Diervriendelijk leven

Hallo! Dit is misschien heel random maar ik zit altijd al een beetje in gedachte met hoe je ‘diervriendelijk’ kunt leven. Ik zie heel vaak filmpjes voorbij komen met hoe dieren behandeld worden: levend villen, plukken waarbij de dieren het uitschreeuwen, met ze omgaan alsof het geen gevoel heeft enz…
Maar als je diervriendelijk wilt leven, hoe doe je dat dan? Dan kost alles toch ontzettend veel geld en dan moet je overal opletten…?

In hoeverre leven jullie diervriendelijk ? Biologisch eten/vegatarisch/veganistisch? Kopen jullie wol enz? enz.
En de manier waarop dit allemaal gedaan word (denk aan de extremen dingen zoals hier boven) hoe kan het dat dit gebeurd ? Bv China staat er toch het meest bekend om (?), hoe kan het dat het daar niet word aangepakt? Of word dat al aangepakt?

Ik wil me hier heeeel graag in verdiepen en hoop dat er ervaringen en links zijn naar interessante sites!

Als je zoiets wil doen, stap voor stap en niet alles tegelijkertijd aanpakken. Gaat je te veel moeite en energie kosten om goed aan te kunnen gok ik :grin:
Ik leef totaal niet diervriendelijk, maar ik ben dan ook niet diervriendelijk ingesteld. Ik heb niks met dieren, behalve als ze op m’n bord liggen en te eten zijn.
Er zijn een aantal veganistische receptensites waar je je heil uit kan halen, zoals vegetus.

In het food board is een topic voor vegetariërs, ook voor plant-based/foodies/iets. Misschien kun je daar eens rondkijken :slightly_smiling_face:
Ik ben er zelf ook erg mee bezig en ben er inmiddels van overtuigd dat het voor mij niet mogelijk is om geen producten te gebruiken waar dierenleed aan verbonden is (dat sluipt er bijna overal in en valt vaak moeilijk te achterhalen). Heel concreet kun je ervoor kiezen om inderdaad geen wol of leer meer de kopen maar op synthetische materialen over te gaan. Dit is vaak niet eens duurder dan de dierlijke variant (in geval van leer zelfs goedkoper vaak). Je zou op zoek kunnen gaan naar dierproefvrije producten, en als je eenmaal iets hebt gevonden wat je graag gebruikt is dat ook mooi meegenomen. Je eetpatroon veranderen kan ook. Ik ben zelf vegetariër maar probeer dierlijke producten wel zoveel mogelijk te vermijden. Ik vind het lastig om álles uit te bannen (vooral omdat fabrikanten het gebruik van dieren alleen op de verpakking hoeven zetten wanneer een dierlijk product daadwerkelijk in het product verwerkt zit, maar dieren die gebruikt worden bij bereiding hoeven niet genoemd te worden, en daar weet je als consument dus ook eigenlijk nooit iets van af totdat Kassa/ keuringsdienst van waren (of een dergelijke organisatie) dat aan het licht brengt).
Maar wat ik je adviseer is om inderdaad stap voor stap wat diervriendelijker te gaan leven. Koop de volgende keer dat je gaat shoppen bewust geen leer/wol, eet hier en daar wat meer plantaardig voedsel en ga rustig eens op onderzoek uit. Het viel mij destijds vies tegen hoeveel dierenleed zich eigenlijk afspeelt en waar je (soms zelfs onbewust) aan bijdraagt. Maar iedere stap richting diervriendelijk leven is een stap in de goede richting. Raak vooral niet teleurgesteld als je denkt dat je nooit helemaal diervriendelijk kunt leven, want alle beetjes helpen. Succes!

Ik snap dus echt niet waarom wol dieronvriendelijk is :’)

^Hangt er vooral van af waar de wol vandaan komt (hoe er aan de wol gekomen is). Als het van een hobbyboer komt die elke lente zijn schapen op zijn gemakje scheert omdat ze het anders te warm krijgen en grotere kans hebben op infecties etc, helemaal prima. Als het uit een massaproductie boerderij komt waar de lappen huid met de wol meegeschoren worden (of getrokken) is het een ander verhaal. Hierbij verwijs ik ook vooral naar regio’s waar dierenrechten niet zo streng worden nagestreefd, als ze al gelden.

