Discussie; Brood, pasta, rijst en aardappelen zijn ongezond.

Voor veel mensen klinkt dit vast heel vreemd maar ik heb me de laatste tijd verdiept in het eten van koolhydraten, en dan met name het eten van koolhydraten met een hoge GI index. Ik heb namelijk mijn voedingspatroon volledig omgegooid, onder begeleiding van een voedingsexpert en ik vroeg me af waarom ik me nou zoveel beter voelde. Aangezien ik graag zelf dingen onderzoek ipv dat ik zomaar iets aanneem van iemand ben ik op onderzoek uit gegaan.

'De glykemische index of GI is een maat voor het effect van koolhydraten op de bloedglucosespiegel. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens de spijsvertering en hun glucose snel afgeven in de bloedbaan hebben een hoge glykemische index, terwijl koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven een lage glykemische index hebben.'

Ik heb verschillende studies gezocht op het internet en het boek ‘de voedselzandloper’ gelezen, waar weer allerlei andere studies in worden behandeld. De conclusie was vrijwel overal hetzelfde, het eten van koolhydraten met een hoge GI index is zeer nadelig voor de gezondheid. Onder deze categorie vallen dus brood, aardappelen, rijst en pasta. Wit zou dan het ergste zijn en volkoren het minst erg, maar nog steeds slecht.

Hier zijn een aantal redenen voor;
De glucose in koolhydraten met een hoge GI index zetten het ‘groeihormoon’ in ons lichaam aan het werk. Nadat je uitgegroeid bent kun je echter niet zoveel meer met dit hormoon en dus gaat je lichaam oa cellen vernieuwen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam sneller ‘op’ is, iemand die in zijn leven zeer weinig producten met een hoge GI index eet, leeft dus theoretisch gezien langer (dit is ook al bewezen met studies op dieren, nog niet op mensen.)

Producten met een hoge GI index verhogen de kans op diabetes sterk. Ook verhoogt het de kans op kanker, dit omdat glucose de ‘brandstof’ van een kankercel is. Doordat het groeihormoon cellen vernieuwd en er dus meer celdelingen zijn wordt de kans op kanker ook groter.

De reden waarom mensen met dwerggroei dus vrijwel nooit kanker krijgen is omdat hun groeihormoon geen werk doet en er dus bijna geen celdelingen zijn.

Nu heb jij natuurlijk altijd geleerd dat je je broodjes moet eten omdat je het nodig hebt als brandstof. Fout. Er zijn talloze producten die wel positief voor je gezondheid zijn en niet deze ‘bij effecten’ hebben. Denk bijvoorbeeld aan spelt, quinoa, havermout etc.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die, net als ik, overtuigd zijn door alle studies en dus hun inname van producten met een hoog GI index sterk hebben geminderd. Ik zelf eet 5 dagen per week ‘hoog GI vrij’ en in het weekend eet ik gewoon lekker mijn pizza’tje en pasta. Ik voel me sindsdien echt enorm veel beter, energieker en gezonder.
Of misschien denk je er wel compleet anders over, dan ben ik ook benieuwd waarom en of je dat toevallig met (betrouwbare) bronnen kunt aantonen.

Ik heb alle bronnen uit dit topic uit het boek ‘de voedselzandloper’ gehaald om het even makkelijk te maken. Maar de informatie is gelijk in vrijwel alle studies over dit onderwerp.

Dus dat is een reden om pizza en shit te eten? :’'D
Volgens mij klopt daar echt helemaal niets van.

Alles is ongezond dus who cares?

Ik geloof dat jij het echt compleeeet verkeerd begrijpt haha.

Ik ben daar totaal niet mee bezig. De laatste tijd lijkt de ene na de andere ontdekking gedaan te zijn wat eten betreft en het is allemaal gericht op zo gezond mogelijk eten.

Ik heb behoorlijk wat voedsel wat ik niet mag omdat ik er niet tegen kan, en om dan nog meer te moeten skippen van het lijstje wat ik wel mag, nou daar moet ik dus echt niet aan denken.

Ik eet gewoon wat ik lekker vind en waar ik tegen kan, en wil ik wat meer energie dan ga ik wel s avonds een uurtje eerder naar bed. Dat maakt voor mij juist veel verschil

Indd, ademen blijkt ook al ongezond te zijn tegenwoordig

Hm, klinkt logisch, heb het meeste ook gehad op school, maar ben heibezems met hierboven , alles is ongesond, ik heb vind het teveel moeite om dat nu helemaal te gaan veranderen.

Ja zo kan je dus echt niks meer eten…
Ik eet gewoon waar ik zin in heb, zolang je maar genoeg varieert leef je gewoon gezond in mijn opinie.

Wat? Heb je de tekst wel gelezen?

Ik vind het interessant! Ik probeer sowieso wat bewuster met voedsel om te gaan. Ik denk dat ik me hierin eens ga verdiepen, maar wel pas na m’n examenperiode. Nu ga ik me nog even volstoppen met ongezond stressvoedsel als pizza en pasta :’)

Tegenwoordig is alles ongezond

Alles wat je te veel eet is slecht voor je. Zelf denk ik dat de 6-7(?) boterhammen die het voedingscentrum aanbeveelt helemaal niet nodig zijn. Maar dat denk ik ook bij andere dingen van het Voedingscentrum, de zuivel bijvoorbeeld. Veel studies waarop het voedingscentrum hun kennis baseert is gesponsord door bedrijven als Unilever.

Naar mijn mening kun je het beste gewoon gevarieerd eten. Waar je kan lunchen met goed gevulde salades, havermout, etc. en de boterhammen en pasta’s bewaren voor dagen dat je er echt trek in hebt of haast hebt. Dit ook omdat het meest ‘common’ broodbeleg niet erg gezond is.

Ik geloof in elk geval ook niet dat brood goed voor je is nee.
Zelfde geldt voor melk en vlees. Ik geloof niet dat mensen dit nodig hebben en horen te nuttigen.

Dit neemt niet weg dat ik zelf af en toe melk drink, vlees eet en vaak brood neem dus ik veroordeel hier niemand op want dan zit ik zelf net zo goed fout.

Maar als je al die dingen niet mag eten, wat eet je dan wel als ik vragen mag?

Waarom geloof je dat wij vlees niet nodig hebben? (Dit bedoel ik niet aanvallend, maar ik ben benieuwd waarom).
Persoonlijk denk ik dat wij vlees wel nodig hebben. We zijn niet voor niets omnivoren. En vlees bevat een hoop eiwit dat goed is voor spieren.

Groenten, fruit, spelt, havermout, soja, boekweit, johannesbroodpitmeel, quinoa, noten… etc. etc.
Eigenlijk gewoon alles wat iemand met een glutenallergie niet mag eten min de aardappelen en rijst.

En welke dingen zou je dan nog kunnen eten zonder dat je jezelf volledig uithongert of je gaat vol vreten met snoep? Ik moest dit op een sarcastische manier vragen, maar eigenlijk wil ik het echt weten :wink:

O is al gevraagd mwhihi

Dit vind ik onlogisch. Havermout is simpelweg een geplette tarwekorrel. Die zitten ook in brood, vermengt met gist, water en zout.
Waarom is het geplet ineens beter dan vermalen?

Oh. Uh.
Ja ja, alles is tegenwoordig ongezond. Ik weet niet meer wat ik moet geloven. Wel eet ik biologisch brood, waar minder zout in zit. Dat was het dan ook.

Dat is écht zo :’). O2 zorgt voor de veroudering van ons lichaam had ik eens gehoord. Hoewel ja zonder O2 kan je ook niet leven dus ja…