[discussie] Diervriendelijk leven

In het lifestyle deel vond ik een topic over diervriendelijk leven. Aangezien ik het allemaal een beetje overdreven vond en daar geen discussie wilde starten, wilde ik hier een discussie topic over maken.

Als dit al bestaat hiervoor, sorry. Dan mag het topic dicht

Het ging in dit topic vooral over hoe je diervriendelijk moest leven. Geen vlees of vis, geen dierlijke producten gebruiken etc. Wat vinden jullie hiervan? Draaien sommigen hier te ver in door? Wat vinden jullie nog normaal als het om diervriendelijk leven gaat? Of wanneer slaan we te ver door?

Je kunt nooit te ver doordraaien in diervriendelijk leven. Ik vind dit ook een hele vreemde discussie tbh

Dat hele diervriendelijke gedoe is naar mijn mening enorme bullshit.

Mijn vader is varkensboer en wij hebben ontzettend veel dingen in de schuren moeten aanpassen om alles nóg diervriendelijker te maken. Het gaat tegenwoordig zo slecht met de biggenprijs dat mijn vader voor elk big 15 euro bij moet leggen uit eigen kas. We leveren zo’n 250 biggen in de week, wat betekent dat we 3750 euro per week verliezen.

Mijn vader heeft een tweede hypotheek af moeten sluiten omdat we anders niet rond kunnen komen. Dit is de reden waarom dat gezeur over diervriendelijkheid mij zo raakt. Alles moet gebeuren in het belang van het dier, ten koste van de boer. Er wordt veel gesjoemeld met de keurmerken, maar daar hoort met natuurlijk niets van omdat men dat het vertrouwen in dit sprookje verliest.

En dit is dus precies waarom ik die discussie start. Omdat niet iedereen zoals jij denkt en ik wil weten of er meer mensen zijn die niet zo denken. Of omdat er ook mensen zijn zoals xCharizard, die van dichtbij meemaken hoe dat hele diervriendlijk leven juist hun onderneming slopen.

Kun jij mij dan uitleggen wat er mis is met diervriendelijk leven? Ik snap het oprecht niet waarom hierover gediscussieerd moet worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik vind het ook gek dat mensen het raar vinden dat ‘alles in het belang van het dier’ moet staan. Een dier heeft ook een leven.

Prima, dan hoef je ook niet te reageren als je de discussie niet wil aan gaan. Ik zeg niet dat het slecht is, ik vind dat sommigen hier heel erg in door slaan. Dat mensen zich er zo op focussen om geen dierlijke producten te kopen. Dat alles alleen maar draait om het dier zelf en er geen rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld boeren die hier ook aan tenonder gaan.

Yo laten we met z’n alle dieren doden en/of slecht behandelen omdat anders de boeren opzoek moeten naar een andere baan!!
Ik hoef hier inderdaad niet te reageren maar ik was benieuwd waarom jij vindt dat diervriendelijk leven overdreven is/wat er mis mee is/hoe je door kunt draaien in het dieren een (goed) leven gunnen.

Al zou je niet diervriendelijker willen gaan leven voor de dieren, doe het dan iig voor jezelf. De veehouderij draagt echt een heleboel bij aan de uitgestoten broeikasgassen. Dus als het je niets kan schelen dat er honderden dieren een kutleven voor je leiden, doe het dan zodat je kleinkinderen nog een beetje een fatsoenlijke planeet hebben om op te wonen.

Ik heb trouwens totaal geen moeite met bijvoorbeeld geen vlees eten, alleen als ik daar zin in heb. Maar geen wol of leer dragen omdat het zielig is of weet ik het wat, gaat mij gewoon te ver om daar ook nog rekening mee te houden. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.

Ik vind het niet overdreven, ik vind het hartstikke nobel dat mensen op die manier de wereld een klein beetje willen verbeteren - maar ik zou er zelf niet zo continu mee bezig kunnen zijn.

Hebben we huisdieren eigenlijk ook niet puur uit eigenbelang?

Dan komt dit aardig in de buurt van wat ik bedoel. Alleen vind ik sommige dingen wel overdreven. Ik kan en wil er denk ik ook niet zo mee bezig zijn.

Ja, maar huisdieren hebben een goed leven, worden goed behandeld en niet uiteindelijk gedood om op te eten of andere producten van te maken.

Dus omdat jij het niet wil/kan is het overdreven? En wat precies dan vind je overdreven, en waarom?

Ik ben het helemaal eens met beertjeschips.

Ik vind inderdaad ook dat we er tegenwoordig in doorslaan.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op dieren en ik vind dierenwelzijn erg belangrijk. Zo ben ik tegen de plofkipindustrie en dat soort extreme gevallen, maar naar mijn mening behoort vlees wel tot het basisdieet van de mens, mits met mate. Heel die ‘vegan lifestyle’-hype hangt me de keel uit, omdat vleeseters als enorme monsters worden afgeschilderd (jaja niet alle vegans zijn zo).
Ik blijf gewoon vlees eten en mijn schoenen zijn van leer, tot andere materialen net zo’n goede kwaliteit waarborgen. Ik probeer make-up dierproefvrij te houden en ben wel van plan meer richting de kant van de flexitariër te gaan. Maar tbh vind ik vlees eten niet dieronvriendelijk, maar gewoon menselijke natuur (net als dat leeuwen ook niet dieronvriendelijk bezig zijn als ze een gazelle oppeuzelen). Wel is het evenwicht verstoord door die verschrikkelijke bio-industrie, wat mij betreft moet daar echt wat tegen gedaan worden.

(Het liefst houd ik later mijn eigen kippen. Elke dag wat eieren en af en toe een kip naar de slacht brengen, maar dan wel met de wetenschap dat die beestjes een zo goed mogelijk leven hebben gehad. Maargoed, als ik dat zeg word ik al helemaal als een monster aangekeken :’) )

Of mensen wel of geen vlees eten, is niet aan mij. Maar ik reageer even puur op de zin dat vlees tot het basisdieet behoort. Ik eet zelf namelijk geen vlees en eet niet zo bijzonder anders dan andere mensen. Als de rest een lap vlees eet, eet ik wat vegetarisch vlees ernaast. Dus dat het ertoe behoort, daar ben ik het gewoon echt niet mee eens. Ik heb mijn bloed laten testen (al jaren) en mis absoluut geen vitaminen en heb verder ook helemaal geen tekorten.
Dat je het lekker vindt, dat is iets anders. Maar dat het nodig is, is gewoon niet zo.

Ik vind het tof dat andere mensen zich zo om dieren bekommeren, maar ik doe er zelf niet aan mee. Ik vind vlees daarvoor te lekker en sorry maar dat biologisch vlees is mij gewoon te duur. Wat ik wel erg hoop is dat we ooit kweekvlees kunnen maken dat betaalbaar is en exact zoals echt vlees eruit ziet/smaakt/ruikt (dus nee niet die gore vegetarische soja troep) en dat we ooit modellen krijgen waar we dingen op kunnen testen die net zo goed/beter werken dan diermodellen. Maar tot die tijd blijf ik mijn geneesmiddelen gebruiken en vlees eten.

In het topic wat ik bedoelde ging het om zo goed als niks van dierlijke producten te gebruiken. Geen leren schoenen, wollen truien, geen vlees, vis, en andere dingen etc.