[discussie] Arm in Nederland? Eigen schuld!

Naar aanleiding van een nieuw programma op de NPO wilde ik hier graag een topic maken.
Het lijkt me voor iedereen wel handig/interessant om dit te kijken, welke mening je ook hebt over armoede.

zelf ben ik er niet helemaal aan uit wat in vind. Want er is natuurlijk nooit helemaal 1 oorzaak van armoede.

wat vinden jullie? en hebben jullie het programma al gezien? zoja, wat heeft dit met je mening gedaan en wat vind je ervan?

Edit:
Dit is de link voor de eerste aflevering.
Ik raad je aan om het echt te kijken.
http://www.npo.nl/artikelen/arm-in-nederland-eigen-schuld

Vind ik over het algemeen wel. Heb geen zin om m’n levensverhaal hier te typen maar ik weet uit ervaring dat je je met het minste wat je in nl als volwassene kan krijgen kunt redden. Schulden zijn over het algemeen je eigen schuld en hoge eisen ook.

Welk programma is dat? Ben namelijk wel nieuwsgierig.

Precies. Tenzij er sprake is van ziekte oid vind ik het over het algemeen compleet je eigen schuld

Ik heb gisteren een klein stukje gezien, maar vind het een vreselijk programma. Natuurlijk is het goed om inzicht te verschaffen in het feit dat er daadwerkelijk armoede is in Nederland, maar de manier waarop dit in het programma gebeurt vind ik heel slecht.

Hm ja lastig? Aan de ene kant denk ik: ja. Veel schulden zijn je eigen schuld en inderdaad, veel mensen leven boven hun stand en krijgen dan uiteindelijk alsnog de deksel op hun neus. Maar, je kunt ook arbeidsongeschikt raken, in de ww terecht komen en misschien wel meerdere monden te voeden hebben. Of je bent gehandicapt en kunt niet voor je eigen inkomen zorgen en bent afhankelijk van de een of andere uitkering.
Dus ik wil er ook niet te hard over oordelen.

Jij komt uit Vlaanderen toch?
ik weet niet of jij het dan kan kijken hoor.
Als ik het mis heb, hier is de link waar je het kan bekijken:

Of zoals een deelnemer van het programma het zo mooi verwoordt: “Wanneer je in armoede leeft, heb je gewoon de verkeerde keuzes gemaakt”.

Mag ik vragen waarom?
want ik vind dat in de eerste aflevering al goed beide kanten belicht worden.
In gezin 1 “het kleurrijke huis” zie je dat er ook gewoon zielige luie donders tussen zitten die smoezen hebben als: ik ben een unieke vader en ik heb 6 kinderen dus hoef ik niet te werken en de moeder: ik moet 14 euro aan een wijntje uitgeven vanwege mijn bloed. Die vader die geld “verdient” door de stufie van zijn kinderen te gebruiken. Tja… dan breekt mijn klomp want ze geven de overheid ervan de schuld terwijl ze zelf best eens kunnen gaan bedenken dat een groot deel van NL zich uit de naad werkt om een beetje mee te kunnen doen in de samenleving.

daarnaast heb je die vrouw die haar werk ik kwijtgeraakt en ondanks soliciteren en 2 HBO opleidingen niet aan de bak komt en 1934874 creatieve manieren heeft om het een beetje leuk te houden.

Maar ik wil eerst nog meer afleveringen zien voor ik helemaal conclusies trek.

Niet citeren tho

Mee eens. Ik denk dat als je sowieso in NL woont, je niet echt in armoede kunt leven. Vergelijkbaar met zoveel andere landen denk ik dat arme mensen het in NL toch nog best voor elkaar (kunnen) hebben. Op uitzonderingen na dan.

Ik vind het wel “fijn” om te lezen dat meiden hun verhaal hier doen waardoor je meerdere kanten belicht ziet.
Zoals bij Tinkerbell en Bloodstrains dat er meer achter zit dan teveel uitgeven aan geld wat je niet hebt.

