Dilemma

Hoi allemaal,
Ik zit met een dilemma met betrekking tot studeren. Dit wordt waarschijnlijk een beetje een vaag verhaal maar ik ga proberen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Mijn situatie is op dit moment als volgt:
Ik ben nu 18 jaar en aan het eind van het schooljaar word ik 19. In 2016 heb ik mijn havo-diploma gehaald hierna ben ik direct een opleiding gaan doen op het hbo. De opleiding leek me leuk maar ik wist van te voren wel al dat die hbo-opleiding niet precies was wat ik wilde en was dus van plan om na het behalen van mijn propedeuse naar de universiteit te gaan. Ik heb mijn propedeuse dat jaar (2017) inderdaad gehaald maar dit vond ik wel redelijk zwaar. Dat ik het zwaar vond had niet zozeer te maken met de theoretische vakken maar meer de praktische vakken waar ik elke keer erg veel stress voor had zoals gespreksvaardigheden en presentatievaardigheden. Sowieso ben ik iemand die altijd veel moeite heeft met nieuwe situaties dit komt ook omdat ik pdd-nos en nld heb. In mijn propedeuse jaar begon ik steeds meer te twijfelen of ik na het behalen van mijn propedeuse wel gelijk door zou studeren.

Ik had het idee om een tussenjaar te nemen om wat rust te nemen en natuurlijk gewoon te werken enz. maar nadat ik een meeloopdag had gedaan van een van de studies die me leuk leek was ik toch best wel enthousiast en ik heb uiteindelijk besloten om die studie te gaan doen.
Dit school jaar ben ik dus begonnen met die studie maar ik maakte eigenlijk al gelijk een slechte start.Ik had het gevoel dat iedereen veel slimmer was dan ik en ik vond het ook lastig dat alle opdrachten die ik voor de werkcolleges moest maken gelijk meetelden voor een cijfer. Ook heb ik achteraf gezien niet op tijd aangekaart dat ik een functiebeperking heb. Ik had veel stress, zat niet lekker in mijn vel, haalde niet hele goede cijfers en ik liep ook nog tegen wat andere dingen aan dus uiteindelijk ben ik in januari gestopt met de opleiding.

Ik ben nu een klein beetje aan het werken en ik zoek uit wat ik verder wil en ik zit nu met de volgende opties in mijn hoofd:

-Volgend school jaar direct een hbo opleiding gaan doen. Er is 1 hbo opleiding die me aanspreekt en die zou ik dan gaan doen. Nadeel hiervan is dat ik momenteel nog veel moeite heb met veel sociale situaties en dat er veel dingen zijn die eng of lastig vind. Aan de andere kant is het misschien wel fijn als ik dit ga doen omdat ik dan juist uit een soort sleur kom en een beetje gedwongen wordt om de dingen aan te gaan. Ook lijkt deze opleiding me erg leuk en leerzaam en ik kan hierna natuurlijk altijd nog een universitaire bachelor of master doen.

-Na dit halve tussenjaar nog een soort van tussenjaar nemen. Als ik dit ga doen dan lijkt het een goed idee om naast werken en eventueel een cursus/studiekeuzetraject vwo-certificaten te behalen voor de kernvakken (Engels, Nederlands en wiskunde a) dit omdat dit steeds meer als aanvullende eis wordt gesteld voor wo-opleiding naast het hebben van een hbo propedeuse. Ik zou me dan ook zekerder voelen over het volgen van een Wo-opleiding en ik kan natuurlijk ook altijd nog besluiten om na dat tussenjaar alsnog een hbo-opleiding te doen.

-Naar de universiteit gaan en een opleiding gaan doen waar nog geen aanvullende eisen aan zijn (er zijn een paar opleidingen die me leuk lijken waarbij die eisen er nog niet zijn). Er zijn ook 2 van deze opleidingen die in deeltijd kunnen wat ook een optie is omdat het dan wellicht wat minder zwaar is. Dit is de optie die op dit moment het minst mijn voorkeur heeft omdat ik gewoon nog niet weet of ik er wel klaar voor ben om al een universitaire opleiding te beginnen. Mijn moeder heeft hier juist wel een voorkeur voor maar ik heb het idee dat zij de zwaarte van een universitaire opleiding een beetje onderschat.

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal. Ik snap dat het lastig is om hier advies over te geven omdat het een nogal persoonlijke situatie is en uiteindelijk is het mijn eigen keuze maar alle tips, reacties en ideeen zijn welkom.

Niet gemeen bedoelt maar waarom zou je verder studeren? Op elke opleiding krijg je gespreksvaardigheden en presentatievaardigheden, als je daar niet tegen kan zou ik niet verder studeren en gewoon gaan werken.

