Diplomering 'weigeren' om gebrek licentie?

Hallo,

Vorige week kregen wij een brief dat er iets mistte op de boekenlijst (een licentie voor Engels, om online opdrachten te maken). Deze moet alsnog worden aangeschaft.

Een aantal van ons heeft aangegeven het niet te kunnen betalen. Ik woon bijv. op mezelf, kom maar amper rond van studiefinanciering. Komende maanden kan ik nergens 50,- euro vandaan halen. Vandaag kwam de opleidingsmanager op gesprek. Iedereen MOET het aanschaffen, anders wordt er niet gediplomeerd kwam het op neer.

Mag dit?

Niemand ervaring mee?

Ik snap niet wat hier moeilijk aan is. Je moet het aanschaffen voor je examinering. Ook al is het €50,-. Je hebt het nodig en je zult het dus moeten bestellen. Desnoods leen je van iemand geld. Het hoort gewoon bij je pakket. Rot dat er een foutje is gemaakt, maar tjah.

Ja, bij ons werd dat gebruikt om bepaalde onderdelen te kunnen afronden. Geen afronding, geen cijfer, geen diploma.

Beetje wel, stom natuurlijk, maar gewoon aan je ouders vragen? Of andere familie, het gaat om je studie en een klein bedrag dus zullen ze toch niet heel moeilijk over doen?

Volgens mij mogen er niet achteraf nog kosten bij komen waar je diploma van afhangt. Ik vind sowieso dat ze je niet moeten verplichten ook maar iets te betalen behalve collegegeld.

Ik heb geen ouders…

Het is NIET nodig voor examinering ook. Puur om je Engels te oefenen in de les…

Dat zeiden ze bij ons ook. Later werd het terug gedraaid, bij sommige onderdelen werd dat de uitslag of de helft.

Maar als je het zeker wil weten dan moet je het juridisch loket bellen/mailen/er mee chatten. Daar is juridisch advies gratis.

Misschien even een gesprekje aangaan met de decaan en aangeven dat je het gewoon niet kunt betalen? Ik snap namelijk heel goed dat je dit niet even ergens vandaan kunt halen.

Ik heb aangegeven dat ik per maand geen budget over houd. Toen zei hij “ik geef je een maand de tijd.” Ik kan geen 50 euro ergens vandaan halen, geen familie o.i.d…

Kan je niet gaan klussen/babysitten bij iemand? Dan heb je mss wel iets van 30-40 of mss zelfs 50 euro?

Het is blijkbaar een deel van je boekenpakket. Tja, als dit nodig is, is dit nodig. Heel rot dat je daar nu pas achterkomt, maar helaas. Werk je? Anders moet je maar gaan werken. Desnoods leen je het tijdelijk van een instantie en betaal je het later terug.

studiefinanciering? En als je geen ouders hebt lijkt het me dat je een aanvullende beurs krijgt. Die beurs is er om zulke dingen voor school te betalen.

Is het niet mogelijk om eenmalig die 50 euro bij DUO te lenen?

En anders toch maar heel erg zuinig gaan leven. Alles van euroshopper kopen, niets van alcohol kopen. Niet uitgaan of ook maar iets van make-up verzorging kopen. Niet ,et de bus, maar met de fiets. Geen eten kopen dat niet in de aanbieding is. Desnoods bij familie gaan eten, zodat je geld bespaard. Ik weet niet of je echt zelf een kamer huurt, of dat je huisgenoten hebt? Anders kun je misschien per huisgenoot ook ff 5 euro bietsen. Beetje bij beetje kom je er wel.

Heel vervelend, ik snap dat je het niet zo maar ergens vandaan kan halen, maar inderdaad lenen lijkt mij de beste optie.

Ik heb cvs (chronisch vermoeidheidssyndroom), waardoor ik naast school geen werk kan doen. Ik leef van 15,- in de week. Huisgenoten heb ik niet. Ik draag geen make-up, ga niet uit etc.

Ik ben door mijn budget al aan huis gekluisterd, meer kan ik echt niet doen.

Zoals ik al zei: Familie heb ik niet. Ouders overleden en met de rest nooit echt contact gehad.

Je zegt dat je studiefinanciering krijgt? Met CVS en zonder ouders, zou je het volledige bedrag krijgen. Dat is rond de 600 euro volgens DUO. Hoe komt het dan dat je 60 euro in de maand overhoud? Bovendien mag je daarop nog het maximale van 170 euro de maand lenen.

Heb je geen boeken van vorig jaar die je kunt verkopen? Verder is het (volgens mij) zo dat je niet verplicht mag worden om iets aan te schaffen wat niet op de literatuurlijst staat. En die literatuurlijst moet voor een bepaalde datum vóór de zomervakantie definitief zijn.