Diergeneeskunde 2015-2016

Hoi!

Ik ben vast niet de enige die zich heeft aangemeld voor de loting van Diergeneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Ik zou het leuk vinden om mensen te leren kennen die zich hier ook voor hebben ingeschreven zodat we elkaar op de hoogte kunnen houden van lotinguitslagen en misschien al voordat we aan de studie beginnen (als we toegelaten worden natuurlijk) wat studiegenootjes te ontmoeten! :slightly_smiling_face:
Ook zou ik het heel leuk vinden om ervaringen van diergeneeskundestudenten te horen, dus die zijn hier ook welkom haha!

Heey!
Je bent inderdaad niet de enige :slightly_smiling_face:. Ik zag je reactie al in het eindexamenforum, dus ik wou je gaan noten en toen zag ik dit topic. Echt een leuk idee om het aan te maken!
Ik heb me ingeschreven voor de loting, hopen dat we ingeloot worden! :flushed:
Ben je ook van plan om in Utrecht op kamers te gaan of ga je reizen?

Jeeej wat leuk! Ik hoop het ook heel erg, pfoe… Ik heb na de voorjaarsvakantie (die voor mij vandaag begint) mijn allerlaatste SE-week. Ik ga echt proberen om voor die 8+ te gaan zodat ik me geen zorgen hoef te maken over de loting! Op dit moment sta ik precies een 8,0 gemiddeld dus als ik zo doorga hoop ik dat ik dat haal, maar dat betekent dus wel dat ik diehard moet gaan leren deze vakantie. En natuurlijk ook voor het examen, ben nu al zenuwachtig haha!

Ik woon aardig dicht bij Utrecht, met de bus ben ik in een half uurtje op de Uithof dus ik ben van plan het eerste jaar iig nog thuis te blijven wonen :slightly_smiling_face: scheelt zo erg in de kosten en het is prima te doen qua reizen. Maar misschien ga ik halverwege het eerste jaar al op kamers hoor, ligt aan hoe het op dat moment gaat! Ik wil in ieder geval niet al te lang meer thuis blijven wonen. Maar ik ben een jaar jonger dan de meeste mensen die vwo-examen doen (word pas halverwege het eerste jaar 18) en ik vind mezelf op dit moment net iets te jong om al helemaal alles alleen te doen, bovendien wil ik eerst kijken hoe de studie bevalt.

En jij? :grinning:

Heey!! Wauw jouw verhaal klinkt echt bekend :p. Ik ben ook pas 17 en word 18 in december. Maar ik woon nu bij Rotterdam dus voor mij is het 2,5 uur reizen naar de Uithof, op kamers dus. Als ik wat kan vinden dan… Wordt nog wel even lastig! (Als je daar tips over hebt, hoor ik t graag :slightly_smiling_face:) Ik sta al wel ingeschreven bij SSH maar de wachttijd is gemiddeld 12 maanden volgens mij, dus dat zal m nog niet worden t eerste jaar…

Ik sta nu nog geen 8,0 gemiddeld dus dat wordt ook nog even bikkelen! Ik denk dat het nu ongeveer een 7,5 is, maar we zijn nu net begonnen met oude examens oefenen en die vallen in vergelijking met onze tentamens best wel mee, dus ik heb nog hoop voor de 8,0 gemiddeld :flushed:
Wij hebben de tweede week na deze vakantie ook tentamenweek, dus ik ga nog even mn best doen!

Zou wel heel leuk zijn als we allebei ingeloot worden! Dan hebben we al iemand die we een beetje kennen :slightly_smiling_face:. Weet je nog andere mensen die het ook willen gaan doen?

Oh dat is wel balen zeg, dat je zo ver weg woont en dan lang moet wachten op een kamer… Hoop voor je dat je snel wat vindt! Ik heb niet zo veel verstand van kamers zoeken omdat ik er zelf nog niet echt mee bezig ben. Maar wat misschien helpt is op facebook oid een bericht plaatsen en aan mensen vragen om het te delen?

