Digitale spiegelreflexcamera

Ik wil over een paar maanden (in 't voorjaar ongeveer, denk ik, al ik het geld bij elkaar heb) een digitale spiegelreflexcamera kopen.

Ik denk dat ik een Canon EOS 450D ga kopen, maar zit ook nog te twijfelen aan de opvolger de 500D (alleen die is best wat duurder, dus ik denk dat ik 450D doe).

In elk geval, 'k heb er een paar vraagjes over:

1. Wat heb je allemaal nodig bij zo’n camera behalve een body+lens+tas(+statief)+geheugenkaart+uvfilter (tegen krassen ofzo?)? Hoeveel euri ben je als je een kit koopt ongeveer nog kwijt aan extra’s?

2. Hoe werkt het scherpstellen met zo’n camera, je moet dan aan de lens draaien ofzo? Is dat makkelijk te doen en te zien of het goed scherp is? Kunnen zulke camera’s ook eventueel automatisch scherpstellen?

3. Als je door de zoeker kijkt, zie je dan het beeld zoals je het ook met je ogen (buiten de zoeker om) ziet, of zie je het dan zoals de foto uiteindelijk wordt gemaakt, met de instellingen die je gebruikt?

4. Bij de 450d en 500d, bij welke ISO waarde begin je op die camera’s ruis te zien? (bij de (compact)camera die ik nu heb is het al vanaf 400, heel irritant).

5. Hoeveel jaren zal de body meegaan als je er normaal mee omgaat? En de lenzen?

6. Is de standaard flits die op de camera’s zit goed, kan je die bijvoorbeeld ook instellen qwa felheid of kleur (wit/geel)?

7. De Canon EOS 450D is tegen de tijd dat ik hem koop, minstens 2 jaar daarvoor al op de markt gekomen: is dat erg, is hij dan niet een beetje ‘overdatum’ kwa technologie en kwaliteit of maakt dat niet zo veel uit?

8. Hoe zit het precies met brandpuntafstand. Ik heb op wikipedia gelezen wat het is, maar ik snap 't niet. Je hebt bijv 18-55mm en 18-200mm. Die laatste kan je dus mee inzoomen ofzoiets? Maar hoezo millimeter, je kan toch wel verder dan op 200mm (20cm) scherpstellen? Met hoeveel optische zoom is het ongeveer te vergelijken? En hoeveel mm is groothoek, hoeveel is tele, en wat heb je nodig voor macro? Iemand die het in ‘Jip en Janneke’ taal kan uitleggen? [A]

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op deze vragen.
Als me nog meer vragen te binnen schieten zet ik ze erbij.

1. Ik heb er verder niks bij, kan prima! en hoe duur dat allemaal is ligt natuurlijk helemaal aan jezelf, want je kan het zo gek maken als je zelf wil…
  2. Ja, dat heb je gauw genoeg door hoor. En je kan hem inderdaad ook op automatisch zetten.
  3. Met de instellingen die je zelf kiest
  4. Dat weet ik niet, ik zou zeggen vanaf 800…
  5. Dat weet ik ook niet, ik heb hem pas een jaar en nu is er iig nog niks mis mee. XD
  6. Nee die is kut… Dan zou je er een flitser bij moeten kopen maar dat is weer duur.
  7. Nee hoor, helemaal niet!
  8. Met 200mm kan je inderdaad veel verder inzoomen, maar wat dat met die milimeters is weet ik eerlijk gezegd ook niet. Groothoek is 15 en lager geloof ik. Ik weet daar verder ook allemaal niet zo veel vanaf, haha.

Zo :stuck_out_tongue:

Een tip; ik zou een zonnekap pakken! als je camera dan valt /op de lens zegmaar. is hooguit je zonnekap kapot, dus dat is wel heel handig. zijn meestal ook niet zo duur.

1. Wat heb je allemaal nodig bij zo’n camera behalve een body+lens+tas(+statief)+geheugenkaart+uvfilter (tegen krassen ofzo?)? Hoeveel euri ben je als je een kit koopt ongeveer nog kwijt aan extra’s?

