[discussie] Cultural appropriation

Cultural appropriation is het toe-eigenen van cultuurelementen van andermans cultuur. Dit wordt vooral als probleem gezien wanneer een meerderheidsgroep (voornamelijk blanken) een element overneemt van een minderheidsgroep (bijvoorbeeld Afro-Amerikanen). Minderheidsgroepen worden hedendaags nog vaak veroordeeld over hun culturele kenmerken, terwijl als iemand van de dominante cultuur daar iets van overneemt het wordt gezien als ‘cool’ of ‘trendy’. Denk hierbij aan bijvoorbeeld cornrows en dreadlocks.
Het toe-eigenen van cultuurelementen kan ook als beledigend worden gezien wanneer heilige elementen hun oorspronkelijke betekenis en waarde verliezen. Bijvoorbeeld bij het dragen van een indianentooi, een bindi, Aztec-print, calaveras make-up, turbans, dromenvangers etc. Cultural appropriation zou ook stereotypering van culturen kunnen bevorderen door het dragen van culturele halloween kostuums.

Wat vind jij? Ben jij tegen cultural appropriation? Of vind jij dat iedereen vrij is om te doen en te dragen wat hij/zij wilt?

Ik vind dat iedereen vrij is om te doen en dragen wat ze willen. Als ik dreadlocks wil, draag ik dreadlocks. Niemand “bezit” het hebben van dreadlocks, net zoals niemand het hebben van stijl haar bezit.

Ja weet niet, vind ik persoonlijk een lastige. Ik hoor bij zo’n meerderheidsgroep en ik zal mij er ook vast weleens ‘schuldig’ aan maken. Ik zie daar niet veel kwaad in, maar dat kan door mijn achtergrond komen. Ik kan me wel voorstellen dat het soms wel kwetsend kan zijn dat soort dingen.

Lastig. Is dit net zoiets als Buddha in huis hebben terwijl je geen Buddhist bent en zo’n kruisje om je nek als je geen christen bent?

Ik vind het overdreven dat sommige mensen van sommige dingen zo veel heisa maken, sommige dingen kan ik enigszins nog wel snappen, maar ik snap echt niet waarom sommige mensen zo’n groot probleem maken over dingen als henna tattoos…

Ik vind het echt bullshit. Kwam laatst idd een post tegen op tumblr over waarom ‘white people’ geen dreads zouden mogen hebben.

ik vind eigenlijk dat niemand een cultuur ‘‘owned’’
alleen omdat een zwart/blank/aziatisch iemand iets heeft uitgevonden maakt dat niet meteen dat het alleen voor een bepaalde groep is als we het zo gaan doen
dan mogen ook alleen blanken op het internet en pizza eten en sushi alleen maar voor aziaten.
ik heb trouwens wel het idee dat het in amerika echt veeeeeel erger is
en bijvoorbeeld hier de mensen uit suriname een stuk relaxter zijn ik en mijn moeder hebben ook wel is dreads gehad toen wij nog woonde in de grote stad in een buurt waar ook mensen uit suriname zaten echt NOOIT commentaar op gehad. amerika zeikt over alles.

Hmm, dit vind ik ook lastig. Aan de ene kant kan ik het begrijpen dat een minderheidsgroep het als kwetsend ervaart als bepaalde kenmerken als lelijk worden gezien als zij het dragen, en opeens mooi zijn als de meerderheidsgroep het draagt. Ook snap ik dat het kwetsend kan zijn als culturele kenmerken als kostuum worden gedragen. Maar aan de andere kant zou het de keuzemogelijkheden van je kleding/stijl erg beperken als je geen kleding meer ‘mag’ dragen die oorspronkelijk van andere culturen zijn. Ik weet het niet, lastig.

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Je kunt toch ook zeggen dat het juist uit respect is, bv dreadlocks, dat je ze zo cool vindt dat je ze zelf ook wil. Niemand neemt dreadlocks om een bevolkingsgroep te beledigen. Juist niet.

.

^ Juist andersom toch? Als zwarten braids/cornrows zetten werden ze belachelijk gemaakt met ghetto, ratchet, trashy, hoodrat etc. En als een blank persoon dat deed dan was het stoer, cool, edgy, trendy.

Maarja ik vind het ook lastig…

Zolang ze het doen omdat ze het bewonderen en iets niet belachelijk maken dan is er toch niets mis mee?

Iedereen is vrij om te doen wat hij wilt, maar ik persoonlijk ben er wel tegen als je iets als trend begint te dragen (en het dus banaliseert) terwijl dit in bepaalde culturen iets heel belangrijks is. Zaken zoals een kruisje bijvoorbeeld. Beetje gebrek aan respect.

