1. Wat heb je allemaal nodig bij zo’n camera behalve een body+lens+tas(+statief)+geheugenkaart+uvfilter (tegen krassen ofzo?)? Hoeveel euri ben je als je een kit koopt ongeveer nog kwijt aan extra’s?
Als we het over de 450D kit hebben moet je denken aan ¤650 euro op 't moment schat ik? Een accu daarvoor is rond de ¤50 euro, ik heb een tas van ¤90 euro voor m’n 40D, dus daar moet de 450D met z’n kleinere formaat zeker inkunnen, en denk ook dat je wel met een kleinere / goedkopere uit de voeten komt. UV filter heb je in verschillende prijsklassen, weet niet welke kit je gaat kopen? Geheugenkaart heb je ook verschillende van, die van mij waren 4GB voor ¤30 euro ofzo, hele fijne kaarten. Erg snel ook.
. Hoe werkt het scherpstellen met zo’n camera, je moet dan aan de lens draaien ofzo? Is dat makkelijk te doen en te zien of het goed scherp is? Kunnen zulke camera’s ook eventueel automatisch scherpstellen?
Pardon? Sorry maar dit vind ik echt een onnozele vraag als je het over ‘Digitale Spiegelreflexcamera’s’ hebt, en er dan ook nog een wilt gaan kopen? Maargoed, dat laat ik aan jou over.
't Scherpstellen kan je zelf doen, of de camera laten doen.
In de Automatische stand doet de camera dit zelf,
Maar zet je je lens over naar MF moet je dit zelf doen.
Ik gebruik handmatig scherpstellen vaker met mijn 50mm F1.8 dan met m’n kit maar toemaar.
3. Als je door de zoeker kijkt, zie je dan het beeld zoals je het ook met je ogen (buiten de zoeker om) ziet, of zie je het dan zoals de foto uiteindelijk wordt gemaakt, met de instellingen die je gebruikt?
Door de zoeker zie je gewoon hoe het op dat moment is, hoe de opname word ligt compleet aan je eigen instellingen.
4. Bij de 450d en 500d, bij welke ISO waarde begin je op die camera’s ruis te zien? (bij de (compact)camera die ik nu heb is het al vanaf 400, heel irritant).
Ik heb vernomen dat bij de 1600 ISO je toch wel wat ruis kan gaan zien, maar dit ligt dan ook weer aan je instellingen.
5. Hoeveel jaren zal de body meegaan als je er normaal mee omgaat? En de lenzen?
't Zijn niet voor niks dure camera’s. Je kan er zeker wel 10 jaar mee door, maarja, je krijgt steeds nieuwe technieken dat je op gegeven moment zelf wel overstapt. De lenzen is precies hetzelfde verhaal. Heb je een kitje? Wil je later vast wel over naar iets anders.
6. Is de standaard flits die op de camera’s zit goed, kan je die bijvoorbeeld ook instellen qwa felheid of kleur (wit/geel)?
Ik heb echt een enorme hekel aan fotograveren met flits, externe flitser vind ik fijn, maar de interne vind ik echt 3x niks.
Instellen kan wel, maar ik weet niet uit m’n hoofd hoe.
Handleiding!
7. De Canon EOS 450D is tegen de tijd dat ik hem koop, minstens 2 jaar daarvoor al op de markt gekomen: is dat erg, is hij dan niet een beetje ‘overdatum’ kwa technologie en kwaliteit of maakt dat niet zo veel uit?
Poe poe, je zou maar een iets verouderde camera kopen.
Die van mij is al 3 jaar op de markt als het niet langer is, en word nog steeds enorm hoog aangeschreven.
Het ligt puur aan de lenzen en fotograaf hoe de foto’s worden, meer kan ik echt niet zeggen.
Je kan de EOS 1D mark III hebben, maar als je geen oog ervoor hebt kan iemand met een simpele 350D nog mooiere foto’s als jou schieten.
8. Hoe zit het precies met brandpuntafstand. Ik heb op wikipedia gelezen wat het is, maar ik snap 't niet. Je hebt bijv 18-55mm en 18-200mm. Die laatste kan je dus mee inzoomen ofzoiets? Maar hoezo millimeter, je kan toch wel verder dan op 200mm (20cm) scherpstellen? Met hoeveel optische zoom is het ongeveer te vergelijken? En hoeveel mm is groothoek, hoeveel is tele, en wat heb je nodig voor macro? Iemand die het in ‘Jip en Janneke’ taal kan uitleggen? [A]
Nou, als je zelf even logisch nadenkt, kan je wel nagaan dat 18-55 minder ver zoomt als een 18-200 neem ik aan? Maar een 18-200 is dan ook een ultratele. Ik vind 't fijner lenzen met tussen afstanden te hebben maar dat is per persoon verschillend. Als je liever niet met meerdere lenzen sjouwt is zoiets ideaal. Anyway, de ‘standaard’ macro is toch wel de 50mm F1.8, maar je hebt ook 50mm F1.4 etc. Ligt er totaal aan wat je budget is.
De rest kan je opzoeken in meerdere fotografie boeken.
Ik moet wel zeggen, als ik naar de vragen kijk die ik net beantwoord heb, vind ik niet dat je je goed hebt ingelezen etc over een spiegelreflex.
Als je bij digitaal denkt aan handmatig scherpstellen, klopt er volgens mij toch iets niet helemaal bepaald.