Discriminatie

Overigens irriteert het me echt dat mensen discriminatie en racisme op de een of andere manier bijna altijd weten te verbinden met Marokkanen, Turken, moslims of roodharige mensen. Echt van die standaardvoorbeelden zijn dat.

Ik ben tegen discriminatie.

Maar ik moet toch even toevoegen dat het me irriteert als mensen geen Nederlands praten op straat. En dan heb ik het over mensen die echt in Nederland wonen dus geen toeristen. Als je in Nederland woont, moet je ook de taal leren.
En helaas gooien veel mensen tegenwoordig alles op discriminatie. Bijvoorbeeld:
Kassamedewerkster : Nee, u krijgt alleen korting als u het bonnetje bij u hebt
Surinaamse vrouw: Dat is discriminatie!
Uuh… Niet.

het is nie taltijd bedoelt als discriminatie, gewoon iets dat opvalt. dat je dat wel begrijpt, het is nu meer makkelijker om te zeggen dan dat het gericht is op het discrimineren. En de mensen die dat zeggen zijn daar gewoon heel makkelijk of dom in.

niet dat ik het zelf doe of goedvind, maar naja, je kunt die mensen toch niet veranderen die dat roepen, en ze roepen het niet om te discrimineren (goed sommige wel dan) maar gewoon omdat het makkelijk is.

De meeste buitenlanders die hier wonen beheersen de taal ook prima, alleen is het fijner voor hen om in hun moedertaal te praten onder elkaar. Ik snap nooit wat daar zo storend aan is. Als die mensen het gewoon subtiel houden, who cares? Ik bedoel, als je een paar mensen in het Nederlands hoort praten dan gaat hun gesprek je ook geen flikker aan en als ze nou in hun eigen taal willen praten over het weer of over de boodschappen, laat ze lekker. Er zijn natuurlijk wel nuances aan te brengen, zoals op school e.d.

Waar ik me aan dooderger zijn die oppression Olympics waar mensen aan doen (en om de mensen voor te zijn: just fucking Google it).

Niet alleen zitten minderheden elkaar af te zeiken, ook ontkennen ze dat die andere groep het slechter afheeft. Etnische minderheden vinden dat ze meer gediscrimineerd worden dan homo’s, homo’s vinden dat feministen niet zo moeten zeiken omdat zij het slechter hebben, etcetera etcetera (dit zijn algemene voorbeelden, het kan alle kanten op).

Iedereen heeft op een bepaalde manier wel privileges en op bepaalde manieren niet (tenzij je een witte hetero able-bodied cis man bent, dan heb je alle privileges die je kan hebben, of een zwarte lesbische disabled transvrouw, dan heb je geen enkel privilege).

Google het maar eens. Zoek bijvoorbeeld white privilege op (ik durf te wedden dat het merendeel van de meisjes hier blank is) en kijk welke privileges je allemaal geniet zonder dat je het door hebt.

Ik ben absoluut tegen discriminatie. Zelf ben ik gelukkig niet vaak gediscrimineerd, maar ik werd wel zomaar op straat een paar belachelijk gemaakt. Er werd ‘kutturk’ naar me geroepen. Laatst riep een Nederlandse man ineens ‘Baklava’ naar mij, en ik zei ‘Stamppot!’. Dat vind ik niet heel erg, maar je voelt wel de belemmeringen tussen elkaar. Heel jammer. Wat ik ook best opgemerkt heb is dat mensen met een (iets wat) donkerdere huid vaker gediscrimineerd worden dan bleekscheten zoals ik.

Ook al ben je bruin, rood, wit of geel, heb je spleetogen of niet: Wie beslist wat normaal is?

Idd. Ikzelf praat Nederlands als een autochtoon naast ons is. Ik wéét dat diegene er aan ergert, maar op straat wil ik gewoon mijn eigen moedertaal praten. Het klinkt sowieso ‘stom’ als je Nederlands praat met iemand die dezelfde taal beheerst. Ik stap automatisch over op Turks, want dan kan ik mijn gevoelens meer kwijt dan als ik Nederlands praat. Volgens mij is dat bij iedere allochtoon zo.

Ja, precies, ik heb hetzelfde. Ik merk van mezelf dat ik vaak nog beter Nederlands praat dan sommige van mijn Twentse vriendinnetjes. Ik vind het gewoon zo ontzettend irritant om Nederlands te MOETEN praten met mijn ouders, voelt gewoon echt heel raar en niet goed haha.

ik ben maar half turks, ook half nederlands en zie er totaal niet turks uit, dus ik word niet vaak gediscrimineerd
maar soms komen mensen er toch mee aan dat ik maar terug moet naar mn eigen land :’) ja das wel apart, ik ben hier geboren

ofnja meestal , beginnen mensen heel raar te doen omdat ik moslim ben

wat wel vaak voorkomt is dat mensen die voor mn neus zitten beginnen te praten over hoe erg ze moslims wel niet haten en dat ze niks goeds zijn, dat al die kutturken en kankermarrokanen ook maar op moeten rotten want die doen ook niks goed, en als ze doorhebben dat ik me ook aangesproken voel is het ineens dat ze MIJ niet bedoelen, nee alleen al die andere moslims en turken waar ik gewoon bij hoor dus x]

-

ik vind trouwens dat je in het openbaar zelf moet weten welke taal je praat, je hebt het niet tegen die andere personen die t niet verstaan dusja
als mensen bij mij op school helemaal in ‘nederlandse’ straattaal gaan praten wat genoeg mensen niet begrijpen, boeit het ook niemand :’)
als er mensen bijzitten, die dus op dat moment wel met jou te maken hebben en je gaat met een van die mensen even een andere taal praten; dat vind ik dan weer niet kunnen.

haha, ja mijn vader die praat nederlands op zijn werk met zijn collega’s. Terwijl zij dialect gaan spreken, wat mijn vader helemaal niet kan verstaan.

ik vergelijk het dan met fluisteren
als ik op straat graag wil fluisteren met mn moeder (de hele tijd, niet ‘ineens’, en al doe ik t wel ineens, t is misschien niet leuk voor mensen die zich aangesproken voelen maar om van fluisteren een probleem te maken…) , moet ik dat vooral doen ,de voorbijgangers hebben weinig te maken met wat wij praten
maar in een groepje ineens gaan fluisteren komt dan wel weer raar over x]

Ja oke, als je op straat loopt maak je je ook niet druk, dat je nederlands moet praten met iemand waarmee jij te maken hebt. omdat niemand anders het kan schelen. Maar als je in een openbaarplek bent waar veel nederlands gepraat word, zoals in een klas, al praat je niet over andere mensen, maar ben je alleen met z’n tweetje en je praat met elkaar een ander taal, is dat wél raar.

Als ze in nederland woont waarom gaat ze dan turks praten?

Ja, laten we ineens onze eigen cultuur en tradities vergeten omdat we toch in een ander land wonen T__T

Nou het lijkt me toch dat je je moet aanpassen.
je woont nu hier.

In Afrika haalt een blank model de top ook niet. Je kan het discriminatie noemen, maar er valt niet veel aan te doen. We leven nou eenmaal in een cultuur met voornamelijk blanke mensen.

Dat vind ik dus ook.

Waar ik me trouwens wel echt aan erger, is als Turkse en Marokkaanse jongeren die in Nederland zijn geboren, de Nederlandse grammatica totaal niet onder de knie hebben. (als in ‘die meisje’, etc.)
Dan heb ik echt zo iets van ‘wat de fak’. Het is toch vreemd dat je in een land bent geboren waarvan je de taal niet foutloos kan spreken?