Je hebt ook vaker speciale aanbiedingen, met geheugenkaart erbij enzo.
Maar het ligt eraan, wat je wilt & welk merk. je heeft hele goedkope statieven, biv bij de kijkshop, maar je kunt ook een hele dure kopen bij weet ik wie.

1. Hoe werkt het scherpstellen met zo’n camera, je moet dan aan de lens draaien ofzo? Is dat makkelijk te doen en te zien of het goed scherp is? Kunnen zulke camera’s ook eventueel automatisch scherpstellen?

Je kunt kiezen, je kunt zelf scherp stellen of instellen dat de camera scherpstelt.

1. Als je door de zoeker kijkt, zie je dan het beeld zoals je het ook met je ogen (buiten de zoeker om) ziet, of zie je het dan zoals de foto uiteindelijk wordt gemaakt, met de instellingen die je gebruikt?

Met de instellingen die je gebruikt.

1. Bij de 450d en 500d, bij welke ISO waarde begin je op die camera’s ruis te zien? (bij de (compact)camera die ik nu heb is het al vanaf 400, heel irritant).

Ik heb geleerd dat je het beste de iso op 400 kunt zetten, op zn hoogst op 600.

1. Hoeveel jaren zal de body meegaan als je er normaal mee omgaat? En de lenzen?

Geen idee. Ik denk dat als je er fatsoenlijk mee omgaat, hij niet zo snel kapot gaat. tenzij er gewoon iets gebeurd met de camera.

1. Is de standaard flits die op de camera’s zit goed, kan je die bijvoorbeeld ook instellen qwa felheid of kleur (wit/geel)?

Ik vind sowieso een flitser kut. dus ik gebruik m nooit. maar je kunt hem niet instellen.

1. De Canon EOS 450D is tegen de tijd dat ik hem koop, minstens 2 jaar daarvoor al op de markt gekomen: is dat erg, is hij dan niet een beetje ‘overdatum’ kwa technologie en kwaliteit of maakt dat niet zo veel uit?

Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt, je hebt bij een nieuwere gewoon een beetje meer, soms zelfs gewoon het zelfde.

1. Hoe zit het precies met brandpuntafstand. Ik heb op wikipedia gelezen wat het is, maar ik snap 't niet. Je hebt bijv 18-55mm en 18-200mm. Die laatste kan je dus mee inzoomen ofzoiets? Maar hoezo millimeter, je kan toch wel verder dan op 200mm (20cm) scherpstellen? Met hoeveel optische zoom is het ongeveer te vergelijken? En hoeveel mm is groothoek, hoeveel is tele, en wat heb je nodig voor macro? Iemand die het in ‘Jip en Janneke’ taal kan uitleggen? [A]

geeeeeeeen idee.

ik ben geen expert ofzo maar ik zal kijken wat ik weet haha

1. geen idee

2. ja ze kunnen ook automatisch scherpstellen dat ligt er aan op welke stand je hem hebt staan maar daar staat ie in het begin zoiezo al op.
    en soms als je ergens op richt en het is wazig moet je de knop half indrukken dan stelt ie ook scherp.

3. normaal gewoon zoals de foto uiteindelijk wordt, maar als je aan de lens draait totdat ie op 35 staat word je foto zoals je eigen ogen het beeld ook waarnemen zegmaar.

4. geen idee want ik heb een Sony

5. dat weet ik ook niet precies want ik heb m nog niet zo lang maar dat kan je vast wel vinden op internet ook.

6. dat zou ik ook niet weten want ik gebruik bijna nooit de flits eigenlijk

7. Ik denk dat dat niet veel uitmaakt…

8. ehm dat weet ik dus ook niet…

naja ik hoop dat je dr toch iets aan hebt xD

Als we het over de 450D kit hebben moet je denken aan ¤650 euro op 't moment schat ik? Een accu daarvoor is rond de ¤50 euro, ik heb een tas van ¤90 euro voor m’n 40D, dus daar moet de 450D met z’n kleinere formaat zeker inkunnen, en denk ook dat je wel met een kleinere / goedkopere uit de voeten komt. UV filter heb je in verschillende prijsklassen, weet niet welke kit je gaat kopen? Geheugenkaart heb je ook verschillende van, die van mij waren 4GB voor ¤30 euro ofzo, hele fijne kaarten. Erg snel ook.

