Ik zit een beetje met een probleem. Ik ben in een jaar tijd ongeveer 10 kg bijgekomen. Maar ben in die tijd ook begonnen met de pil. Die pil daar ben ik mee begonnen omdat ik ontzettende moeite heb met mijn regels. Deze pil mag ik dus doorslikken van de huisarts en om de 3/4 maanden heb ik een doorbraakbloeding. Ik vroeg me eigenlij af of ik hierdoor ben aangekomen en wat ik er aan zou kunnen doen. Ik hool dat iemand me kan helpen!
Het kan een bijwerking zijn van de pil, maar het kan ook een andere reden hebben. Op een ander soort anticonceptiemiddel stappen, bv Nuvaring of prikpil kan helpen.
Van de anticonceptie pil kan je volgens de bijsluiter iets in gewicht toenemen. Dit komt echter niet door de pil zelf, dit komt namelijk door je hormoon huishouding.
Je kan overstappen op een andere pil al denk ik niet dat je hier voor zal afvallen. Bekijk je voedingspatroon eens goed, misschien beweeg je wel minder dan je voorheen deed.
Wanneer je denk dat het iets anders moet zijn raad ik je aan om contact met je huisarts te zoeken.
Over het doorslikken van je pil, ik zou dit niet langer dan drie maanden achter elkaar doen. Volgens de bijsluiter mag je een half jaar lang doorslikken echter is dit niet goed voor je hormoonspiegel. Het beste is nog altijd om elke maand ongesteld te worden.
Denk niet dat t aan doorslikken ligt, maar aan de pil zelf ligt. sommige pillen kunnen namelijk die bijwerking heben. Ik zou dus even langs gaan bij de huisarts en vragen of je een lichtere variant mag. Ik zelf heb de aller lichtste mogelijk en ik heb helemaal geen bijwerkingen.
het is trouwens niet de pil waar ja van aankomt, maar door sommige pillen (per persoon verschillend ook) kan je eetlust toenemen.
Het is niet zozeer de pil waar je door aankomt maar je kan er meer eetlust van krijgen.
Ik heb er ook echt enorme eetlust van, ben veel aangekomen. Moet er ECHT op gaan letten nu…
Bij mij heeft Nuvaring geholpen, heb hier nooit meer eetlust van gehad, in tegenstelling tot de pil. Dus inderdaad best even met de HA spreken, die weet wel raad!
Aan alle meiden met meer eetlust: heeft iemand er al aan gedacht een lichtere pil te nemen? Of nemen jullie al de lichtste? Bij mij heeft het echt geholpen hoor!
Maar ik eet niet meer als voor ik de pil had
Je eet niet méér, maar ook niet slechter? Dus bijvoorbeeld niet McDonalds in plaats van groentensoep?
En waar zitten die 10 kg? Overal verspreid of hoofdzakelijk in je buik, billen en dijen? Daar is namelijk waar het oestrogeen uit de pil vet gaat opslaan.
Het is overigens nog niet zeker dat de pil hier geen invloed op heeft, zoals een aantal meiden schrijft. Het is zeker dat oestrogeen en progesteron een invloed hebben: oestrogeen op de opslag van vet en water in je lichaam en progesteron op je eetlust. Het onderwerp van discussie is, of de kleine concentratie in een pil voldoende is om een groot effect te zien.
Misschien ben jij daar supergevoelig voor. Een koperspiraaltje is dan wel een goed alternatief voor anticonceptie, maar zal het probleem van je regels niet oplossen. Dus misschien toch maar eens kijken naar lichtere pillen? Of een pil zonder oestrogeen?