Hoor inderdaad vaak dat de CE’s makkelijker zijn dan de SE’s en dat mensen vaak een half of zelfs heel punt gemiddeld hoger halen op hun CE’s. Dus je zou zomaar wel met een 8+ kunnen slagen :slightly_smiling_face: Hard werken!

[size=2]Ik ken verder helaas geen mensen die zich ook hebben ingeschreven, jij wel? Ik word trouwens ook in december 18 haha :grinning: op welke datum ben je jarig? Ik de 25e (kerstkind). Ik heet trouwens Laura, had ik volgens mij nog niet gezegd haha!

.

Hoi Alaska! Antwerpen is volgens mij een heel mooie stad, of niet? :slightly_smiling_face:
Hoe bevalt het tot nu toe? Is het zwaar? Zijn er dingen heel anders dan je had verwacht? Ik las idd dat Utrecht veel praktischer is dan in België… Is er nog een mogelijkheid dat je naar Utrecht kan?

Ik heet Annelies, wel handig om elkaar gewoon zo aan te spreken :wink:.
Ik heb er inderdaad ook over gedacht om naar Antwerpen of Gent te gaan, maar mijn ouders vinden het al niks dat ik op kamers ga, dus naar België konden ze helemaal niet aan. :stuck_out_tongue:

En met kamers zoeken ben ik al druk bezig hoor. Ik heb zelf geen facebook, maar via familie in Utrecht moet het vast gaan lukken!

Ik ken zelf ook geen anderen die diergeneeskunde willen gaan doen, daarom vond ik t zo leuk dat ik jouw reactie in het eindexamentopic zag! :slightly_smiling_face: Tis toch wel leuk om iemand te hebben die je al een beetje kent als je aan iets nieuws begint.

En ik ga inderdaad hard werken voor die 8 hoor! Nu ik echt weet waar ik het voor doe, ben ik veel gemotiveerder. Eerst was het gewoon zo hoog mogelijk, maar niet teveel moeite doen voor school, maar nu ga ik er echt voor!

Antwerpen bevalt me heel erg goed! Was net een maand 18 toen ik er ging wonen dus ik was wel echt superbang dat ik heimwee oid zou krijgen, maar daar heb ik echt geen last van gehad! De studie zelf is wel echt zwaar. Heb net de eerste tentamens erop zitten en heb er gelukkig 5 van de 6 gehaald. 1/3 van de hele opleiding heeft geen enkel tentamen gehaald, dat is dus echt heel erg veel. Ook zijn er al heel erg veel mensen gestopt, omdat de opleiding heel anders is dan ze hadden verwacht.

Nee, heb meerdere keren gemaild maar ik kan niet overstappen oid naar Utrecht omdat de programma’s niet op elkaar aansluiten.

Wauw dat heb je dan echt supergoed gedaan! 1/3 van de hele studie, wow :bored: Welke vakken heb je gehad tot nu toe?

Vorig semester had ik: natuurkunde, algemene chemie, organische chemie, splanchnologie (organenleer, heel leuk, werd ook al heel klinisch!), etnografie (rassenleer) en dierkunde.
Dit semester heb ik: osteologie en arthrologie (alle botten en gewrichten kennen/herkennen/benoemen), embryologie, biochemie, cel en weefselleer, veterinaire fysiologie en biomedische statistiek.

Wauw dat klinkt allemaal wel heel interessant! Maar dat arthrologie, wow, moest je echt ALLES weten?
En je hebt dus best wel veel vakken tegelijk, of niet? Heb je veel contacturen?

In Antwerpen is een ander systeem dan in Utrecht. Hier heb ik 2 semesters, per semester heb ik 6 vakken. In Utrecht heb je 4 periodes, met elke periode 3 vakken. Het aantal vakken per jaar is dus in Antwerpen en Utrecht gelijk, alleen moet je in Antwerpen grotere hoeveelheden stof in 1 keer leren.