Ja het is niet zo dat ik nooit meer een opleiding zou willen doen waar dat in voorkomt, het is alleen wel moeilijk voor mij en het zorgt voor veel stress. Ik heb die vakken wel gehaald anders had ik ook niet mijn p kunnen halen om naar de uni te gaan.
Op de opleiding die ik deed aan de uni hadden ze ook geen gesprekstechnieken trouwens dus ze hebben het niet bij elke opleiding.

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je focus ligt op het behalen van een studie op universitair niveau, wat is daarvan de reden?

Ik denk dat je de lat voor jezelf misschien te hoog legt, gezien het behalen van je P op hbo niveau al de enige stressoren met zich meebracht. Als ik het goed begrijp zijn het met name bepaalde dingen waar je moeite mee hebt (sociale interacties etc.). Op WO niveau zul je daar ook mee te maken krijgen, bijkomend is dat het theoretisch waarschijnlijk zwaarder zal zijn.

Ik vind het lastig om je advies te geven in welke keuze je het beste kunt maken. Ik zou je willen aanraden om te kijken naar wat jij denkt dat haalbaar is voor je en wat je nodig denkt te hebben om de studie te kunnen voltooien.

Heey,
De rede dat ik het in mijn verhaal veel heb over universitaire studies is omdat ik het gevoel heb dat dit ergens beter bij mij past en omdat er meer studies zijn op universitair niveau die me aanspreken dan op hbo niveau. Misschien is universiteit inderdaad te hoog gegrepen. Ik heb aan de ene kant zin om te gaan studeren omdat ik het wel heel leuk vind om nieuwe dingen te leren maar aan de andere kant zie ik er ook tegenop.
Wat ik nodig heb om studie goed te kunnen volbrengen is denk ik sowieso hulp van iemand binnen de hogeschool/universiteit en eventueel daarbuiten ook nog.

Ik weet dat deze keuze het minste je voorkeur heeft, maar ik wil toch een opmerking maken. Ik ben afgelopen september begonnen aan een deeltijd opleiding (op hbo niveau), en wil je het advies geven om een deeltijd opleiding zeker niet te onderschatten.
Ik heb meerdere verkeerde studiekeuzes gemaakt, dit waren voltijd studies. En nu ik een deeltijd opleiding doe, zou ik soms willen dat ik toch voor de voltijd gekozen had. Ik vind de opleiding erg pittig, ook omdat ik ernaast werk. Ik ga om de 14 dagen 1 dag in de week naar school en de week dat ik niet naar school ga staan er wel opdrachten op het programma die je thuis kan doen. Hoe dit is ingedeeld verschilt wel per opleiding. Ik vind dat de stof erg snel gaat en ook mis ik soms de extra begeleiding die ik bij een voltijd studie wel meer kreeg, omdat er meer momenten op school zijn. Een deeltijd opleiding is dus eigenlijk best wel zelfstandig.
Ik zou nog als advies willen geven dat het altijd slim is om in ieder geval op school met een decaan of een studiebegeleider in gesprek te gaan, want er zijn mogelijkheden dat ze je kunnen helpen met je belemmeringen, daar zijn dit soort mensen ook voor. Wat Juno hierboven ook zegt, je moet het uiteindelijk natuurlijk wel zelf doen, maar uit ervaring heb ik gemerkt dat ze je zeker tips kunnen geven over hoe je er het beste mee om kan gaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en heel veel succes met het maken van een keuze. Ik weet hoe moeilijk het is.

Bedankt!
Ik moet nog even goed over alles nadenken

Het klink misschien raar, maar iets wat mij vaak zelf helpt om de knoop door te hakken is bij iedere mogelijkheid de voor- en nadelen bekijken. Als er bij een bepaalde optie meer nadelen dan voordelen naar voren komen, kun je dat al weg strepen. Natuurlijk is dit wel een lastige keuze, maar misschien dat het je hierbij kan helpen.

Verder wil ik je aanraden rustig de tijd te nemen om zeker te zijn van je beslissing. Probeer geen overhaaste keuzes te maken. Je bent nog jong, je kunt nog alle kanten op.
Wat misschien ook kan helpen met betrekking tot je angst voor nieuwe situaties is een soort training hierin. Op mijn eigen school bieden ze bijvoorbeeld regelmatig training aan voor het verbeteren van sociale vaardigheden, of het leren omgaan met druk, etc. Wellicht dat dit je kan helpen?

Ik hoop dat je er uit kan komen voor jezelf!