Maar hoe weet je dan hoe de wol geschoren is? Denk niet dat ze op een labeltje in de wol/kleding zetten hoe het schaap waar de wol van afkomstig is mishandeld is of niet

Ik ben van mening dat diervriendelijk vlees niet bestaat, daarom eet ik helemaal geen vlees/vis meer. Zuivel zoals melk en yoghurt ook niet, maar nog wel kaas en eieren (wel het liefst biologisch dan).

Klopt. Maar als je kleding van een mega bedrijf afkomstig is, kun je er van uit gaan dat de wol van een massabedrijf komt.

Hierboven een filmpje van wolproductie in Australië, behoorlijk schokkend als zeg ik het zelf.

Hiermee wil ik echt niet zeggen dat al het wol dieronvriendelijk is, wij hebben zelf ook een kudde schapen die elk jaar geschoren worden en dat gaat er echtechtecht niet zo aan toe. Maarja, van die 20 schapen die wij hebben kan een bedrijf natuurlijk geen kleding maken haha.

Hm ja. Aan de ene kant vind ik het allemaal heel sneu en alles maar aan de andere kant kan ik er niet echt iets aan doen. Als ik het niet koop/eet/drink/wil dan is er altijd wel een ander die t wel wil, dus in hoeverre heeft het dan echt nut voor het beestje (dus niet voor je eigen morele gedachtes, puur voor het dier)

Ja ik snap die gedachtengang, 1 iemand die minder/geen dierenleed meer koopt zet idd niet echt zoden aan de dijk. Maar als ik denk aan hoeveel mensen trots aan mij vertellen dat ze een avond ‘ook geen vlees hebben gegeten!’ dan denk ik wel dat je een positieve invloed hebt op je omgeving. Haten op familie/vrienden/vreemden dat ze wel beesten vermoorden heeft toch geen zin. Maar alle kleine beetjes helpen toch maar weer. Het is behoorlijk schrikken als je bekijkt hoeveel dieren je per jaar opeet/draagt.
Ik heb het even gegoogled en kwam op 552 dieren in je hele leven. Dat is best wel heel erg veel dieren vind ik (en dat was enkel voor het vlees).

Als jij iets wel koopt én de ander ook, dan zijn er twee mensen die het kopen. Ik zie ook niet gebeuren dat ik als enig persoon de wereld kan verbeteren (in ieder geval naar hoe ik vind dat de wereld “beter” zou zijn), maar ik draag mijn steentje bij.
Bedenk maar dat er echt een heleboel mensen zijn die net als jij misschien iets gewoon blijven kopen/gebruiken omdat ze denken dat het toch niet uitmaakt. Maar bedenk je ook dat als jij dat dus juist niet doet, je toch verschil maakt (als er meer mensen zo zouden denken maakt het namelijk wél verschil). En zoals ik zei, ik draag mijn steentje bij. Voor elk enkel stuk vlees dat ik niet koop maakt de vleesindustrie voor dat enkele stuk minder winst. Vraag en aanbod zeg maar, als er geen vraag naar is wordt het ook niet gemaakt. Als aan het eind van het jaar blijkt dat er een koe minder nodig bleek, dan wordt het jaar daarop een koe minder gefokt. Echt alle beetjes helpen.

Het allerbelangrijkste is misschien nog wel dat je niet moet verwachten dat dit soort dingen snel gaan. Mensen zijn over een hele lange tijd steeds meer vlees gaan eten. Mensen zijn over een hele lange tijd steeds meer gebruik gaan maken van internet. Maar mensen zijn ook over een lange tijd minder gebruik gaan maken van vaste telefonie, en hoewel het nog steeds bestaat, en hoewel het steeds goedkoper wordt gemaakt: er is gewoon (bijna) geen vraag meer naar. Ik denk dat dit met vlees eten ook kan, al duurt dit tientallen jaren. Het leefpatroon van mensen verandert, en dat kan zich naar mijn mening ook zeker ten goede keren voor het welzijn van dieren. En ook al gaat het langzaam en heb je het niet helemaal zelf in de hand, je hebt invloed, iedereen draagt bij.