@Tinkerbell
Ik wil je niet kwetsen hoor, maar je moeder heeft er wel zelf voor gekozen om geen carrière op te bouwen en huismama te worden. Maar heeft ze dan 7 jaar na de scheiding ook echt niet gewerkt? (i dont get that part)

@Carmenneke Dennis van der Geest presenteert t goed, maar op een gegeven moment kwam er een stuk (weet niet of t gisteravond ook nog in de uitzending is geweest of dat t een spoiler was) dat ze de elektriciteit eraf gingen halen om de mensen te laten zien hoe dat is.

Er zullen ongetwijfeld mensen in een huis wonen zonder elektriciteit, maar het is waarschijnlijk maar zo’n fractie vd werkelijkheid dat ik niet vind dat je dit beeld op televisie kunt laten zien als de harde waarheid van armoede.

Ik heb dus niet het hele programma gekeken en je zou dus kunnen zeggen dat ik mezelf niet goed heb geïnformeerd voordat ik een mening vorm, maar met het deel dat ik wel heb gezien was het voor mij wel duidelijk dat dit programma niets voor mij is.

Nee ik kom gewoon uit NL :slightly_smiling_face: Ik kijk gewoon nooit NPO

^
ohh i get it :slightly_smiling_face:

Wel stom ook van je pa dat kinderopvang nooit mocht… Mijn moeder heeft namelijk naast 4 kinderen dankzij kinderopvang wel altijd een paar uurtjes kunnen werken.
Maarja logisch dan dat dat er dan zo hard in hakt.

Ik denk btw ook dat ‘armoede’ in NL voornamelijk komt door het veelvuldig maken van verkeerde keuzes. Ik denk dat vervelende situaties ook zeker bijdragen bij moeilijke momenten, maar het maken van de verkeerde keuzes door bijv hoge prioriteiten aan werk stellen zorgen ervoor dat je lastig uiteen financiële tegenslag komt.

Overigens denk ik dat in NL je ook niet echt armoede hebt. Het is mss maar net wat je eronder verstaat, maar ik denk dat je in Nederland altijd wel een dak boven je hoofd kunt hebben en eten kunt krijgen, anders dan in landen waarbij je geen zorgstelsel hebt. Het kan wel, ik heb het in mijn vriendenkring meegemaakt maar het is vrij zeldzaam en het is niet zo dat je dan geen opties meer hebt. Armoede hoef ook niet eeuwig te zijn, de persoon in mijn omgeving heeft door een huurachterstand ook een ‘kleine schuld’ opgebouwt en heeft een half jaar zonder huis gezeten. Maar dit betekent niet dat ze op straat stond. Zij heeft het wel goed aangepakt, scheiding goed geregeld (reden van haar dieptepunt) en ze had jaren geleden zich al ingeschreven voor een sociale huurwoning waardoor ze redelijk snel weer erbovenop kwam. In al die tijd had ze ook gewoon inkomen en heeft ze haar financieen goed aangepakt waardoor ze erbovenop kwam. Maar zo ken ik er ook een paar dit het anders aanpakken, die na het verliezen van hun respectabele kantoorbaan allerlei financiele verplichtingen hebben en zich te goed voelen voor een supermarktbaantje.

Ach, er zijn natuurlijk veel situaties dus het is voor iedereen anders, maar ik denk dat je wel heel veel pech moet hebben wil je in Nederland de dupe zijn van een toevallige hoge schuld. Ik denk dat het toch voornamelijk verkeerde keuzes zijn. Kiezen voor een studie waar geen werk in is te vinden? Dom. Liegen over je vaste lasten bij een hypotheekaanvraag? Dom. 4 kinderen nemen terwijl je nog bij je mamsie woon? Dom.

Mara ik snap sowieso niet hoe mensen aan het geld komen om zoveel schuld op te bouwen. Ik kan max 1000 euro rood staan, betekend dat mijn schuld nooit hoger kan zijn dan 1000 euro want dan kan ik gewoon niks meer uit kan geven. Hoe kunnen mensen dan duizenden euro’s schuld hebben?

