Diploma Programme (IB)

Hallo, zij hier meiden die van plan zijn Diploma Programme te gaan doen? Of het al doen/gedaan hebben?
Voor de meiden die niet weten wat dit is; het is een 2 jarig durend internationaal programma dat een aansluiting heeft op het Engels MYP systeem.

Ik ben zelf van plan het volgend jaar te gaan doen maar ik hoor graag tips van andere meiden.

Hee!
Ik doe dit programma zelf niet, maar bij ons op school wordt het wel aangeboden. De meeste leerlingen bij ons vinden het programma niet heel zwaar, en ik ben vandaag naar de open dag van het Erasmus geweest, en bij veel opleidingen wordt het wel als een extra streepje voor gezien, ik zou het je dus wel aanraden!

Ik ken het wel! Best een aantal mensen die ik ken doen het. Volgens mij kan het je absoluut wel extra’s bieden en heeft het ook wel voordelen. Aan de andere kant heb ik de eerste 3 jaar ook TTO/MYP gedaan en ben ik er uiteindelijk wel mee gestopt. Toen ik weer naar Atheneum ging kwam ik er achter dat ik op bepaalde punten behoorlijke achterstanden had. Zo werd er op het TTO/MYP minder aandacht besteed aan de science vakken en is het minder ‘hard’ dan op het Atheneum. Vaak kom je op het MYP nog wel weg met goede projecten, maar ik ben er achter gekomen dat, dat je uiteindelijk niet verder helpt aangezien je bij bepaalde vakken gewoon de vaardigheden moet hebben, zoals bij natuurkunde en biologie, en je dan niet zoveel hebt aan gewoon goed informatie op kunnen zoeken op internet. Hier heb ik echt enorm aan moeten trekken op het gewone Atheneum. Op het TTO haalde ik altijd hele goede cijfers op de science-vakken terwijl ik daar nu wel echt hard voor moet knokken. Puur omdat het nu enkel op vaardigheden aankomt en niet op lab reports, presentaties en onderzoeken.

Nu wil ik je niet meteen laten afschrikken aangezien de laatste twee jaar heel anders ingedeeld kunnen zijn en wel heel goed kunnen zijn. Ik heb namelijk alleen het TTO gedaan, dat was wel op het MYP aangesloten, maar het kan toch weer erg anders zijn dan het vervolg daarop: het echte MYP. Dus wat ik zeg, laat je niet meteen afschrikken. Maar dit is mijn ervaring met de eerste 3 jaar.