Dilemma: Beginnen met studie in februari or reizen?

Ik heb door omstandigheden mijn opleiding moeten verlengen, waardoor ik nu mijn vervolgstudie niet heb kunnen starten. Ik ben waarschijnlijk rond december/januari klaar. Ik wou graag SPH gaan doen, maar die start niet in februari. Mijn eerste gedachten was om te gaan reizen, gezien ik toch moet wachten. (Mijn vriend woont in Azie en zijn verjaardag is in April, dus ik dacht ik vlieg er naar toe als surprise :dancing_women: nu ik het kan) Maar als ik in september start word mijn studiefi een lening en ik heb echt geen zien om ik weet niet hoeveel geld terug te gaan betalen.

Dus nu is mijn dilemma een te gekke reis maken en SPH starten in september zonder studiefi of een andere opleiding starten die ik misschien helemaal niet leuk vind, maar dan krijg ik wel studiefi.

Opinions? :dancer:

Heb je nu MBO gedaan? Want je studiefinanciering wordt dan kwijtgescholden en begin je op het HBO weer met een schone lei. Dat moet je even uitzoeken. Want als je studiefinanciering stopt, dan zou ik uiteraard gaan reizen. Deze kans krijg je nooit meer. Ik zou me overigens niet tegen laten houden door een lening bij DUO. Ik heb een jaar in de leenfase gezeten en nu weer een half jaar. Het is niet anders.

Volgens mij zegt dit al genoeg haha, maar ik heb het even op een rijtje gezet
Eerste optie:
voordelen: een studie die je heel leuk lijkt + een hele leuke reis maken
nadelen: Geen studiefinanciering meer wat betekent dat je moet gaan lenen. Dit is niet zo chill, maar over die lening zit heel weinig rente en je krijgt behoorlijk veel tijd dit geld terug te betalen.

Tweede optie:
Voordelen: Stufi
Nadelen: De opleiding die je graag wilde kan niet, je mist een leuke reis, en je gaat een studie doen die je eigenlijk helemaal niet wilde.

You choose :sunglasses:

Je overweegt serieus een opleiding te doen die je niet leuk vindt zodat je stufi krijgt? Getuigt niet echt van doorzettingsvermogen.

Ik neem aan dat je bedoelt dat als je een opleiding gaat doen die je niet zo leuk vindt, je bedoelt dat je na dat half jaar alsnog aan SPH begint?

Want als dit het geval is, zou ik hiervoor kiezen.

Ga voor hetgene wat jij het liefst doet. Je hebt 15 jaar de tijd om je lening af te betalen. Een opleiding doen wat je niet leuk vindt? Niet. Doen. Echt niet! Na een half jaar stop je ermee…
En als reizen een droom van je is, doen! Zo’n kans krijg je niet snel weer en als je het niet doet krijg je spijt.
Heb je trouwens een vooropleiding in spw oid? Dan kan je sph versneld doen, moet je op je school even navragen wat de mogelijkheden zijn.

Bedankt voor jullie adviezen. :slightly_smiling_face: Ik doe momenteel SCW. Voorheen (aka vorig jaar nog) was het zo dat het versneld kon op 't Avans, maar ze zijn er vanaf dit jaar mee gestopt.

Ik heb verschillende studiekeuze testen gedaan en sociaal & cultuur staat altijd aan de top. Ik ben gewoon bang om aan zo’n lening vast te zitten. :frowning_face:

Je kunt ook een halfjaar gaan werken zodat je niet hoeft te lenen (voorlopig).

Die lening mag je in 15 jaar terug betalen. Ik leen al 1,5 het bedrag van de basisbeurs. Ja, ik moet dat terug betalen, maar ik kan nu wel mijn studie afmaken op het HBO.

Je hoeft daar echt niet bang voor te zijn. Het heet niet voor niets een sociaal leenstelsel. Leen gewoon niet meer dan strikt noodzakelijk. Dus echt voor je studie, niet voor bieries in de kroeg. :slightly_smiling_face:

Ik zou dan gaan reizen. Een studie die je niet leuk vindt, daar heb je niks aan, want waarschijnlijk maak je het niet eens af. Dan maar lenen. Sure het is kut, maar je hebt wel een half jaar om een verre reis te maken en daarna de studie van je dromen te gaan doen.

Dit + je denkt toch niet dat het dan echt goed gaat lukken? Tenminste je zal altijd in je hoofd blijven houden dat je die andere opleiding leuker zou lijken.