Dik

Hey meiden,
Er is iets waar ik echt mee zit. Ik ben een 1m 61 en weeg ongeveer 50 kilo. Ik ben best klein voor mijn leeftijd.
Ik ben niet echt mager, en dat weet ik zelf ook wel. Mijn vrienden vinden dan weer dat ik er heel normaal uitzie. Ik ben dan ook niet ongelukkig met mijn gewicht, maar mijn moeder wel. Elke dag mag ik aanhoren hoe vet ik wel niet ben en dat geen enkele man me ooit gaat willen. Hier kan ik dus echt niet meer tegen. Het zomaar negeren heb ik al geprobeerd maar lukt echt niet.
Iemand tips?

Dat is vervelend :open_mouth: maar ik denk niet dat jij te dik bent en dat het probleem bij je moeder ligt. Heeft ze door dat jij hier niet blij van word? Ik zou haar ermee confronteren want dit is niet lief van haar.

Dat is super gemeen van jouw moeder!

Je bent helemaal niet dik. Met jouw lengte heb je onder de 45,5 kilo ondergewicht. 50 kilo is dus zeker niet te dik.

Wat Jouw moeder doet is heel slecht, ze zorgt ervoor dat je zelfbeeld omlaag gaat, net het omgekeerd van wat ze eigenlijk zou moeten doen. Je spreekt haar hier best op aan. Zeg haar dat jouw gewicht net heel goed is en dat ze moet stoppen jou te proberen veranderen. Volgens mij is ze zelf super onzeker ofzo. Praten zou i zeggen!

haar zeggen wat je ervan vind. Echt eerlijk en oprecht !

Nou ja, waar slaat dat nou weer op. Je hebt een perfect gewicht voor je lengte, niets aan doen!
Ik zou echt een keer heel boos worden en zeggen dat ze moet kappen daarmee.

Woon je alleen met je moeder of ook nog met anderen? In dat laatste geval: wat zeggen die er van dat je moeder zo doet?

Wow vet mooi gewicht. Ik ben 1.57 en weeg 53 kilo. Ik ben hier best tevreden mee. Heb alleen dikke benen. Maar dat zijn alleen spieren. Ik sport namelijk heel veel en de spieren tellen in gewicht mee.

Ik zou het met je moeder bespreken en anders eerst via je vader. En dat hij het dan tegen je moeder zegt. Maar je moet je daar dus geen zorgen om maken om je gewicht. Misschien wil je moeder je alleen maar waarschuwen en voorkomen dat je aan gaat komen. Maar goed moeders zijn gewoon ingewikkeld. (Mijne dan)

Laat je me weten als je een gesprek met je moeder hebt gehad?

Ik zou echt mega geïrriteerd tegen m’n moeder zeggen ‘Als jij me zo onzeker probeert te maken/maakt, gaat idd geen man me willen.’
Niet dat dat goed is om te zeggen, maar ik zou best boos worden. Ik snap wel dat je dat helemaal zat bent.
Ik zou haar duidelijk maken dat je een heel gezond gewicht heb en dat ze niet zulke dingen hoeft te zeggen. Misschien kun je het er met haar over hebben, hoe al die opmerkingen iedere x weer voor jou voelen en haar vragen waarom ze dat zegt, buiten het feit dat zij je dus schijnbaar te dik vind… :S
Wat je dus echt niet bent! En als je gaat afvallen moet je dat heel je leven volhouden anders kom je zo weer aan (en meer), dus dat zou ik zeker niet doen als je zo’n goed gewicht hebt

Oef, dat je moeder zo iets zegt is onacceptabel. Ik ben 14 jaar, 1.60 en 56 kg en zie er normaal uit (het duurde een paar jaar voordat ik me dat kon realiseren). Veel van mijn vriendinnen hebben hetzelfde gewicht en dezelfde lengte, je hoeft je dus in ieder geval nergens zorgen over te maken!

Dat je moeder zo into bodyshaming is kan heel naar zijn voor jou. Het zal moeilijk zijn om je er niks van aan te trekken, maar dit is toch de snelste oplossing. Als je het gevoel hebt dat je het niet trekt, vraag dan een keer waarom ze je vet en dik vindt. Het slaat naar mijn idee nergens op.
Hoor je heel vaak van dit soort dingen van je moeder? Misschien dat het dan een idee is om naar een vertrouwenspersoon te gaan.

ik zou gewoon bruut zeggen, wanneer ze weer zoiets zegt: ‘Nou, IK ben blij met m’n lichaam en DA’S het belangrijkste!’

of ik zou gewoon haar erop wijzen dat er veel pestkoppen zijn in de werled, en je moeder er op begint te lijken. of iets in die zin…(en da’s zeker niet de bedoeling als moeder, natuurlijk)

ze zegt dit waarschijnlijk puur uit angst. Wijs haar hierop en probeer hierover te praten waarom ze zoiets zegt

Je bent eerder te licht dan te zwaar, dus ik vind het belachelijk dat je moeder zulke dingen tegen je zegt… Dit is in mijn ogen gewoon een vorm van geestelijke mishandeling en ik zou er met je moeder over praten dat dit moet stoppen. Als je dat moeilijk vindt kun je het misschien eerst bespreken met iemand die je goed kent en die je vertrouwt, zoals een ander familielid.

Misschien tegen je vader eerst vertellen en dan samen met je vader met je moeder praten :sob::muscle:

Ik ben zelf 1.60 en weeg ook rond de 50 kg, wat naar mijn weten een prima gewicht is. Ik denk dan ook dat het slim is om met je moeder te praten, want ze kwetst je hier onnodig en onterecht mee.

zoals meerdere het zeggen, is het wel handig om tegen je moeder te zeggen dat je er niet zo blij van wordt als ze je ‘dik’ noemt. Dan zal ze het waarschijnlijk ook wel begrijpen en niet over door gaan :slightly_smiling_face: