees ik. :’)

Met bellen heb je de ‘verplichting’ om te blijven praten. Met whatsapp kun je je telefoon even wegleggen en 15 min later reageren.

Hahaha, wat een rare mensen. Ik begrijp je trauma !

-

Juist iemand die ik alleen maar via whatsapp en twitter ken, daar heb ik de meest persoonlijke gesprekken over gehad. Natuurlijk is het in het echt wel fijner, maar ik praat ook makkelijker over persoonlijke dingen via whatsapp. Oneens dus.

Ik houd niet van bellen, behalve met m’n ouders. Als je met iemand gaat bellen om te kijken wanneer je kan afspreken ben je verplicht je telefoon vast te houden en dat gesprek te gaan houden, terwijl als je een berichtje stuurtje je je telefoon weer weg kan leggen en de ander gewoon kan antwoorden wanneer hij/zij daar tijd voor heeft. Bovendien zit mijn agenda in m’n telefoon en kan ik dus al bellend heel lastig bedenken wanneer ik wel/niet zou kunnen.

Ik vind Social Media juist wel handig qua vriendschappen.
Mijn vrienden/vriendinnen en ik hebben het allemaal erg druk in de week. Je kan dan niet zomaar even afspreken, maar een gesprekje voeren op Whatsapp om up-to-date te blijven is dan wel zo handig. Zo blijf je wel contact met elkaar houden, en spreek je weer met elkaar af als het rustiger is.

interessant, ik heb je enquête ingevuld!