. Hoe werkt het scherpstellen met zo’n camera, je moet dan aan de lens draaien ofzo? Is dat makkelijk te doen en te zien of het goed scherp is? Kunnen zulke camera’s ook eventueel automatisch scherpstellen?
Pardon? Sorry maar dit vind ik echt een onnozele vraag als je het over ‘Digitale Spiegelreflexcamera’s’ hebt, en er dan ook nog een wilt gaan kopen? Maargoed, dat laat ik aan jou over.
't Scherpstellen kan je zelf doen, of de camera laten doen.
In de Automatische stand doet de camera dit zelf,
Maar zet je je lens over naar MF moet je dit zelf doen.
Ik gebruik handmatig scherpstellen vaker met mijn 50mm F1.8 dan met m’n kit maar toemaar.

3. Als je door de zoeker kijkt, zie je dan het beeld zoals je het ook met je ogen (buiten de zoeker om) ziet, of zie je het dan zoals de foto uiteindelijk wordt gemaakt, met de instellingen die je gebruikt?
Door de zoeker zie je gewoon hoe het op dat moment is, hoe de opname word ligt compleet aan je eigen instellingen.

4. Bij de 450d en 500d, bij welke ISO waarde begin je op die camera’s ruis te zien? (bij de (compact)camera die ik nu heb is het al vanaf 400, heel irritant).
Ik heb vernomen dat bij de 1600 ISO je toch wel wat ruis kan gaan zien, maar dit ligt dan ook weer aan je instellingen.

5. Hoeveel jaren zal de body meegaan als je er normaal mee omgaat? En de lenzen?
't Zijn niet voor niks dure camera’s. Je kan er zeker wel 10 jaar mee door, maarja, je krijgt steeds nieuwe technieken dat je op gegeven moment zelf wel overstapt. De lenzen is precies hetzelfde verhaal. Heb je een kitje? Wil je later vast wel over naar iets anders.

6. Is de standaard flits die op de camera’s zit goed, kan je die bijvoorbeeld ook instellen qwa felheid of kleur (wit/geel)?
Ik heb echt een enorme hekel aan fotograveren met flits, externe flitser vind ik fijn, maar de interne vind ik echt 3x niks.
Instellen kan wel, maar ik weet niet uit m’n hoofd hoe.
Handleiding!

7. De Canon EOS 450D is tegen de tijd dat ik hem koop, minstens 2 jaar daarvoor al op de markt gekomen: is dat erg, is hij dan niet een beetje ‘overdatum’ kwa technologie en kwaliteit of maakt dat niet zo veel uit?
Poe poe, je zou maar een iets verouderde camera kopen.
Die van mij is al 3 jaar op de markt als het niet langer is, en word nog steeds enorm hoog aangeschreven.
Het ligt puur aan de lenzen en fotograaf hoe de foto’s worden, meer kan ik echt niet zeggen.
Je kan de EOS 1D mark III hebben, maar als je geen oog ervoor hebt kan iemand met een simpele 350D nog mooiere foto’s als jou schieten.

8. Hoe zit het precies met brandpuntafstand. Ik heb op wikipedia gelezen wat het is, maar ik snap 't niet. Je hebt bijv 18-55mm en 18-200mm. Die laatste kan je dus mee inzoomen ofzoiets? Maar hoezo millimeter, je kan toch wel verder dan op 200mm (20cm) scherpstellen? Met hoeveel optische zoom is het ongeveer te vergelijken? En hoeveel mm is groothoek, hoeveel is tele, en wat heb je nodig voor macro? Iemand die het in ‘Jip en Janneke’ taal kan uitleggen? [A]
Nou, als je zelf even logisch nadenkt, kan je wel nagaan dat 18-55 minder ver zoomt als een 18-200 neem ik aan? Maar een 18-200 is dan ook een ultratele. Ik vind 't fijner lenzen met tussen afstanden te hebben maar dat is per persoon verschillend. Als je liever niet met meerdere lenzen sjouwt is zoiets ideaal. Anyway, de ‘standaard’ macro is toch wel de 50mm F1.8, maar je hebt ook 50mm F1.4 etc. Ligt er totaal aan wat je budget is.
De rest kan je opzoeken in meerdere fotografie boeken.

