Discussie [Behandeling Virus]

Ik wist niet precies waar ik het moest plaatsen, maar ik denk dat hier het beste is

Zoals vele wel weten is er het een en ander gaande met het ebola virus. Dat is nu niet precies waar dit topic over gaat, maar ik had het erover met mijn familie. Uiteindelijk kwam het erop neer dat we meningsverschillen hadden wat betreft het aanpak van ziektes en dan met name virussen.

Stel dat er in Afrika (laten we Afrika maar even aanhouden als virusplaats) iemand uit Nederland besmet raakt met een heel ernstig en dodelijk virus. Eentje die zich ontzettend snel verspreid als je niet goed beschermd bent en waarbij het risico ook heel erg hoog. Dan vind ik dat je die persoon niet moet terughalen naar eigen land. Ik vind namelijk dat je het risico niet moet nemen want voor je het weet kan er met een foutje iedereen besmet zijn. Mijn idee was dus om besmette mensen naar een plek te brengen, geheel met medicijnen, gebouwen, doktoren ect die afgelegen van de bewoonde wereld om daar de besmette mensen te behandelen.

Mijn moeder vond dat onzin en zei dat je mensen prima kon behandelen hier met alle kennis en medicijnen die we hier hebben. Daarnaast hebben besmette mensen het recht om in eigen land te zijn vlakbij hun familie ect.

Mijn stelling is dus vinden jullie dat je het risico moet nemen om een ernstig virus in eigen land te behandelen, met de kans dat het eigen land ook besmet kan raken mocht er iets fout gaan maar wel zodat de besmette persoon in een veilige omgeving is, inclusief familie en alles bij de hand of dat ze naar een plek gaan waar geen bevolking is en daar geholpen worden, maar met een veel kleinere risico dat het virus word verspreid…

Hopelijk is het nog een beetje duidelijk, maar ik hoor graag iemands mening hierover

Nee, dat vind ik heel onverantwoord. Ik denk dat je wel kan aannemen dat mensen die besmet zijn met een virus, dat risico genomen hebben door naar zo’n plaats te gaan waar je nu eenmaal een grotere kans hebt op besmetting. Dan is dat heel spijtig en jammer, maar dan primeert voor mij het welzijn van de rest van de bevolking. Wel zou deze persoon natuurlijk de beste medische zorg moeten krijgen, maar dan wel op die plek waar hij/zij op dat moment zit, of zou die persoon toch op zijn minst in quarantaine moeten blijven.

Er is een ebola-topic, daarin kan je die stelling wel zetten volgens mij?

ik vind dat die persoon dan weg moet blijven. Lullig maar je hebt zelf de keuze gemaakt om daar heen te gaan, dan is het niet eerlijk om ons allemaal in gevaar te brengen omdat jij zo leuk daar heen wou voor weet ik veel wat.

Dit. Plus, je stelling is geen stelling, maar een vraag.

Precies!!

Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat Nederland het zo ver laat komen tot alsmaar ebola-besmettingen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/12330/4-Uur-Nieuwsbreak/article/detail/3726369/2014/08/27/Ab-Osterhaus-Als-ebola-naar-Nederland-komt-zijn-we-er-klaar-voor.dhtml
Ik geloof dit wel.

Ik ben er een beetje panisch voor, maar kan ook zijn omdat ik nu net de verkeerde tv serie kijk :stuck_out_tongue:
Ik ben altijd voor dat je besmettelijke virussen goed moet aanpakken zodat het niet verspreid

Die mensen zouden hier echt in goede afzondering behandeld worden. De buitenlanders die daar besmet zijn geraakt zijn bijna allemaal mensen die daar zijn gaan werken om de bevolking te helpen met de gezondheidszorg daar. Ik heb echt respect voor mensen die dat doen. En dan zou er gezegd worden, nee je mag niet hier terug komen als je besmet bent geraakt. Terwijl die mensen daar dag in dag uit bezig zijn in slechte omstandigheden om mensen daar te helpen. Daar mogen wij dan best wat voor terug doen vind ik. En dan vind ik behandeling hier nog wel het minste wat wij voor ze kunnen doen.

hier ben ik het minste bang voor omdat we hier tenminste nog toezicht op houden. waar ik denk dat iedereen veel banger moet voor zijn is dat zaventem geen eens mensen uit ebola landen checkt op temperatuur :flushed:

Ben ik het ook mee eens. Ik heb ook heel veel respect voor die mensen dat ze daar naartoe gaan om patiënten te helpen, terwijl zij weten dat de kans bestaat dat zij besmet kunnen worden met 1 van de ergste/dodelijkste virus. En ik vind ook dat ze zeker een goeie behandeling verdienen hier in NL.

