[Discussie] De mens heeft dezelfde voorouders als de apen.

Geloof je in de evolutietheorie of het Adam en Eva verhaal?
  • de evolutietheorie
  • het Adam en Eva verhaal
  • allebei een beetje
  • het maakt me eerlijk gezegd geen zak uit

0 stemmers

Heey allemaal! Ik zat laatst een artikel hier op Girlscene van ongeveer een jaar geleden, waar er bij de reacties een hele discussie ontstond over hoe de wereld is ontstaan en waar wij van af stammen. De ene helft geloofde in de evolutietheorie; dat de mens dezelfde voorouders heeft als de aap, en dat wij gewoon anders zijn geëvolueerd, en de andere helft geloofde in het Adam en Eva verhaal; dat God de mens als mens maakte en de aap als aap. Ikzelf geloof meer in de evolutietheorie, omdat dat voor mij logischer klinkt. Maar ik was erg benieuwd wat jullie denken! Dus geloven jullie meer in de evolutietheorie, of het Adam en Eva verhaal?

Sorry als dit trouwens al bestaat! Laat het dan maar doodlopen :slightly_smiling_face:

De stelling is al van zichzelf fout. De mens stamt niet af van de apen, we hebben dezelfde voorouders als ‘de apen’. Dat is geheel iets anders.

Verder vind ik het zelf raar om te discussiëren over dingen die gewoon een feit zijn, zoals het feit dat de zon op komt in het oosten.

@Isfet, toen ik bij die reacties onder dat artikel aan het lezen was, zag ik dat heel veel mensen vinden dat we niet dezelfde voorouders hebben als apen sorry voor mijn benoemingen trouwens ik ga het meteen veranderen!, daarom vroeg ik me af wie dat nog steeds vind en waarom.

Geen probleem hoor, het is een fout dat vaak gemaakt wordt.

Ik snap waarom mensen erover kúnnen discussiëren, maar mijn mening is dus dat het gewoon geen onderwerp van discussie kán zijn. Ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Ik geloof niet in God en dus ook niet in Adam en Eva.
De evolutietheorie vind ik een stuk geloofwaardiger, ook omdat een heleboel wetenschappers het daarmee eens zijn. Het staat zelfs in schoolboeken en dat zouden ze echt niet zomaar doen.

Nee precies, het is niet eens iets wat met logica of geloofwaardigheid te maken heeft, het is een keuze die je maakt. Ben je bvb Christelijk dan leef je volgens de bijbel en daar in staat dat de wereld is geschapen door God en dus kies je ervoor om dat te geloven.

Waarom je daar wel of niet voor zou kiezen kan besproken worden in het ‘geloof jij in god’ topic lijkt me.

Ik geloof zelf in de evolutietheorie.
Ik probeer open te staan voor andere meningen en geloven, maar als je de evolutietheorie volledig verwerpt, dan vind ik dat toch echt heel vreemd.

Hoe bedoel je feiten? Dus dat God bestaat en Adam en Eva heeft geschapen is een feit? Nou voor mij is dat gewoon bullshit hoor :wink: (niet om iemand te beledigen oid)
Als je Christen bent, dan geloof je daarin en dan is dat een feit voor je. Voor mij is ook de evolutietheorie geen feit ondanks dat ik daar wel meer in geloof.

De evolutie theorie heeft veel meer bewijzen dan het verhaaltje van adam en eva.

SOmmige mensen willen er niet in geloven, mij best maar dat maakt het niet minder waar.
het gaat niet vanzelf weg of verliest z’n waarde niet als je zegt dat je meer geloofd in het verhaal van adam en eva.

De evolutietheorie is toch (deels) bewezen? Ik geloof ook in de evolutietheorie, denk ik. Waren Adam en Eva dan ook apen (als ze bestonden, en niks persoonlijks)?

Ik vind dit heel interessant altijd! Ik geloof niet dat de mens dezelfde voorouders heeft als de apen. Omdat ik geloof wat er in de bijbel staat en dat zegt Adam de eerste mens was, niet de eerste aap. Maar, zoals ik al zei, vind ik dit altijd wel een interessant onderwerp, omdat er toch wel het een en ander is bewezen.

ik geloof in de evolutietheorie.

de mensen en de apen hebben een gemeenschappelijke voorouder inderdaad, maar we stammen niet van de apen af, dat is wat anders.

ik geloof in de evolutietheorie.

Van mij mag iedereen geloven wat hij of zij wilt.
Ik erger me alleen rot aan het feit dat er een aantal leerlingen bij mij op school heel de biologieafdeling op zn kop hebben gezet omdat ze niet een toets wilden maken over het onderwerp evolutie omdat dat niet aansloot bij het geloof.

Ik denk ook dat geloof is ontstaan uit het feit dat mensen vroeger niet zo ver waren met het ontdekken van natuurkundige “dingen”. Ze konden dingen niet verklaren en hebben hiervoor volgens mijn mening toch een verklaring gezocht en hebben dit god genoemd.

Mee eens! En van die toets, die mensen stelden zich wel echt aan, sorry.

Ik citeer even het volgende uit een andere topic:

Veel mensen denken trouwens dat Darwin ook een atheïst was, maar hij geloofde nog wel. Zijn vrouw was ook heel streng gelovig, toen hij zijn boek uitbracht, waren heel veel mensen tegen hem omdat hij God tegensprak. Zelfs op zijn sterfbed deed hij een uitspraak over God, ik weet niet meer wat hij zei, maar ik vond het een hele mooie uitspraak.

Dus botst dit dan ook niet een beetje? Aangezien hij geen atheïst was (of hij een christen was, is ook een ander verhaal, misschien was hij een agnost).

Ik geloof in beiden, wat perfect mogelijk is.

Dan heb ik ook een vraag aan jou: botst dat ook niet een beetje? Of Adam en Eva moeten nogmaals zelf apen zijn geweest. Want als dat niet zo is, dan bestonden ze waarschijnlijk ook niet, aangezien de evolutietheorie is bewezen (correct me if i’m wrong).

In de Bijbel staat dat tijd een heel ander begrip is voor God dan voor mensen. Ik kan de precieze passage niet aanhalen, maar het is zoiets als ‘Een uur kan miljoenen jaren duren en miljoenen jaren een uur.’ Dus als je het in dat beeld bekijkt, kan het scheppingsverhaal ook miljoenen jaren geduurd hebben. God schiep eerst de dieren en dan de mens. Dit kan ook geestelijk bedoeld zijn en dat de eerste mensen nadien wel degelijk nog verder geëvolueerd zijn.

Ik geloof niets van die rib enz. Maar sowieso neem ik het scheppingsverhaal niet volledig over aangezien niemand die het geschreven heeft er op dat moment bij was natuurlijk. :’) Dusja, je kan er tussen steken wat je wilt. Maar de grote lijnen geloof ik zeker!