Ik moet wel zeggen, als ik naar de vragen kijk die ik net beantwoord heb, vind ik niet dat je je goed hebt ingelezen etc over een spiegelreflex.
Als je bij digitaal denkt aan handmatig scherpstellen, klopt er volgens mij toch iets niet helemaal bepaald.

hoezo klopt er iets niet als ik bij digitaal denk aan handmatig instellen? ik heb nog nooit een digitale spiegelreflex in m’n handen gehad, is het dan zo gek dat ik er weinig van weet?
met m’n compactcamera kan ik inmiddels zo goed overweg dat ik er naar mijn idee alles mee kan wat mogelijk is, dus daarom lijkt me een dslr een leuke nieuwe uitdaging en een erg logische volgende stap, ben er nu al heel erg aan toe (heb helaas nog niet genoeg geld). Met m’n compact camera kan ik handmatig de scherpte instellen, vandaar die vraag. Maar bij de camera die ik nu heb werkt dat niet zo lekker: je móet in het vakje in het midden van het LCD scherm scherpstellen, je kan dus niet bijv. in de linker bovenhoek scherpstellen als je dat zou willen, en je kan het alleen zien op het LCD scherm, en het is heel lastig om daarop te zien of het goed scherp is of dat je er net een cm naast zit. Is al vaak fout gegaan. Vandaar dat ik me afvraag hoe dat zit bij een digitale spiegelreflex. o_o

& wat betreft ‘Poe poe, je zou maar een iets verouderde camera kopen.’; ik ben een arme student, 100 euro is voor mij al veel, laat staan 500 of meer: als ik zoveel geld uit geef wil ik er wel een hele poos (minstens 4-5 jaar) mee vooruit kunnen.

En hoe oud denk je dat ik ben m’n beste?
Ik ben 15, en heb alle ¤1400 euro voor alleen m’n body + lens zelf opmoeten hoesten, om nog niet te spreken over de rest.
Waarom? Omdat ik er in door wil.
Ik heb er voor moeten sparen, ja inderdaad.
Als je even 1 boekje had opengeslagen over ‘Spiegelreflex’ had je deze reactie niet gehad van mij, en had je waarschijnlijk nog méér informatie gehad.

Maarhéé, als je niks van me wilt aannemen.
Prima, dan heb ik niks gezegd en kan je mijn reactie ook wel schrappen.
Eens kijken met welke informatie de rest op de proppen komt.
Want heb nog niet zulke uitgebreide antwoorden gezien op je vragen.

Spiegelreflexen beginnen meestal vanaf ¤500, en dan heb je echt nog maar een instapmodelletje

-

I know ;p. Ik wil juist een instapmodel.

Je kunt misschien ook even op marktplaats kijken daar heb je ook tweedehands instapmodele met heel veel extra’s voor veel mider. Gewoon even vragen of ze de bonnentjes nog hebben gerandsiebewijs van de camera. Meesten mensen die goed omgaan met de camera hebben alles nog. Neem je iemand mee en ga je even kijken en uitproberen.

Ja of koop een analoog SLR *knuffelt de hare*
Zijn heel goedkoop te krijgen.

Misschien wel goedkoop maar dan ben je alsnog veel geld kwijt om 't te laten ontwikkelen toch? Kan dat überhaupt nog wel? Ö Zelf ontwikkelen zou ik niet aandurven XD Nu ik toch erover nadenk, misschien ligt er nog wel 1 hier op zolder Ö *gaat navragen*

Ontwikkelen ja, dat kan nog. Word wel steeds duurder en is ook duurder in vergelijking met digitaal. Zelf ontwikkelen zou ik ook maar even niet doen. Ten zij dat je iemand kent die het kan en het je kan leren.

