[Discussie] De Shisha pen.

Hallo,

erg beroemd bij kinderen rond de 11/12/13, de shisha pen. Kost een tientje, heel populair. De fabrikanten en verkoper hebben gezegd dat ze alleen verkopen aan kinderen ouder dan 16 jaar, maar daar houden ze zicht geen van allen aan. Het is een soort stickje waar waterdamp met een smaakje vrijkomt. Ik ben op dit moment hard bezig met een goede beginpost.

http://www.shishapenstore.nl/files/13085/editor/images/shisha%20pen%202.png

Het is wel duidelijk wat er in zo’n pen zit (Propylene glycol glycerin, triacetin water, ethyl alcohol, Maltol methyl cyclopentenolone, Beta-damascone, beta-lonone, 10.2- acetyl pyrrole), het is alleen niet helemaal duidelijk of die stoffen in de combinatie en vorm waarin ze in de pen zitten al dan niet schadelijk voor je gezondheid zijn. Het is volgens veel longartsen een voorbereiding voor echt roken. Dus mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie nu eigenlijk van de bekende Shisha pen?

Let op:
-Geen gescheld
-Geen welles-nietes
-Vrijheid van meningsuiting

Groetjes,

Goed zal het niet zijn. Maar ik heb het hier serieus nog nooit voorbij zien komen bij jongere kinderen.

Ik vind wel dat ze de verkoop bij kinderen boven de 16 moeten houden. Ik denk zoals je al zei het kan een voorbereiding zijn op het echte roken.

Ik wist niet eens dat het bestond, totdat het op het nieuws kwam…

Ik vind het hypocriet om te zeggen “OMG wat slecht” want iedereen heeft wel iets wat ongezond is. Ik heb er niks op tegen dat het in mate word gebruikt. En die voorbereiding op roken, tsja…Als iemand wilt roken gaat deze dat toch doen. Ik zie niet dat een pen dat promoot het stelt in mijn ogen alleen maar het ‘echte’ roken uit.Een jonger iemand zal mogelijk nu sneller grijpen naar zo een ding dan meteen een sigaret te nemen.

Verder een verbod is onzin want van overmatig cola drinken of andere producten met aspartaam zou je ook erge negatieve gevolgen van krijgen. Of energie drink, ik weet niet wat daar allemaal voor een rommel inzit maar je kan doorredeneren dat het mogelijk zal aanzetten tot alcohol gebruik op jongere leeftijd. Over roken word altijd gedaan alsof het een grote ramp is terwijl andere dingen sneller worden geaccepteerd. Btw voordat ik opmerkingen krijg, ik rook zelf niet. Maar ik heb er dus niks op tegen. Het is voor iedereen eigen keuze.

Ik vind het vooral de verantwoordelijkheid van de ouders, die dingen kosten 10 euro dus het is niet zo dat een kind van 11/12/13 het geld heeft om een stuk of 10 daarvan te kopen

Wow, wat een stom iets. De overgang naar echt roken zal ook veel kleiner zijn. Als ik mijn stagekinderen met zo’n ding zie ga ik eens goed een gesprek met ze aan. Maar ik heb ze gelukkig nog niet voorbij zien komen op het schoolplein.

Dit is een nieuwe hype en ik denk dat als kinderen van zo’n jonge leeftijd daar aan mee doen dat ze dan veel sneller echt gaan roken.

Ik vind het slecht dat ze het op de markt brengen als ze niet eens weten of het nou slecht is of niet…

Bij mij precies hetzelfde.

Ik vind het best slecht dat zulke jongen kinderen dit doen. Vooral omdat de overgang naar roken zo klein wordt.
Ook ziet het er gewoon een beetje ‘triest’ uit vind ik, kindertjes met pennen in hun mond omdat ze willen ‘roken’.

Doet me trouwens denken aan de tijden bij sinterklaas dat je van die nep chocolade sigaretten had, en dat je heel stoer was als je die mee naar school nam en deed alsof je echt aan het roken was :’)

HAHAHAHA ja hahah deed ik altijd :"D

Er zijn zelfs kinderen van 8/9 met zo’n ding, ja echt waar!

Ik heb serieus geen idee wat het is. Het ziet er voor mij uit als een laserding waar je je kat helemaal gek mee kunt maken, maar zo te lezen is het een soort elektrische sigaret en dat is natuurlijk niet goed en al helemaal niet voor zulke jonge kindjes.

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Ze willen mensen aan roken krijgen, en dan vooral de jongeren kinderen
roken is om het al slecht, maar dit vind ik al te ver gaan.
Ze moeten zulken dingen niet verkopen aan jongen kinderen.

Ik heb even gegoogeld aangezien de beginpost nogal vaag is. Maar het is een soort mini-waterpijp “zonder de schadelijke en verslavende gevolgen” (of dit waar is, is nog maar de vraag: het kan zijn dat er kankerverwekkende stoffen vrijkomen - dat wordt nu onderzocht).

De adviesleeftijd voor dat ding is nu zestien jaar en ouder. Lijkt me beter als dat meer dan een adviesleeftijd wordt, aangezien dit in feite een waterpijp is en dat is ook 16+ :’)
Het is ook echt ontworpen als een soort vervanger van de waterpijp en echt roken, daarom bootst ie het ook perfect na.

Aan de andere kant … als dit wèl een gezond alternatief voor roken is, en dus geen schadelijke gevolgen heeft, dan zie ik het probleem ook niet echt in. Iedereen weet nou zo onderhand wel dat roken DE KANS OP KANKER VERGROOT en U EN ANDEREN SCHADE TOEBRENGT (of wat ze tegenwoordig ook op die pakjes mogen rammen). Dan zou die pen kinderen misschien juist van het roken afhouden (op een eventuele enkele keer proberen na).

Dit inderdaad. Als het niet schadelijk is, who cares? En dan is het misschien wel goed om kinderen van het roken van echte sigaretten af te houden.

Maar aan de andere kant, als er echt schadelijke stoffen in zitten is het goed om de tabakswet aan te passen zodat die shishapen er ook onder valt. Ik vind het wel heel raar dat dit gewoon op de markt is gebracht zonder te testen of te kijken of er echt schadelijke stoffen in zitten. Stel, de stoffen die erin zitten zijn veel schadelijker dan bijv tabak, dan zijn er al veel kinderen die hiervan gevolgen zien en gezondheidsproblemen krijgen

Iedereen loopt er mee rond en ik vind het eruit zien alsof je een wannebe gangster bent oid :") Ziet er niet uit, leeftijdsgenoten met dat kutpennetje. Koop limonade ofzo, zit ook een smaak aan.

Niet te geloven dat kinderen op de basisschool zich hier tegenwoordig mee bezig houden.

Ik vind het eigenlijk wel grappig.

een vriendin van mij had er laatst ook één bij zich en ik heb 1 ‘trekje’ ervan genomen omdat ze zei dat het een lekker smaakje had, maar eerlijk gezegd, het is echt te ranzig voor woorden. en trouwens was die van haar binnen een week al kapot, weggegooid geld gewoon.
op zich denk ik dat het niet veel kwaad kan, maar dat kinderen van 8/9 er al mee lopen vind ik echt belachelijk. ik bedoel, zoiets verkoop je toch überhaupt niet aan kinderen?