[discussie] Arm in Nederland? Eigen schuld!

Vind ik ook altijd zo apart, bij die uitstel van executie en een dubbeltje op z’n kant is dat ook altijd. Mensen die gewoon niet rondkomen maar wel roken, drinken, een sportschool en telefoon abonnement hebben en het liefst ook nog alleen maar a-merken kopen ‘want ze lusten niks anders’.

Twijfel, het grootste deel ben ik het er wel mee eens. Maar aan de andere kant denk ik nee, je kan ook arbeidsongeschikt raken, chronisch ziek ect, dan krijg je wel een uitkering mja dan moet je ook maar hopen dat je daarvan kan leven/familie onderhouden.

@Stark. volgens mij kun je creditscards aanvragen en daar ook enorme schulden meemaken. Correct me if I’m wrong. Als mensen dat dus hebben en daar alles op opmaken, moeten ze het met rente terugbetalen, kunnen ze dat niet, hebben ze dus een hoge schuld

Ja ik kan daar persoonlijk heel boos om worden. Maar dat ligt ook gewoon aan mijn persoonlijkheid/opvoeding. Ik kan er gewoon niet bij hoe je als vrouw denkt ‘en nu ga ik thuiszitten en mijn man en kinderen verzorgen tot ik doodga en niks van mn leven maken’. Ik snap dat echt niet. Tenzij je om de een of andere reden niet kan werken snap ik niet dat je voor dat leven kiest.

Maar dat staat hier redelijk los van haha. Tenzij dit soort vrouwen alleen komen te staan, wat tegenwoordig steeds meer gebeurt. Die hebben gewoon echt niks dan en meteen een groot probleem. Als je kiest om financieel afhankelijk te zijn van een ander vind ik dat je echt wel een plan B moet hebben (wat tinkerbell ook zei).

Ik vind “eigen schuld” een beetje minachtend klinken, alsof erachteraan “dikke bult” komt. Ik denk dat het voor een groot deel vaak wel te wijten is aan jezelf en aan de keuzes die je hebt gemaakt, hoe je met geld omgaat en dergelijke. Maar ik zou niet gauw zeggen “je hebt het aan jezelf te danken dus zoek het maar uit doei”. Mensen maken fouten, mensen hebben daar later spijt van.

@^ mijn moeder was eerst huisvrouw, maar is weer gaan studeren en werken toen ik in groep 8 zat. dus je bent niet gelijk huismoeder tot aan je dood als je daarvoor kiest. maar mijn moeder had wel haar opleiding afgemaakt en al jaren gewerkt voordat ze aan een gezin begon.

Mijn moeder heeft onze eerste jaren ook thuisgezeten, omdat ze vond dat ze er voor ons moest zijn. Zodra wij alletwee op de basisschool zaten is ze ochtenden gaan werken en zodra we op de middelbare school zaten is ze weer hele dagen gaan werken. Nu zijn mijn ouders nog altijd samen, maar het was een keuze die mijn ouders samen maakten.

In Nederland zitten daar regels aan verbonden. Ik heb zelf ook een creditcard, maar mijn limiet is niet hoger dan 1000 euro en de eis is dat ik minimaal 1000 euro per maand verdien om sowieso mijn kosten van de creditcard te kunnen betalen. Dit is wel van Rabobank. Ik weet niet hoe het is als je bijv een American Express aanvraagt, maar volgens mij moet je dan ook een minimaal bedrag aan inkomen hebben. Je krijgt niet zomaar toegang tot een krediet van 10.000 euro. Je moet dus echt heel verkeerd gebruik gaan maken van zo’n creditcard wil je echt in de schulden komen.

Overigens, het zijn van een ‘huisvrouw’ is geen garantie voor armoede zodra een relatie uitloopt op een scheiding. Het feit dat je jarenlang huisvrouw was kun je niet als oorzaak van je armoede noemen en vind ik ook geen verkeerde keuze.