Kan nog steeds bij de Hema en foto speciaal zaken.

Film rolletjes zijn ook gewoon verkrijgbaar bij de Hema (200 en 400 ISO) en zwart wit film bij foto speciaalzaken.
Ik heb bij de hema 3 rolletjes gekocht en ik heb nu bijna eentje vol.

Trouwens, sommige verdwijnen niet. Of ze komen gewoon weer terug om dat mensen erom vragen.
LP’s worden bijvoorbeeld ook nog steeds gemaakt.

'k heb nog een vraagje :]
bij de mediamarkt is nu 'n aanbieding van de 450d met 18-200 lens voor 555 euro, die ga ik denk ik halen, want zo goedkoop heb ik 't nog nergens op internet kunnen vinden…! zeker niet met zo’n zoomlens erbij…

maar ik wil één ding nog weten. ;p

de lens die erbij zit is een tamron 18-200 mm;
is dat 'n goede lens, en zit er stabilisatie in? (dat zit niet in de camera zelf heb ik begrepen).

kan er weinig over vinden op internet.

*knuffelt met je mee* ik hou van de mijne! =D

Maar die Tamron lens is echt een superlensje (: Heb hem zelf ook ^^
Ik zou het doen, die actie, ik heb namelijk die lens zelf voor 180 euro gekocht (in de opruiming, normaal kost hij 249)

Kijk anders ff op www.fotokonijnenberg.nl
En dan bij objectieven, op merknaam, en dan tamron en daar staat ie wel tussen (:
Daar heb je ook meer info over andere objectieven, camera’s en alle benodigdheden (: en ze zijn vrij goedkoop ^^

ooh thanks voor je antwoord! :]
volgens die site zit er op die Tamron lens geen beeldstabilisatie… is het dan wel slim om die aanbieding van de mediamarkt te kopen? als er geen IS in de body én niet in het objectief zit worden de foto’s toch vet bewogen als je ze zonder statief maakt? =O

tis trouwens een lens met f3.5-6.3, is dat voldoende? de compact camera die ik nu heb gaat van f2.8-8…

Ik heb die lens vorige week woensdag voor het eerst echt gebruikt toen ik de koninging mocht fotograferen *voelt zich trots* En hij maakt echt hele goede en scherpe foto’s.
Als je helemaal ingezoomd hebt op de 200mm en je beweegt zie je de beweging wel heel goed, maar als je een snelle sluitertijd gebruikt worden de foto’s gewoon scherp (:
Maar als je gewoon op de 18 tot 80 ongeveer zit, maakt hij met elke beweging nog steeds hele scherpe foto’s!
maar dat moet je gewoon zelf ff uitvinden haha. ik heb een vrij vaste hand gekregen dus ik beweeg niet meer zoveel xD
En de F3.5 is ook gewoon goed hoor (: Het is het gemiddelde diafragma, de meeste lensen hebben dit diafragma dus :wink:
Hij laat genoeg licht binnen en maakt hele scherpe foto’s ^^

nja zo’n dslr ligt natuurlijk wel steviger en stabieler in de hand dan een compactcamera… dus dan beweeg je wel minder denk ik. maar het kan dus wel gewoon?

wordt het met f3.5 ook nog wel scherp helemaal tot achter als je bijv. een landschap erop zet waarbij je heel ver kunt kijken?

en lukt het wel om een snelle sluitertijd te gebruiken, want vooral als je binnen bent is m’n ervaring dat de foto dan (zonder flits) snel heel erg onderbelicht wordt, ik ben met m’n huidige camera binnenshuis vaak genoodzaakt tot een sluitertijd van 1/10 of daar in de buurt en dan wordt het echt heeel snel bewogen… het scheelt dan misschien wel dat die 450d met een iso van 800/1600 vrijwel ruisvrije foto’s kan nemen, dat kan die compactcamera die 'k nu heb totaal niet…

k denk dat ik die maar ga halen, vind het wel een superaanbieding.
mocht de lens toch niet goed zijn kan ik altijd nog gaan sparen voor een betere.

chill dat je de koningin hebt gefotografeerd trouwens! ^^.