Ik vind het ook lastig… maar cultuur verandert. Culturen beïnvloeden elkaar. Onze cultuur is nu niet hetzelfde als honderd jaar geleden, en dat geldt voor bijna alle culturen. Zeker in dit tijdperk verspreiden zulke dingen nou eenmaal sneller en worden culturen nóg meer door elkaar beïnvloed. Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is, het is moeilijk om dingen die jij belangrijk vindt te zien veranderen - maar je kunt niet verwachten dat alles stil blijft staan, dat gebeurt gewoon niet.

Ik denk dat het geheel van de situatie afhangt of het overnemen van culturele elementen wel of niet gepast is. Je kunt het mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze bijvoorbeeld pasta gaan koken terwijl ze niet Italiaans zijn. Cultuur is ook geen stilstaand iets, het ontwikkeld zich. Ik ben dus op zich niet tegen, tenzij bepaalde groepen echt diep beledigd raken bij gebruiken van ‘hun’ elementen. Bijvoorbeeld die indianentooien worden respectloos voor entertainment of als mode accessoire gebruikt, terwijl echte ‘indianen’ daar een hele sterkte betekenis achter zien. Maar ik kan moeilijk boos worden om blanken die dreadlocks toevallig ook mooi vinden.

Ik vind het belachelijk. Toch juist goed als de ‘‘blanken’’ ook dingen overnemen van de ‘‘getinten’’, of hoe je de groepen ook maar wilt noemen. Je kan ook zeiken om niks hoor vind ik dan :’) Komt bij; buitenlanders die hier wonen nemen ook dingen van ‘‘ons’’ over, kledingstijlen bijvoorbeeld. Mooi toch dat wij dan ook dingen van hun overnemen, omdat wij dat ook mooi vinden? Ik kan er wel in komen dat sommige mensen het beledigend vinden als iemand met een groot kruis op het shirt rondloopt, maar dan nog, moeten ze lekker zelf weten. Als iemand daar serieus zeer beledigd door is, vind ik dat sommige mensen zich dingen veel te persoonlijk aantrekken.

Ik vind dit zo een lastig onderwerp. Aan de ene kant snap ik de frustratie, maar aan de andere kant vind ik dat je moet accepteren dat mensen in contact komen met jouw cultuur als je in een multiculturele samenleving leeft. Zolang men jouw cultuur met respect behandeld (dus niet reduceren tot een kostuum of accessoire) dan zie ik geen probleem.

Maar zoals ik al zei snap ik de frustratie, want men wil natuurlijk alleen de ‘‘mooie’’ en ‘‘trendy’’ dingen van een cultuur overnemen, maar natuurlijk ervaren heel veel minderheden veel problemen en discriminatie. En je kan het al raden; ze krijgen alleen aandacht als het om de mooie en leuke dingen van hun cultuur gaat, maar vervolgens sluit men hun ogen als het een keer gaat over de minder leuke dingen die deze mensen ervaren en dus ook bij hun identiteit hoort. Het is denk ik gewoon frustrerend wanneer men alleen de ‘‘goeie’’ kant van jouw cultuur wil overnemen, maar niemand moeite doet om hen te helpen met de problemen die ze ervaren.

Wat helemaal frustrerend is, is als men je cultuur wilt overnemen en dit niet eens goed doet… Die zogenaamde ‘‘aztec’’ print bijvoorbeeld, is gewoon een boel random tekentjes en heeft helemaal niets te maken met de Azteken voor zover ik weet.

Ik vind het prachtig! Cultural appropriation lijkt mij juist een mooi symbool van globalisering. Het is juist positief dat wij elkaar beïnvloeden. Ik ben echt helemaal voorstander. Waarom zou het beledigend zijn? Ik vind daarbij sowieso dat iedereen mag dragen/doen wat hij zij wil, tenzij het idd beledigend of onveilig is. Ik snap dat het beledigend kan zijn, bijvoorbeeld religieuze dingen, daar zou ik misschien wel rekening mee houden, maar verder lijkt het mij vooral leuk en positief!

Nou wat betreft die kruizen, die zie je ineens overal. Ik vind het niet erg maar wel apart dat je een christelijk symbool draagt als je niet christelijk bent.

Achja, cultuur ontwikkelt zich. Het was ooit echt een christelijk symbool, maar juist vanuit het christendom is het geëvolueerd naar een symbool voor ‘de dood’ en subculturen zoals gothics en metals e.d. gebruiken dat symbool nu ook vaak. Dat hoort nu ook bij hun cultuur.

Al vind ik het symbool nog altijd te sterk bij het christendom horen, daarom distantieer ik me er liever van. Als de random modemeisje ermee loopt vind ik het ook ongepast.