Osteologie en arthrologie vind ik tot nu toe best wel meevallen hoor! Het is allemaal heel logisch opgebouwd, dus als je dat eenmaal doorhebt ben je al een heel eind haha.

Contacturen verschillen enorm per week. Deze week ben ik bijvoorbeeld 2 dagen vrij, 2 halve dagen en maar 1 dag van 9-6, terwijl ik volgende week eigenlijk alle dagen van 9-6 op school zit. Dat ik deze week zo weinig les heb komt doordat we van 2 vakken practica hebben. Omdat we zoveel studenten hebben word je in een groep opgedeeld, per groep heb je maar 1x per vak per week practicum, terwijl er op je rooster meerdere practicamomenten ingedeeld staan. Beetje vaag uitgelegd haha maar ik hoop dat je het snapt xd

Haha ja ik snap het Alaska! Zo’n week met alleen maar les van 9 tot 6 lijkt me wel erg zwaar. Maar ik hoorde dat je dat in Utrecht ook hebt, in ieder geval de eerste paar weken. Aan de andere kant lijkt me dat ook wel gezellig omdat je dan meteen je medestudenten wat beter leert kennen :slightly_smiling_face:

Annelies, heb jij al een tweede keuze voor als je wordt uitgeloot? Of ga je dan een tussenjaar nemen? Ik weet het echt nog niet op dit moment… Het liefst wil ik wel meteen gaan studeren, ik denk iets in de richting van biologie of misschien iets als Liberal Arts & Sciences of Taalwetenschap, heel iets anders maar lijkt me wel interessant! De studie Life Science & Technology lijkt me ook gaaf maar dat is alleen maar bij universiteiten die ver weg zijn en ik wil liever nog niet op kamers haha…

Handig en leuk om al die verhalen te horen Alaska! Ik ben toch wel weer een klein beetje gaat twijfelen over België, maar het lijkt me toch fijner om minder tegelijk te hoeven leren (in Utrecht dus). En ergens denk ik ook wel dat het fijn is om in het begin van je studie gewoon veel contacturen te hebben, dan wen je daar vast aan. In de eerste 2 jaar van de bovenbouw op de middelbare had ik ook echt gewoon 3 dagen tot half 5 en de andere 2 tot 3 of 4 uur ofzo, maar dat begint nu steeds minder te worden. Dat vind ik persoonlijk fijner dan in het begin weinig hebben en dat het steeds zwaarder wordt. En je leert je medestudenten inderdaad ook gelijk goed kennen in die weken. Ben je trouwens ook van plan om UIT te gaan doen, Laura? Of alleen de verplichte introductietijd?
Wat raad jij ons daarover aan, Alaska? Zoveel mogelijk introductiedingen doen? Of zijn die ontgroeningsdingen niet echt nodig? (Ik heb er niet zoveel behoefte aan om eerlijk te zijn, haha.)

Ik heb al een tweede keuze, Medische Informatiekunde. Die studie wilde ik doen voordat ik Diergeneeskunde tegenkwam. Ik had ook al een dag meegelopen met een student daar en een keer proefgestudeerd. Maar ik had toch het gevoel dat dat het niet helemaal was voor mij, de student waar ik bij meeliep zei dat je eigenlijk iedere vrijdag vrij bent, en de studie verder niet echt zwaar is. Maar ik ben na deze 6 jaar echt wel op zoek naar uitdaging, dus daarom ben ik verder gaan zoeken en kwam ik diergeneeskunde tegen. Ik zeg al sinds ik klein ben dat ik dierenarts wil worden, maar heb daar eerder niet echt bij stilgestaan, maar daarom is dat het toch geworden.
Ik denk wel dat als ik uitgeloot wordt bij diergeneeskunde, ik gewoon een jaar Medische Informatiekunde ga doen en dan opnieuw ga loten voor diergeneeskunde, behalve als ik het toch helemaal leuk vind. Maarja dat zie ik tegen die tijd wel :slightly_smiling_face:.
En taalwetenschappen klinkt ook wel leuk! Heel wat anders inderdaad, maar dat heb ik dus ook :wink:
Kan je die studies ook in Utrecht doen? Of moet je net als voor LST verder weg?