Ook al weet ik uit ervaring dat het lang niet altijd je eigen schuld hoeft te zijn, toch denk ik dat het in Nederland wel vaak te maken heeft met verkeerde keuzes. Je hoeft hier niet arm te zijn, je hebt altijd kansen en mogelijkheden om een goed bestaan op te bouwen denk ik.

Wat me wel altijd opvalt dat er bij deze ‘arme’ gezinnen vaak veel wordt gerookt. Of ze hebben huisdieren.

Maar ja, ik vind dat armoede deels je eigen schuld is ja. Ik ken gewoon teveel mensen die niet willen werken en maar gewoon wachten op hun uitkering iedere maand. Ik vind dat dan wel je eigen schuld. Als je door ziekte niet meer kunt werken, of je baan verliest maar wel druk aan het solliciteren bent, vind ik het een heel ander verhaal.

-

Ja inderdaad. Geld uitgeven aan de verkeerde dingen he. 6 katten en een pakje per dag per persoon oproken

@Het huismoeder gedoe: het irriteert me gewoon heel erg maar dat is vooral persoonlijk. Maar na een aantal jaar weer gaan werken vind ik wel onder een plan B vallen.

Nee klopt, maar ik vind het wel goed als er dan alsnog naar werk zou worden gezocht wanneer de relatie op niets uitloopt. Natuurlijk is dit in het begin heel lastig, maar uiteindelijk wanneer de kinderen groter zijn, vind ik dat dit toch wel mag gebeuren.

Niet citeren:
-

^Tuurlijk, maar stel dat je niet de mogelijkheid hebt om te studeren op latere leeftijd, dan is dit ook niet het einde. Er is genoeg werk in detailhandel waar je zonder opleiding terecht kan en er zijn genoeg doorgroei mogelijkheden binnen het bedrijf. Wat ik bedoel is, dat iemand geen opleiding heeft is niet de reden dat je in armoede komt. Als je geen opleiding hebt dan kun je alsnog aan werk komen. Misschien iets minder leuk werk wat iets minder goed betaald waardoor je een iets minder fancy huis van kan krijgen. Maar het is werk, je krijgt gewoon betaald en je zou ervan moeten kunnen leven.

Ik ben van mening dat armoede in Nederland wel vaak wordt veroorzaakt door verkeerde keuzes. Soms dan kan het gewoon echt niet anders door iets dat buiten jouw schuld om gebeurd. Maar er zijn ook veel gevallen die totaal geen idee hebben hoe ze met geld om moeten gaan. Ik kan me nog herinneren dat ik een aflevering van een dubbeltje op z’n kant heb gezien waarin iemand gewoon alles uitgaf wat ze binnen kreeg, nog voordat ze de huur hadden betaald. Ze had iets van 600 fotolijstjes gekocht omdat ze daar zin in had en ze moest ze hebben. Haar vriend was vanwege gedragsproblemen gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard en deed niet eens moeite om werk te vinden.

échte armoede is er naar mijn mening bijna niet in Nederland door alle toeslagen, subsidies en regelingen.

@ Fragile, daar kan ik ook geen begrip voor opbrengen. Het lijkt wel alsof dat soort mensen de kop in het zand steken voor de situatie waar ze in zitten.

Veel armoede komt inderdaad door verkeerde keuzes, maar is het daarom minder erg? Keuzes kunnen nu eenmaal onvoorzien verkeerd uitpakken; is het dan ook gelijk ‘eigen schuld, [dikke bult]’? Nu is het in zekere zin wel de eigen schuld, want het zijn jouw verkeerde keuzes, maar het is niet dat mensen er bewust voor kiezen om arm te zijn, toch? (uitkeringstrekkers daargelaten).

[persoonlijke verhaal weggehaald]

Ik ga eerst even die aflevering kijken en dan ga ik mijn mening geven!

Edit: Kijk die Marij is heel sneu enzo, maar ze rookt wel.

Maar ze had het wel over die man dat hij drank kocht, maar ze rookt zelf toch ook? Dat is dan toch hypocriet?

^ dat + ze ziet er niet uit alsof ze geen eten heeft.

… Zeg alsjeblieft dat dit een grapje is?