Dikke onvoldoenes! Ik zoek tips

Hoi!
Ik heb een probleempje…

Nouja, PROBLEEM

Ik zit nu in de 2e (havo/vwo) en eind dit jaar moet ik gaan kijken of ik naar vwo kan of havo
Ik zou het liefste naar vwo gaan!
Vorig jaar deed is niks. stond toch een 8 gemiddeld
Nu heb ik weer niks gedaan en ik sta een beetje slecht: een 5.9
Ik moet een 7 voor Vwo staan
en een 6 voor havo

Vooral talen zijn bij mij slecht…
Wie heeft tips?

Als je talen leert is het handig om het rijtje voor rijtje te doen. Eerst het de eerste, dan de tweede. Eerste twee herhalen. Derde rijtje, vierde rijtje. Rijtje een t/m vier herhalen. Etc. En ik maak veel samenvattingen, omdat je dan echt goed met de stof bezig bent en als je het opschrijft onthoud je vaak al een deel.

Meer weet ik niet echt… Succes :slightly_smiling_face:

Ik ben er met mijn laatste toetsweek wel achter gekomen dat je niet alleen moet leren, maar ook veel herhalen. Bijvoorbeeld wiskunde, maak de herhalingsopdrachten o.i.d. Zo snap je het vaak beter. En bij talen, leer ze in een overhoorprogramma, dit helpt mij altijd erg goed. Want wanneer je ze alleen in het boek leert, dan leer je jezelf een bepaalde volgorde aan en weet je ze op de toets misschien niet meer.

Succes meid!

leren leren leren leren leren leren.
ik heb ook 3 jaar verpest en ik moet het in 1 jaar maar zien te redden om mijn examen te halen, en daar heb ik vreselijke spijt van.
jij zit nu in de 2de dus je hebt meer tijd om je cijfers recht te zetten dan ik.

Het enige wat ik kan zeggen is leren voor je leven!
Woordjes kun je met zo’n overhoorprogramma als teach2000 leren, dat gaat heel makkelijk! En voor andere dingen helpt het vaak om een samenvatting te maken, dan leer je de stof al terwijl je het typt/schrijft!
Succes.

niet 1 avond daarvoor pas beginnen met leren.
net zoals mij…
want dat doen de meeste denk ik…
en ik zit altijd met woordjes op die site van wrts.
die is heel makkelijk.

Klinkt blij maar maak spelletjes. Kaartjes maken met voorkant het duitste (bijvoorbeeld) en achterkant het nederlandse. Alle nederlandse naar boven leggen en dan alleen omdraaien as je het weet. Zo ga je door totdat je alles hebt.
Of memory kaartjes maken!

Vooral met talen is het gewoon een kwestie van leren, is heel saai maar zodra je leert weet ik zeker dat je cijfers omhoog zullen gaan!

Inderdaad, het is gewoon een kwestie van in je kop stampen.
Je kan ook zo’n overhoor programma gebruiken. Wel een fuckjob om al die woorden erin te zetten maar het helpt wel.

Dat is slim :astonished: , moet je alleen je spelletje wel helemaal maken maar dat klinkt handig ^^
Thx voor de tips want hier heb ik ook wat aan :stuck_out_tongue:

Geen wonder dat als je niks doet je cijfers niet al te hoog te zijn…
Gewoon goed leren!
en véél herhalen, dan blijft het teminste hangen.
dus lees bijv dat geschiedenis hoofstuk elke avond(1week voor het pw bijv)
door, alleen doorlezen, en dat zal dan al genoeg zijn!

probeer wat eerder te beginnen met leren en dan stukje voor stukje (dus bijv. 1 of 2 kolommen per dag)

bijv bij engels en je moet het van NL → EN weten
dan bedek je met een blaadje ofzo de engelse woordjes en dan moet je proberen of je de 1e kan kan je de 1e ga je naar de 2e woordje kan je die dan ga je weer naar het 1e woordje kijken of je die nog weet en dan weer naar de 2e dan 3e kan je die begin je weer bij 1 (snap je het nog? :’) ) & telkens als je een woordje fout doet begin je weer bij het 1e woordje
Ook moet je ze allemaal min. 1x uitschrijven

Ik zit met precies hetzelfde probleem! Ik heb een gesprek gehad met m’n ouders en mijn mentor over hoe het nu verder moest.

Nu doe ik 4 uur per week huiswerk klas op school, ik vind het zelf heel fijn! Misschien zijn er ook dat soort ‘hulp middelen’ bij jou op school? Huiswerk begeleiding kan ook een oplossing zijn. Goed opletten + meewerken in de les is ook heel handig want dan pik je al veel meer op. En als je dingen niet snapt gewoon net zo lang om uitleg vragen totdat je het wél snapt.

En natuurlijk ook wel wat meer inzet tonen enzovoort. Succes ermee!