Ik kon kiezen uit 2 dingen die ik kon doen de week voor de studie echt begon. Optie 1 was een bijspijkerweek volgen waarin je extra chemie en wiskunde kreeg. Optie 2 was een introductieweek waarbij je de stad ging verkennen en leuke dingen ging doen (de UIT zegmaar). Ik heb voor optie 1 gekozen, omdat ik op havo ook geen scheikunde had gehad en dus wist dat ik daar enorm op achter zou lopen. Van die keuze heb ik nog geen moment spijt gehad. Mijn huisgenoten (ook aantal eerstejaars dgk) hebben wel de introductieweek gedaan en ik heb er wel veel goede verhalen over gehoord dus het zal vast gezellig zijn geweest, hoewel dat ook een beetje ligt aan het groepje waar je in zit. Tijdens de bijspijkerweek heb ik ook een boel mensen leren kennen, ik denk leukere mensen dan in de introductieweek xd Ik heb sowieso niet veel met uitgaan etc, en de mensen die van uitgaan houden gaan naar de introductieweek en de ‘stillere’ mensen naar de bijspijkerweek, dus daar voelde ik me al snel op mijn gemak.
Met studentenvereniging/ontgroening heb ik niet zulke goede ervaringen. Ik ben zelf wel lid van de DGK-studentenvereniging hier in Antwerpen maar heb me niet laten ontgroenen. Een aantal huisgenootjes hebben dit wel gedaan, maar veel zijn gestopt omdat het gewoon niet leuk is wat je moet doen. Enorm vernederend en gewoon niet de moeite waard. Ik snap dat je een beetje vernederd moet worden, maar eigenlijk al hun dingen vind ik gewoon veel te ver gaan.
Ik ben verder ook niet zo actief bij de studentenvereniging, ben wel met ze naar een rondleiding in een dierenkliniek geweest en dat was wel erg leuk.
Ik wil jullie trouwens nu niet helemaal anti-studentenverenigingen maken hoor haha. Hoor ook verhalen van mensen die het prima naar hun zin hebben, gezellig elke week gaan feesten met de vereniging enzo. Het is denk ik maar net waar je van houd haha.

Als ik jullie was zou ik even goed bekijken hoeveel introdingen er zijn. De UIT-week is toch niet helemaal DGK-gericht? Natuurlijk is het wel leuk om ook mensen buiten dgk te kennen, maar het lijkt me toch het handigst als je vriendinnen ook dgk doen haha. Ik voel me absoluut niet buitengesloten omdat ik niet elke week alle feesten afga en niet bij de introductieweek ben geweest, er zijn echt zoveel mensen niet geweest dat je geen uitzondering bent.

Medische Informatiekunde lijkt me ook erg interessant Annelies!
Taalwetenschappen en biologie en dat soort dingen kan ik gelukkig allemaal in Amsterdam of Utrecht doen.

Ik ga sowieso mee op het eerstejaarsweekend van de studievereniging denk ik, dat lijkt me supergezellig! Maar ik weet nog niet of ik mee ga doen met de UIT. Ik ben zelf ook niet echt van het uitgaan, heb liever een gezellige avond thuis met vrienden. Denk ook niet dat ik lid ga worden van een studentenvereniging maar sowieso wel van de studievereniging :slightly_smiling_face:

De UIT-week is inderdaad niet DGK-gericht, die is voor alle nieuwe Utrechtste studenten. Het lijkt mij idd ook wel gezellig om mensen van andere studies te leren kennen maar ik denk ook niet dat ik iets misloop als ik de UIT niet zou doen. Ik ga er maar eens goed over nadenken de komende maanden haha, eerst maar eens ingeloot worden… Ik zou eigenlijk deze week keihard geleerd moeten hebben voor de laatste SE-week maar ik kan mezelf er gewoon niet toe zetten, ook al wil ik het zo graag. Ik ben ziek en ook gewoon heel erg lui :’) Maar vanaf nu ga ik echt nog wel even een paar dagen goed leren.

