Diploma op je 24ste

Hi,

Ik heb een vraag. Ik heb een paar maanden geleden uitgerekend hoe oud ik word wanneer ik begin te werken. En toen zag ik dat ik op mijn 24ste begin met werken. Ik maak me hier al een hele tijd druk om. Want is het niet te oud als je op je 24ste pas je diploma krijgt? Ik heb altijd gedroomd om op mijn 24ste echt te genieten van mijn leven. Maar als je op je 24ste pas begint met werken moet je sparen.

Hi,

Ongeacht welke opleiding je hebt gedaan, ben je niet oud. Je kunt ook werken, sparen en genieten op je 24ste! Ik kan begrijpen dat je een andere voorstelling van zaken had. Probeer ook te genieten van je studieperiode en de weg naar je diploma toe :slight_smile:

1 like

24 is hartstikke jong, in ieder geval voor het hbo of wo. Je wil niet weten hoeveel studenten studievertraging oplopen. Voor het mbo is het iets ouder dan gemiddeld, maar zelfs dat zou niet uitmaken. En sparen is voor veel jonge mensen tegenwoordig een luxe, want die moeten eerst hun studieschuld terug betalen. Er is echt geen werkgever die zich druk maakt over of jij nu 24 of 22 bent. Als je maar een diploma hebt en een goede werkhouding.

Ik zou me heel snel geen zorgen meer hierover maken (lief bedoeld). Nergens voor nodig.

En werken is ook niet alles hoor. Weinig vrije tijd en lange dagen, ook als je doet wat je leuk vindt. Geniet van je studentenleven, zoals hierboven al werd gezegd.

1 like

Ik ben ook 24 als ik klaar ben, helemaal niet oud. Liever een paar jaar langer studeren, want werken doen we lang genoeg. Ik heb nu ook mensen die 4 jaar ouder zijn dan ik in de klas

1 like

Ik was ook 24 toen ik m’n tweede opleiding afmaakte. Vond ik ook een gek idee hoor, dan zat ik op m’n 21ste met allemaal 17 jarigen in de klas, jeetje! Maar ik heb alsnog leuke vriendinnen gemaakt. Het lijkt nu een gek idee maar het is echt niet raar hoor. Zoveel die meerdere opleidingen in hun leven doen. De mensen die in jouw klas zitten zullen zelf misschien ook ooit als 24-jarige afstuderen op een andere opleiding.

1 like

Dank jullie wel. Ik voel me een stuk beter😅

24 klinkt voor mij juist perfect! Ik ben 22 en sinds dit jaar begonnen met werken. Dat voelt zo jong. Je kunt je hele leven nog weken!

1 like

Dat is echt niet oud hoor! Ik ben 22 en werk al een jaar, maar vind mezelf juist heel jong en hoor dat ook regelmatig terug van iedereen (zowel collega’s als cliënten).

1 like

Ik vind 24 juist een heel gemiddelde leeftijd om je diploma te halen. Niets mis mee!

1 like

Als je met je 24e je diploma heb dan moet je nog 43 jaar werken.

Ik ben ondertussen 24 en ik wil pas over 2 jaar beginnen met mijn studie. Met 30/31 ben ik dan klaar met studeren. Ik weet nu eindelijk wat ik wil studeren en ik heb heel veel leuke dingen gedaan in de tussentijd. Van mij hoeft het leven allemaal niet zo gehaast, alles op z’n tijd. Met 24 ben je nog harstikke jong en een huis kopen en kinderen krijgen kan ook nog als je 30 ben.

2 likes