Als je echt ‘diervriendelijk’ wil leven, raad ik je aan om vegan te worden. Dus geen dierlijke producten meer eten en gebruiken. Daarnaast zijn er zoveel meer dingen die je kunt doen, bijvoorbeeld donateur worden voor een goed doel die zich inzet voor dieren, meedoen aan handtekeningen actie’s, verspreiden van flyers, protesteren bij het bijv. het Dolfinarium, mensen aanspreken als zij hun dieren niet correct behandelen ect ect. Er is gelukkig heel veel wat je kan doen, en alle kleine beetjes helpen :slightly_smiling_face: Vooral niet denken dat je toch niks kan veranderen, omdat 1 mens geen verschil gaat maken, want dit is absoluut niet zo!

Dankje voor alle reacties! Ik weet niet precies. Ik denk dat ik om te beginnen maar begin met flexitariër worden (heb ik gelezen). Omdat ik vlees wel lekker vind maar dan gewoon maar 1 of 2 keer per week neem.
Lijkt me zo moeilijk om vegetariër te zijn! Laat staan veganistisch!
Bijvoorbeeld in de mc Donalds en met kerst gaan wij altijd gourmetten. Ik heb ook nog zoveel vlees niet geprobeerd! Vis eet ik eigenlijk nooit… Ik weet niet precies waarom maar ik heb tot nu toe ook alleen kibbeling, vissticks en lekkerbekjes geproefd en dit eet ik ook maar heul sporadisch.
Wij eten helemaal niet gevariërd moet ik zeggen (mijn moeder is zo’n wat de boer niet lust eet hij niet, lol). En dus altijd aardappels/groente/vlees… <.>
Maar goed, flexitariër is een begin denk ik. En zelfs dat helpt al dan.

^Klopt! Mooi streven vind ik. In het begin is het ook lastig om goede vleesvervangers te vinden. Maar je wordt er vanzelf handiger in. Na verloop van tijd heb je waarschijnlijk ook een paar vaste vegetarische gerechten die je graag maakt en dat scheelt ook al een hoop. Het moet allemaal een beetje wennen en in je systeem komen, en als het eenmaal zover is is het niet meer dan normaal. Wees vooral niet bang om nieuwe dingen te proberen :slightly_smiling_face: Succes! (Eventueel kun je op zoek naar vegetarische gerechtjes voor bij het gourmetten, gewoon om een paar te proberen. Ik maak zelf vaak mini falafel, of geitenkaasjes in beslag en dan met een beetje jam (haha krijg er meteen zin in)).

Gewoon klein beginnen inderdaad! En verder nagaan wat je voor kleding draagt en waar het vandaan komt.

Hihi ik ga nu ook door zo’n proces om diervriendelijker te gaan leven. Best interessant. Het gaat steeds makkelijker. Klein beginnen inderdaad. Hoe minder vlees je eet hoe minder behoefte je er op den duur aan hebt… Zelfde geldt voor melkproducten. En als je een keer toch vlees (/eieren/melkproducten) eet, koop twee/drie sterren beter leven of bio. Je vind je ‘flow’ er vanzelf in. Leg het jezelf niet vooral te zwaar op, tis net als een dieet denk ik, hoe meer je van jezelf iets niet mag hoe meer behoefte je er juist aan gaat krijgen.

Het hoeft niet duurder te zijn. Synthethische/stoffen kleding/schoenen zijn goedkoper dan duur leer. Vleesvervangers kosten evenveel of minder dan vlees.

Aantal aanraders van websites met veel info: www.dehippevegetarier.nl en www.degroenemeisjes.nl
Op de website van veganchallenge staan handige recepten.
Op http://www.eerlijkebankwijzer.nl/ kan je checken hoe je bank staat tegenover dierenwelzijn en waarin zij dus je geld investeren. SNS, ASN en Triodos zijn goed zo uit m’n hoofd.

^Whoo, ik heb nooit nagedacht over waar mijn bank in investeert. En ik zit bij ING;( maakt het dan nog uit of je er een betaalrekening hebt of spaarrekening? (Ik neem aan van niet, aangezien elk geld altijd in roulering is, al zie je dat niet op je eigen rekening gebeuren, maar misschien ook wel)… damn. Ook niet alle banken waar ik een rekening heb staan er bij overigens.