Heey, dankje voor je uitleg Alaska! Echt superhandig. Als ik het zo hoor denk ik toch dat ik alleen voor de studievereniging ga en niet voor de studentenvereniging. Een avondje met vrienden is veel meer mijn ding dan uitgaan en feesten. En ik denk dat je tijdens zo’n bijspijkerweek (al weet ik niet eens of die bij dgk in utrecht er ook is) en andere introductiedingen zoals dat weekend genoeg studiegenoten leert kennen. En door het grote aantal contacturen in het begin van je studie ook natuurlijk.
Volgens mij was er wel een bbq van UIT die georganiseerd werd door de dgk-studenten, misschien ga ik daar dan wel heen, lijkt me wel leuk! Maarja, dat zie ik tegen die tijd wel.

Mijn laatste SE-week komt er ook aan… eerst nog een weekje normaal les (met 4 grote toetsen) en daarna anderhalve week tentamens. Ik had me ook voorgenomen in de vakantie heel veel te doen, maar dat is er niet erg van gekomen. Helemaal omdat dit voorlopig even de laatste rustige vakantieweek was, wilde ik er nog even van genieten en dat is ook wel gelukt xD Alleen met huiswerk dus niet. Maarja, nog even een weekendje had werken dan maar. Wish me luck, haha.

Beterschap nog Laura! En succes met je toetsen :wink:

Ik dacht ik ga toch maar reageren. Ik heb een tijdje geleden een open dag van diergeneeskunde bezocht en ik was er een aantal jaren zeker van dat ik dat wilde, maar nu ik in m’n laatste jaar zit, ben ik toch aan het twijfelen. Ik heb me ook nog niet ingeschreven ofzo, omdat ik er vrij zeker van ben om een tussenjaar te nemen zodat ik me verder kan verdiepen in de studie om te kijken of het echt wat voor me is. Ik ga ook volgende maand nog naar de open dag in Wageningen naar dierwetenschappen kijken. Ik ben benieuwd hoe dat me gaat bevallen! En ik blijf dit volgen zodat ik de ervaringen van jullie kan lezen :slightly_smiling_face:

Hoi LetsWorkIt, leuk dat je toch reageert! :grinning: Ik ben ook 2 keer op de open dag geweest in Utrecht maar ik vond die presentaties die ze daar gaven best wel lelijk… De eerste keer weet ik niet meer (is al 2 jaar geleden) maar de tweede keer was er echt zo’n socially awkward man die de presentatie gaf. Hij praatte drie kwartier lang zonder enige vorm van humor of intonatie :’) dat was wel een afknapper maar toen bedacht ik me dat mijn keuze niet af moest gaan hangen van zo’n presentatie. Ik vind het trouwens wel echt heel jammer dat ze ook geen meeloopdagen organiseren… Ik heb wel stages gedaan bij de dierenambulance en in een dierenkliniek maar zou het toch leuk hebben gevonden om ook echt bij de studie te kunnen kijken.

Annelies, volgens mij lijken wij wel een beetje op elkaar qua karakter haha! Morgen ook jouw laatste vakantiedag he? En dankje, maar ben helaas nog steeds ziek ugh… Hopelijk is het woensdag helemaal weg want anders ga ik mensen tijdens de SE’s echt doodirriteren met mijn gehoest, genies en neus ophalen de hele tijd :’)