Ik vind het sowieso al een beetje raar als je 5 kinderen neemt terwijl je niet absoluut loaded bent, maar hey dat is een ander verhaal.

Ik heb het programma niet gezien maar vind het in Nederland wel over het algemeen eigen schuld. Heb ook het idee dat veel mensen niet weten hoe ze voor zichzelf moeten zorgen omdat de zorg hier zo goed is. Ze gaan er vanuit dat het systeem wel zorgt dat ze niet verhongeren. Al zijn er wel veel gaten in het systeem. Sommige waar mensen misbruik van kunnen maken en sommigen waar mensen juist last van hebben.

Wat ik bijvoorbeeld erg veel zie is dat mensen een uitkering krijgen ivm ziekte. Als de partner dan parttime werkt dan krijg je extra uitkering, en als de partner fulltime werkt minder. Vaak kom je dan op hetzelfde uit, waarom zou iemand dan fulltime gaan werken? Ken ook iemand die vanwege ziekte maar parttime kan werken en die krijgt ook veel minder uitkering omdat ze dus wel nog parttime kan werken, maar ze kan geen beter betaalde baantjes vinden omdat ze ziek is. Ze zit dus alsnog aardig krap en zal nooit geld hebben om op vakantie te gaan of een wat grotere uitgave te doen. Dat wordt een spaarplan van jaren.

Vind het wel bijzonder dat ik de ‘arme’ families met toegang tot voedselbank altijd zie met meer dan 3 (jonge) kinderen en vaak ook nog een handjevol huisdieren. Een vriendin van mn moeder kan amper rondkomen, gaat naar de voedselbank en krijgt zelfs de verjaardagscadeaus voor haar kinderen van een goed doel, maar ze heeft net wel even een grote rashond van 400 euro aangeschaft, naast de hond en 2 katten die ze al heeft.

@ tinkerbell & nacho

ik kom zelf ook uit een vrij traditioneel gezin (als ik het zo mag noemen tinkerbell, want ik haal hier wel uit dat je vader echt de baas was)

Mijn moeder heeft nooit gewerkt tijdens onze kindertijd omdat ze voor ons moest zorgen en mijn vader nooit iets deed. Hij weigerde gewoon en als wij of mijn moeder er wat van zeiden kregen we klappen. Hij heeft nooit de moeite gedaan om ergens in de opvoeding/huishuiden mee te helpen. Gelukkig is dat gaan veranderen vanaf mijn 14e en doet hij nu weleens wat. Maar als er iemand bij ons thuis is geweest krijg ik altijd verontwaardigde berichten dat wij wel erg streng zijn opgevoed. Als mijn vader honger of dorst heeft pakt hij het nooooit zelf. Desnoods moet ik vanaf boven voor hem een kopje koffie inschenken terwijl hij zelf tv zit te kijken… hij appt me dat ik hem moet komen “verzorgen” en ik kan het ook niet echt weigeren. Dus als mijn ouders zouden scheiden zou mijn moeder waarschijnlijk ook financieel in een diepe diepe dal komen.

Nu ik dit lees schiet me weer een verhaal binnen van een docent (faillissements)recht van mijn studie. Het is een uitzonderlijk geval, maar hij heeft het wel meegemaakt.
Het stel waar het om ging was écht arm, ze leefden samen in hun auto. Ze wilde wel in aanmerking komen voor een huis, maar steeds als ze dat probeerde werden ze geweigerd omdat ze geen inkomsten of uitkering hadden. Prima, ze gingen een uitkering aanvragen, maar dat kon dus ook niet omdat ze geen vaste verblijfplaats hadden. Uit pure wanhoop zijn ze dure telefoonabbonementen af gaan sluiten die ze niet konden betalen, maar die telefoons verkochten ze weer om daar hun eten van te betalen. Het kan dus wel echt.