Maar in mij opninie ging het meer om dat mensen even voor lol naar Liberia, Sierra, Leone etc, met het idee dat je al weet dat daar de dodelijkste ziektes zijn, ja, sorry dan vind ik dat je daar ook moet blijven, niet dat je daarna terug in Nederland komt en onbewust heel veel mensen gaat besmetten. Kijk als het jou werk is, zoals arts, dokter, of weet ik het, dan vind ik het heel begrijpelijk.

Kijk ik vind het verschrikkelijk erg als iemand ebola heeft, want zat nabestaanden zullen in angst leven, maar ik zou het nog erger vinden, dat ineens 100 mensen het in Nederland hebben, gezien iedereen elkaar aan het besmetten is. Dus dat moet voorkomen worden.
Voor artsen, dokters, of andere beroepen waar je met zulke ziektes te maken krijgt, snap ik, maar niet iemand die even voor de ‘lol’ naar zulke plekken gaat.

Ik vind dit best een discussie topic waard. Dit was waar ik vanochtend ook tegenaan liep. Iemand op ff postte: “Zijn ze helemaal gek geworden, halen ze die Nederlanders terug terwijl er kans is dat ze besmet zijn, laat ze lekker daar blijven.”

Eerlijk gezegd, ik schrok daar best van. Ik vind, dat je als Westers, rijk land, verplicht bent hulp te bieden aan Afrikaanse landen waar ebola nu om zich heen grijpt. Ondanks ik dat als een soort plicht zie omdat ze daar de middelen niet hebben, heb ik heel veel bewondering voor de mensen die dit werk doen. Het kan natuurlijk fout gaan en je brengt jezelf er ook mee in gevaar. Ik vind het daarom niet kunnen mensen daar maar te laten als ze zelf ziek worden. De omstandigheden zijn daar niet optimaal en deze mensen hebben gewoon recht op hun ‘normale’ Westerse behandeling, indien nodig/beter, vind ik.
Ik vind het moeilijk om mijn punt exact uit te kunnen leggen, maar ik vind dat deze mensen ook beschermd moeten worden door ons land en als zij naar huis moeten omdat ze ziek zijn en hun werk niet meer kunnen doen, dan is dat zo.
Ik snap de angst van mensen dat ebola nu deze kant op komt, maar ik vind niet dat je onze Nederlandse hulpverleners aan hun lot over kan laten daar (als ze naar huis willen of hier beter behandeld kunnen worden), omdat wij bang zijn voor het virus. Wel moet Nederland hier goed op anticiperen, deze mensen moeten natuurlijk extreem goed in de gaten worden gehouden.

mee eens

Ik snap wat je bedoelt denk ik, maar volgens mij (dit is een mening, ik weet dit dus niet zeker) willen die mensen niet geholpen worden. Ze hebben onveilige seks, ongeveer 10 kinderen per gezin, leven onhygiënisch, raken elkaar aan bij begroeting etc. Je kunt ze wel blijven helpen maar als ze geen condoom willen gebruiken vanwege een of ander geloof, ja dan niet hoor.

Ik vind ook dat ze daar moeten blijven. Het baart me wel zorgen dat (mogelijk) besmette mensen gewoon terug naar Nederland worden gevlogen. Las gisteren dit in een artikel over Nederlandse artsen die mogelijk besmet zijn en terug naar hier worden gehaald:

“Bij terugkomst in Nederland hoeven de artsen niet per definitie direct opgenomen te worden in een ziekenhuis, blijkt uit de richtlijnen die het RIVM heeft opgesteld.”

(Bron: http://www.nu.nl/algemeen/3875764/nederlandse-artsen-mogelijk-besmet-met-ebola.html)

Ook al staat nog niet vast dat het om ebola gaat, van mij mogen ze toch wat voorzichtiger zijn.

Toen de pest uitbrak in de middeleeuwen zijn er mensen die de pest hadden naar plekken gebracht waar gezonde mensen niet komen. Bijvoorbeeld op een eiland voor de kust van Venetië.
Maar ik denk niet dat dat de oplossing is, het is niet menselijk.
Het probleem is dat in de Afrikaanse landen waar het nu afspeelt, niet genoeg middelen (lees geld) beschikbaar zijn om het virus tegen te gaan.

Dit is wel een behoorlijk risico. De prognose luidt dan ook als organisme de bewoonde wereld bereikt, gehele wereldbevolking besmet in 72.000 uur.

Dat hopen we dan maar, een pandemie ligt anders in het verschiet.