Tip 1 probeer vooral niet te leren met msn op de achtergrond nog aan
2 ga ergens zitten waar je niet gestoord kunt worden
3 maak een planning en houd je daaraan!
4 ga altijd voor de 10 en niet voor een 6 omdat je dan niet er helemaal voor gaat

Talen (behalve nederlands) :

-Woordjes-

# Schrijf woordjes achter elkaar op (het liefst in een schrift, dat je voor elk vak apart houdt) , zo weet je hoe het geschreven wordt én wat de vertaling is…
bijv. in het frans:

1. discuter - Kletsen
  2. discuter - Kletsen
  3. discuter - Kletsen
  4. discuter - Kletsen
  5. discuter - Kletsen

# Als je dat hebt gedaan, kun je ook evt naar www.woordjesleren.nl gaan. want Herhaling is belangrijk!

# Dit heeft niet veel met leren te maken, maar wel handig om meer te begrijpen.
Kijk bijv. naar franse, duitse of engelse films, eerst met Nederlandse ondertiteling, daarna in die taal de ondertiteling

-Zinnetjes-
Altijd moeilijk te onthouden, tja overschrijven dan maar? Ik heb daar zelf altijd zó’n moeite mee, iemand daar nog tips voor?

-Grammatica-
# Goed door lezen!

# Vooral niet de avond van te voren mee beginnen

# En overschrijven (doet je hand al pijn? haha)

Onthoud je het nog niet? plak dan die zin, grammatica of woordjes op je deur, zodat je ze begint te onthouden!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[b] Wiskunde tips~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[b]
# Bij dit vak moet je gewoon echt je huiswerk maken, anders is het zo moeilijk (iig in mijn geval)
En als je achterloopt met wiskunde is het moeilijk weer in te halen

# In mijn boek staan aantekeningen, bijv.: Hoe je een dalparabool / bergparabool al kunt herkennen in de formule

# Herhaal, Herhaal, Herhaal! Net zo lang tot je het kunt dromen. Neem bijv. een som over, en verander gewoon de cijfers. Laat het je ouders bijv. controleren

# Neem huiswerkbegeleiding (Sinds ik dat heb haal ik 7ens en 9ens!! =D , weet niet of jij slecht in wiskunde bent?)

Natuurscheikunde tips
# Sommen zijn moeilijk, vooral van die driehoekjes met bijvoorbeeld u = I x R
Dit is dan dus de driehoek:

http://img142.imageshack.us/img142/5152/wetvanohmju0.png

stel je wilt R weten, leg dan gewoon je vinger op de R, dan zie je U : I.

http://img502.imageshack.us/img502/1965/wetvanohm2hi0.png

Die streep is een deelstreep, behalve als je de bovenste (in dit geval) U wilt berekenen.
Dit is zo bij elke formule (daarom zijn die driehoekjes ook zo handig haha)

Economie tips
# Voor het rekengedeelte van Economie, geld het zelfde als bij de laatste van wiskunde. blijven oefenen en gewoon wat dingen veranderen en je hebt een nieuwe som om te oefenen!
bijv: je moet de prijs van een product inclusief (de hoogste, 19% ) btw weten, dan kun je ook bijv. het uitrekenen met het laagste btw bedrag (6%)

# De gewone stof uit je boek moet je nauwkeurig lezen. Soms staan er wel eens dingen in die je overslaat tijdens het lezen en dan ineens in de toets staan…

# Maak een samenvatting. Helpt heel erg

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[u]Geschiedenis tips ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[/u]

# Zoek wat op in de mediatheek van de school, Volgens mijn geschiedenis leraar staan er namelijk veel fouten in wikipedia haha xD

# Maak een samenvatting (in een mapje stoppen)

# Jaartallen zijn moeilijk, gewoon keihard leren.
Of een rijtje onder elkaar zetten bijv. 1800, 1801 en dr achter wat er toen gebeurde.

Aardrijkskunde tips
# Maak een samenvatting.

# lees de tekst goed

Biologie tips

# Maak een samenvatting

# Voor bronnen, bijv dat je kunt zien hoe dat orgaan er uitziet, het heet, en waar het zich bevind, moet je gewoon 20x bekijken! en ze in je hoofd stampen xD

Nederlands tips
# Huiswerk goed maken, als je het overschrijft weet je hoe je dingen schrijft.

# Lees de teksten die je vertellen hoe je dingen bijv. in het meervoud zet (niet slechterikken maar slechteriken bijv.)

Werkstuk tips
# Begin niet de laatste week

# Leesbaar zakelijk lettertype, overzichtelijke indeling

# Vertel veel!!

# Geef verklaringen

Nog een tip:
Als je echt ergens moeite mee hebt, neem bijles.
Laat het je mentor ook weten dat je het moeilijker vind! hij/zij kan je ook helpen =) (tenzij diegene erg onaardig is haha)

Als je talen wilt leren kan je dat heel goed met Teach 2000 url=http://www.teach2000.nl/[/url]. het is een overhorings progamma.
ik heb het gekregen van men duitse leraar, en het werkt echt…

een keer wat doen ofzo.
en vwo is niet bepaald lantefanten hoor, daar kom je nog wel achter. dus als je te lui bent om wat aan school te doen, dan zou ik niet eens proberen om naar vwo te gaan. want dan zak je later nog terug naar havo.
1e is altijd makkelijk, daar hoeft niemand een reet uit te voeren, maar in de verdere jaren wel…
dus.

Nu heb ik weer niks gedaan en ik sta een beetje slecht: een 5.9

nou, doe dan gewoon wat?

1e makkelijk ? Nou, in België niet hoor xD

Wil je naar VWO omdat je later een beroep wilt doen waar je dat voor nodig hebt?
Want de havo is anders goed genoeg vind ik zelf…maar je moet er wel wat voor doen.