dik

hoi, ik ben 13 jaar en ik vind me zelf te dik veel mensen zeggen dat ik mager ben wat ik totaal niet snap en ik ken een meisje die anorexia heeft maar ik vind haar helemaal niet dun!!
weet iemand wat ik hier aan kan doen want mijn moeder maakt zich grote zorgen over mij

Het komt op mij heel erg over alsof het meer tussen je oren zit dan dat het daadwerkelijk zo is! Misschien ben je niet te dik, maar is je zelfbeeld niet oké.

Er zijn veel dingen die je kan doen om daar aan te werken. Je zou zelf online je research kunnen doen, zoals positivebodyimage blogs ofzo of (als je denkt dat dat niet genoeg is) professionele hulp zoeken.

Wat heeft er precies voor gezorgd dat je moeder zich ernstige zorgen maakt als ik vragen mag?

Wat is de reden dat je moeder zich zorgen maakt over je? Op die leeftijd hebben meerdere mensen last van de gedachten dat ze te dik zijn, maar dit is totaal niet zo. Je bent goed zoals je bent toch? Probeer er dan ook niet te veel aan te denken.

Wat is jouw definitie van dun? Is het in verhouding van haar lengte? van hoever de beenderen eruit moeten steken?
Even het meisje met anorexia (of ze dat heeft of niet, dat even terzijde): wat maakt haar dan dik?

Want dun en uitgemergeld is absoluut niet hetzelfde.

mijn moeder vind dat ik te mager ben daarom maakt ze zich zorgen en dat meisje met anorexia ik vind haar niet dik maar ik snap niet waarom iedereen zo paniek maakt over dat ze zo dun is

Zoals de mensen hierboven ook zeggen. het komt op mij over alsof het tussen je oren zit.

waarom vindt jij jezelf dik? vindt je dat je te veel snoept, je te weinig sport?

is er een reden dat je moeder zich zorgen moet maken? zo ja, dan is het misschien handig een goed gesprek met je moeder te hebben. komen jullie er niet uit? dan is het goed om professionele hulp te gaan zoeken.

Anorexia is een serieuze ziekte met een grote kans om te overlijden. Het is een ramp voor diegene zelf, maar ook voor de mensen die van hem of haar houden. Als jij haar niet ‘dun’ vind, betekent niet dat ze dat niet is. Het lijkt er heel erg op dat je het probleem niet ziet.

Uit je verhaal lijkt het alsof je een zeer niet realistisch beeld hebt bij wat dun/gezond is. Niet alleen heb je daar jezelf mee, maar ook al die andere meisjes die onzeker zijn over hun gewicht terwijl ze er prima uitzien. Natuurlijk is het niet goed om overgewicht te hebben of zelfs dik te zijn, maar bij veel meisjes van jouw leeftijd zit het tussen de oren. En niet alleen is dat gevaarlijk, je doet jezelf en anderen ermee te kort. Zoek hulp zodat je kan inzien dat je niet te dik bent. Je probleem is hoogstwaarschijnlijk psychisch, niet fysiek. Let er alsjeblieft mee op.