Dilemma; Frans of Spaans kiezen?

Hi guys,
ik heb sinds een week weer school. Ik zit nu in 4 VWO met het profiel EM en ik heb Frans als taal. Vorige week hadden ze een roosterfout gemaakt en was ik bij Spaans ingedeeld. Dat heb ik toen dus in Frans laten veranderen. Maar daar heb ik nu een beetje spijt van. Ik heb misschien toch liever Spaans. :’)
Nu heb ik wat vragen voor jullie;

1. Wat zou jij kiezen, Frans of Spaans? En waarom?
  2. Welke mensen zijn naar jouw mening aardiger/leuker, Fransen of Spaanstalige (niet persé Spanjaarden). En waar baseer je deze mening op?
  3. Welke jongens zijn volgens jou knapper, Fransen of Spanjaarden/Spaanssprekende? En waarom?

Verder nog tips of iets te melden over Spaans en/of Frans?

Ik weet trouwens dat dit eerder in het subforum School thuishoort maar hier krijg ik meer reacties, hoop ik. :’)

Er zijn veel meer mensen die Spaans spreken op de wereld, dus automatisch ook meer knappe :’)

Spaans.
Omdat je daar geloof ik geen examen in hoeft te doen, tenminste niet bij ons op school. XD

Maar sowieso Spaans omdat Frans een rot taal is.
En wat hebben spaanse of franse jongens met jou keuze te maken?

Ik zou zelf voor Frans gaan, want dat heb je al langer en kun je dus uiteindelijk echt goed leren. Spaans natuurlijk ook wel, maar daar zou je dan nu weer mee beginnen zoals met Frans, Duits en Engels ooit, en dan leer je denk ik minder omdat het later begint. Dus ik zou (ben) zelf voor Frans (ge)gaan, maar dat is ook gewoon omdat ik Frans heel leuk vind!

Ik heb zelf Frans gekozen, omdat ik Spaans eerst niet kon kiezen. Later (toen onze school was samengegegaan met een andere school) werd er dus wel Spaans op onze school gegeven maar kon ik dat niet meer kiezen omdat ik anders teveel zou achterlopen. Aan de ene kant zou ik graag Spaans hebben willen doen, maar onze lerares was niet zo goed dus dan is het ook weer een beetje zonde. Ik zou iig even kijken hoe hoog het niveau is van je leraar/lerares, anders is het echt zonde! Ik ga misschien nu nog een curcus Spaans doen gewoon omdat ik het een mooie taal is en het is ook meer een wereldtaal dan Frans. Maar desondanks is Frans ook een supertaal! Wel redelijk moeilijk qua grammatica enzo en je moet er veel voor doen om het goed onder de knie te krijgen, maar ik denk dat dat bij Spaans ook wel zo is. Spaans en Frans lijken overigens ook wel een beetje op elkaar, sommige Spaanse dingen versta ik ook gewoon namelijk.
Je laatste 2 vragen vind ik een beetje belachelijk, daarop ga je toch geen taal kiezen…?
Succes ermee!

Hmm nou ik hoor vaak dat Fransen totaal niet aardig zijn. :’) En als dat klopt zie ik er het nut niet van in hun taal te leren spreken en zeu.
Maargoed, bedankt voor de reacties.
@LiesONY; ik moet er dan wel examen in doen.
@ de mensen die Spaans hebben; is het veel en/of moeilijk?

Ik zou dat ik spaans had op school ;o

frans is makkelijker enja spaan kan ik al dusja

Hoewel ik denk dat het voor iedereen anders is, vind ik het zelf makkelijker om spaans te leren. Ik heb op de middelbare school 5 jaar frans gehad, en in 2006 heb ik voor het eerst spaans gehad op de hogeschool. Na 1 jaar spaans kon ik al meer spaans dan dat ik ooit frans heb gekund. Ik weet niet waarom maar spaans is in veel opzichten makkelijker voor mij. Misschien dat het bij jou ook zo is of dat juist frans je meer ligt, meestal heb je daar wel een goed of slecht gevoel bij. :slightly_smiling_face:

Spaans is een wereldtaal toch?
Je hebt dus waarschijnlijk meer aan Spaans, hoewel ik Frans denk ik mooier vind.

Spaans, ik heb het ook gehad.
Vond het veel makkelijker dan Frans, en veel leuker.
Heb er ook veel meer aan.

Ik denk dat je er meer aan hebt om 6 jaar Frans te hebben dan 3 jaar Frans en 3 jaar Spaans. Want kun jij nu een volwaardig gesprek voeren in het Frans? Ik denk het niet. Ik zit nu in 6 vwo en mensen zonder Frans weten zo goed als niks meer, behalve hoe ze moeten zeggen hoe ze heten en hoe oud ze zijn en in welke stad ze wonen.

Dan heb je straks dus Spaans én Frans waar je die 3 dingen in kan zeggen, je hebt er dus uiteindelijk heel weinig aan. Sowieso ben je rond 6 vwo veel van Frans weer vergeten en je Spaans moet je na je middelbare school dan bijhouden anders vergeet je het ook.

Ik zou dus voor Frans gaan, want na 5 vwo ben ik in staat om redelijk te improviseren, mijn uitspraak is goed en ik heb heel vwo 5 tussen een 8.2 en 9.2 gestaan :slightly_smiling_face:

Ik heb beide gehad, alleen dan niet op vwo maar op t mbo haha dat niveau is heel anders iknow. Maar ehm, ik denk indd wat Pianissimo zegt…

Frans ik denk dat je daar ook veel meer aan hebt.
In België en in Frankrijk kom je nogal snel, en die mensen weigeren ja zowat om engels te spreken.
Vind het ook een veel mooiere taal

Wat zou jij kiezen, Frans of Spaans? En waarom? Spaans, Frans is zo basic. Tegenwoordig kent iedereen het en kan je een cursus nemen als je wilt bijleren hé, later. En Spaans kunnen niet veel mensen, klinkt specialer en Ja :stuck_out_tongue_winking_eye:
2. Welke mensen zijn naar jouw mening aardiger/leuker, Fransen of Spaanstalige (niet persé Spanjaarden). En waar baseer je deze mening op? Nou, geen idee eigenlijk.
3. Welke jongens zijn volgens jou knapper, Fransen of Spanjaarden/Spaanssprekende? En waarom? Spaanse, Ik heb liever jongens die een beetje een exotisch kleurtje hebben :’) En ze zien er leuker uit naar mijn mening :’)

Ik heb nu spaans in plaats van frans, omdat ik toch vond dat ik er meer aan had aangezien het een wereldtaal is.

Spaans, dat is nml een wereldtaal.

1. Als ze zowel Frans als Spaans maar 3 jaar heeft, kan ze later voor allebei een cursus gaan betalen.
  2. Je zegt zelf al geen idee
  3. Ja, ga vooral je vakkeuze baseren op welke jongens je leuk vindt.

Ik zal Spaans doen, sowieso omdat dat als je naar de wereld kijkt veel meer gesproken wordt dan frans. Spaans en Engels zijn gewoon wereldtalen…